Avatar billede bilal_isa Nybegynder
07. august 2008 - 00:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C# og MySQL stored procedures

Hej,

Jeg har problemer med at afvikle MySQL stored procedure fra en C# applikation. Når jeg udfører en stored procedure rejser C# en OdbcException som siger at der er fejl i min MySQL syntaks, men jeg har testet proceduren gennem MySQL Query Browser og den virker som den skal.

Sådan ser min MySQL stored procedure ud:

CREATE PROCEDURE `tilfoej_ansat`(in in_ansat_id varchar(6),
                                in in_navn varchar(50),
                                in in_adresse varchar(100),
                                in in_telefon char(8),
                                in in_email varchar(50),
                                in in_dato_ansat date,
                                in in_adgangskode varchar(20),
                                in in_tilstand varchar(10))
BEGIN
INSERT INTO ansat(ansat_id, navn, adresse, telefon, email, dato_ansat, adgangskode, tilstand)
VALUES (in_ansat_id, in_navn, in_adresse, in_telefon, in_email, in_dato_ansat, in_adgangskode, in_tilstand);
END

Jeg bruger en MySQL ODBC 5.1 driver til at åbne en forbindelse til min MySQL db.

public class Adgang
    {
        #region "Konstanter"

        public const String FORBINDELSE_STRENG = "DRIVER={MySQL ODBC 5.1 Driver};" +
                                                "SERVER=localhost;" +
                                                "DATABASE=frisoer_db;" +
                                                "UID=root;" +
                                                "PASSWORD=;" +
                                                "OPTION=3" ;

        #endregion

        #region "Datamedlemmer"

        private OdbcConnection mOdbcForbindelse;

        private OdbcCommand mOdbcKommando;

        private OdbcDataReader mOdbcDataLaeser;

        #endregion

        #region "Egenskaber"

        public OdbcConnection OdbcForbindelse
        {
            get
            {
                return this.mOdbcForbindelse;
            }
            set
            {
                this.mOdbcForbindelse = value;
            }

        public OdbcCommand OdbcKommando
        {
            get
            {
                return this.mOdbcKommando;
            }
            set
            {
                this.mOdbcKommando = value;
            }

        public OdbcDataReader OdbcDataLaeser
        {
            get
            {
                return this.mOdbcDataLaeser;
            }
            set
            {
                this.mOdbcDataLaeser = value;
            }

        #endregion

        #region "Konstruktører"

        public Adgang()
        {
            this.mOdbcForbindelse = new OdbcConnection();
            this.mOdbcKommando = new OdbcCommand();
        }

        #endregion

        #region "Medlemsfunktioner"

        public void aabenForbindelse()
        {
            this.OdbcForbindelse.ConnectionString = Adgang.FORBINDELSE_STRENG;
            this.OdbcForbindelse.Open();
        }

        public void lukForbindelse()
        {
            this.OdbcForbindelse.Close();
        }

        #endregion
    }

Så bruger jeg følgende funktion til at indsætte i MySQL database tabellen. Det lykkes at åbne en forbindelse til serveren men når jeg udfører linien Adgang.OdbcKommando.ExecuteNonQuery(); får jeg den ovennævnte excepttion.

static public void tilfoejAnsat(String ansatId, String navn, String adresse, String telefon, String email, DateTime datoAnsat, String adgangskode, String tilstand)
        {
            Adgang Adgang = new Adgang();

            try
            {
                Adgang.aabenForbindelse();
                Adgang.OdbcKommando.Connection = Adgang.OdbcForbindelse;
                Adgang.OdbcKommando.CommandText = "tilfoej_ansat";
                Adgang.OdbcKommando.CommandType = CommandType.StoredProcedure;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_ansat_id", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_ansat_id", ansatId);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_ansat_id"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_navn", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_navn", navn);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_navn"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_adresse", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_adresse", adresse);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_adresse"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_telefon", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_telefon", telefon);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_telefon"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_email", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_email", email);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_email"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_dato_ansat", OdbcType.Date);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_dato_ansat", datoAnsat.Date);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_dato_ansat"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_adgangskode", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_adgangskode", adgangskode);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_adgangskode"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("@in_tilstand", OdbcType.NVarChar);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_tilstand", tilstand);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["@in_tilstand"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.ExecuteNonQuery();
            }
            catch (OdbcException e)
            {
                MessageBox.Show(e.Message.ToString());
            }
            catch (Exception e)
            {
                MessageBox.Show(e.Message.ToString());
            }
            finally
            {
                Adgang.lukForbindelse();
            }

Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 00:15 #1
Forslag:

brug ikke både Add og AddWithValue (jeg forslår Add og så tildel Value)

skift fra OdbcType.NVarChartil OdbcType.VarChar

angive længde af VARCHAR i Add
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 00:16 #2
Muligvis skal der bruges ?xx og ikke @xx for parameter navne.
Avatar billede bilal_isa Nybegynder
07. august 2008 - 01:30 #3
Hej igen,

