Avatar billede ceciliemathias Nybegynder
07. august 2008 - 12:35 Der er 14 kommentarer

Vi mangler dygtig programmør

Hej vi har et site www.fpg.dk som kun viser æ-ø-å på nogle sider og ikke på andre , kan nogen hjælpe ?
Vi har indsat denne kode med held før , men åbenbart ikke alle steder den virker på sitet
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. august 2008 - 12:39 #1
Tænker du fx på http://www.fpg.dk/index_subpage.asp?subpageIDX=280&mainpageIDX=92
Det "å" der står i overskriften er tilsyneladende et "å" fra iso-8859-1, og det kan jo ikke vises korrekt når tegnsættet er valgt til utf-8. Hvor kommer teksten på siden fra?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
07. august 2008 - 12:42 #2
Tag fat i tema-it.dk, som nok også er dem der har leveret løsningen, de har en fix på dette.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. august 2008 - 12:58 #3
Måske :)  Deres hjemmeside angiver slet ikke charset ...
Avatar billede hnteknik Novice
07. august 2008 - 15:23 #4
Hm - ja det ligner noget programmering fra tema-it ovre i Hørsholm. Skulle engang lave om på noget golf booking for dem. Var lidt messy code. Har I prøvet med

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=Windows-1252" />
Avatar billede hnteknik Novice
07. august 2008 - 15:25 #5
eller <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 15:25 #6
hnteknik>> Det er vel ikke så smart at bruge et charset, som hovedsageligt henvender sig til ét styresystem.
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 15:26 #7
:)
Avatar billede ceciliemathias Nybegynder
07. august 2008 - 15:40 #8
vil gerne give hnteknik point
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 15:54 #9
Ødelægger hntekniks metatag ikke æøå på de andre sider?
Avatar billede hnteknik Novice
07. august 2008 - 16:12 #10
Takker. Skriv til henrik snabel a web4it.dk hvis I skulle have brug for yderligere hjælp.
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2008 - 17:36 #11
<ole>

hnteknik >> Du kan skam da også selv noget med 'messy code'. Tegnsættet Windows-1252 er - som Erik forsigtigt anfører - helt ude i hampen! Derudover er iso-8859-1 defacto deprecated og har været det i 9 år.

Fremtiden tilhører helt klart Unicode, og foreløbig er utf-8 det mest brugbare tegnsæt på WWW - og det, der skaber langt de færreste problemer  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2008 - 18:26 #12
Du, Ole - ham der w13 skulle vist hedde Tobias, med mindre du ved noget, som jeg ikke ved.
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2008 - 18:48 #13
Ups ... det var zqi ikke Erik, der forsigtigt anførte, men w13 ... sorry  =)
Avatar billede w13 Novice
09. august 2008 - 19:06 #14
Godt husket. :)