Jeg har rettet koden til:

static public void tilfoejAnsat(String ansatId, String navn, String adresse, String telefon, String email, DateTime datoAnsat, String adgangskode, String tilstand)
        {
            Adgang Adgang = new Adgang();

            try
            {
                Adgang.aabenForbindelse();
                Adgang.OdbcKommando.Connection = Adgang.OdbcForbindelse;
                Adgang.OdbcKommando.CommandText = "tilfoej_ansat";
                Adgang.OdbcKommando.CommandType = CommandType.StoredProcedure;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_ansat_id", OdbcType.VarChar, 6);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_ansat_id"].Value = ansatId;
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_ansat_id", ansatId);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_ansat_id"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_navn", OdbcType.VarChar, 50);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_navn", navn);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_navn"].Value = navn;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_navn"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_adresse", OdbcType.VarChar, 100);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_adresse", adresse);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_adresse"].Value = adresse;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_adresse"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_telefon", OdbcType.Char, 8);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_telefon", telefon);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_telefon"].Value = telefon;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_telefon"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_email", OdbcType.VarChar, 50);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_email", email);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_email"].Value = email;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_email"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_dato_ansat", OdbcType.Date);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_dato_ansat", datoAnsat.Date);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_dato_ansat"].Value = datoAnsat.Date;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_dato_ansat"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_adgangskode", OdbcType.VarChar, 10);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_adgangskode", adgangskode);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_adgangskode"].Value = adgangskode;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_adgangskode"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.Parameters.Add("?in_tilstand", OdbcType.VarChar, 10);
                //Adgang.OdbcKommando.Parameters.AddWithValue("@in_tilstand", tilstand);
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_tilstand"].Value = tilstand;
                Adgang.OdbcKommando.Parameters["?in_tilstand"].Direction = ParameterDirection.Input;

                Adgang.OdbcKommando.ExecuteNonQuery();
            }
            catch (OdbcException e)
            {
                MessageBox.Show(e.Message.ToString());
            }
            catch (Exception e)
            {
                MessageBox.Show(e.Message.ToString());
            }
            finally
            {
                Adgang.lukForbindelse();
            }

Jeg desværre den samme exception: +        e    {"ERROR [42000] [MySQL][ODBC 5.1 Driver][mysqld-5.0.51a-community-nt]You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'tilfoej_ansat' at line 1"}    System.Data.Odbc.OdbcException

Har du flere forslag?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 04:36 #4
Dette her virker:

using System;
using System.Data;

using MySql.Data.MySqlClient;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            using(MySqlConnection con = new MySqlConnection("Data Source=localhost;Database=Test;User Id=root;Password="))
            {
                con.Open();
                MySqlCommand cre = new MySqlCommand("CREATE PROCEDURE demosp(f1 INTEGER, f2 VARCHAR(50)) BEGIN END", con);
                cre.ExecuteNonQuery();
                MySqlCommand exe = new MySqlCommand();
                exe.Connection = con;
                exe.CommandText = "demosp";
                exe.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
                exe.Parameters.Add("?f1", MySqlDbType.Int32);
                exe.Parameters.Add("?f2", MySqlDbType.VarChar, 50);
                exe.Parameters["?f1"].Value = 1234;
                exe.Parameters["?f2"].Value = "ABCD";
                exe.ExecuteNonQuery();
                MySqlCommand drp = new MySqlCommand("DROP PROCEDURE demosp", con);
                drp.ExecuteNonQuery();
            }
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 04:36 #5
Det var så med MySQL connector. Jeg prøver lige med ODBC også.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 04:38 #6
Dette virker også:

using System;
using System.Data;
using System.Data.Odbc;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            using(OdbcConnection con = new OdbcConnection("Data Source=localhost;Database=Test;User Id=root;Password="))
            {
                con.Open();
                OdbcCommand cre = new OdbcCommand("CREATE PROCEDURE demosp(f1 INTEGER, f2 VARCHAR(50)) BEGIN END", con);
                cre.ExecuteNonQuery();
                OdbcCommand exe = new OdbcCommand();
                exe.Connection = con;
                exe.CommandText = "demosp";
                exe.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
                exe.Parameters.Add("?f1", OdbcType.Int);
                exe.Parameters.Add("?f2", OdbcType.VarChar, 50);
                exe.Parameters["?f1"].Value = 1234;
                exe.Parameters["?f2"].Value = "ABCD";
                exe.ExecuteNonQuery();
                OdbcCommand drp = new OdbcCommand("DROP PROCEDURE demosp", con);
                drp.ExecuteNonQuery();
            }
Avatar billede bilal_isa Nybegynder
07. august 2008 - 11:17 #7
Hej igen,

Problemet var tilsyneladende min Adgang.OdbcKommando.CommandText. Efter jeg har ændret den til følgende virker det.

                Adgang.OdbcKommando.CommandText = "call tilfoej_ansat(?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)";

Arne skriver du lige et svar så du kan få point?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 15:04 #8
OK