Avatar billede petert Forsker
05. august 2008 - 08:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Linux og webhotel

Hej alle
Jer søger råd om mine ider kan betale sig.
Jeg har en ADSL linie (512up/8MB Dovn)og en maskine på denne der kører et gammelt linux program der bare fordeler ADSl,en ud til 3 brugere.Der er ikke Særligt meget trafik på linjen nu.(den kører uden nedbrud på 4,5 ÅR helt fantastisk)
Mit spørgsmål er.
Hvis jeg upgraderer maskinen med en nyere linux version kan jeg så kører mine egne 3 stk hjemmesider fra den.??
Hjemmesiderne er i Joomla og kræver MYSQL og PHP og der er ikke megen trafik på siderne(sommerhus udlejning) har jeg fået at vide (Men jeg kender ikke selv meget til dette)
Hvis ja. Hvad for en linux vil i anbefale??
MVH
Petert
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 15:06 #1
Ja.

Check dit baandbredde forbrug for de 3 sider med en log analyzer. Men hvis der er
saa stor aktivitet i sommerhusudlejning at 512 Kbit ikke er nok, saa tjener du ogsaa
penge nopk til en hurtigere linie !  :-)

Oplagte muligheder til server distro er:

Centos
Debian
FreeBSD (ikke en Linux men gratis og god til server)
Avatar billede petert Forsker
05. august 2008 - 16:07 #2
Tak for indlæg.
Hvis jeg vælger Debian skal jeg så også have noget der kan kører MYSQL PHP??
MVH
Petert
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 16:45 #3
Debian distro boer komme med baade PHP og MySQL.
Avatar billede pimanx Nybegynder
05. august 2008 - 17:26 #4
Jeg kan også anbefale Ubuntu Server. Når du installerer Ubuntu server, får du fra starten et spørgsmål om de funktioner serveren skal have. Her vælger du bare LAMP (Linux Apache MySQL PHP), og når Ubuntu er færdiginstalleret, så er Apache, MySQL og PHP sat op med en standarkonfiguration og Ready To Roll...

Installér herefter fx Webmin, så har du et interface via din browser, så det ikke er nødvendigt at kunne en masse kommandoer.

http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition
https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/
http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-804-hardy-heron-lamp-server-setup.html

Sidstnævnte link forklarer hvordan du sætter webmin op. Derudover er det en detaljeret guide med screenshot af, hvordan du sætter en Ubuntu server. Lettere kan en serverinstallation simpelthen ikke gøres :)

Ubuntu baserer sig i øvrigt på Debian, og har derfor også Debians fortræffeligheder.
Avatar billede petert Forsker
05. august 2008 - 18:06 #5
Mange tak for hurtige indlæg til arne v og pimanx.Jeg har læst hvad jeg har kunne få fat i på nettet for at sætte mig ind i de forskellige fordele ved Debian og Ubuntu.
For at i bedre kan forstå min mision kan jeg oplyse følgende. Jeg har en par servere fra et ophørt forsikringsselskab der blev solgt til udlandet. Det er disse jeg vil have instaleret med Ubuntu/Debian. Først den til hosting af hjemmesider og hvis jeg kan få det til at kører, så en til mailserver.
Da jeg altid selv kun har arbejdet på pc mener jeg ikke jeg kan lave disse 2 instalationer 100% første gang.
Så jeg vil prøve at søge efter en i København/nordsjælland der er god til opsætning af disse hvor jeg kan kører hen og afleverer serverne og betale mig fra det. når så de kører har jeg bedre til til at sætte mig ind i linux.
kender i nogle jeg kan spørge?? jeg kan kontaktes på ft snabela 3060 punktum dk
MVH
Petert
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 18:30 #6
Jeg ville ikke vaelge Ubuntu til serioes server brug. Det er en glimrende desktop
distro, men deres server variant er alt for uproevet.

Jeg er sikker paa at kan finde en Linux konsulent. De eksisterer skam. Men jeg maa
indroemme at jeg ikke lige kender et navn. Det goer jeg imidlertid ikke for noget
styresystem.
Avatar billede pimanx Nybegynder
05. august 2008 - 18:51 #7
Ubuntu er ganske fin - også til seriøs server brug. At det er "for uprøvet" er et useriøst argument. Ubuntu baserer sig på Debian, og den primære forskel på Ubuntu og Debian server, er at Ubuntu har foretaget nogle valg for brugeren allerede ved installation, så det gør dettere og hurtigere at komme i gang samt at bruge systemet. Der er færre ting, som behøver tweaking. Til gengæld mister man noget fleksibilitet, hvis man har mange custom konfigurationer..

Men Ubuntu Server har spredt sig til Enterprise brug, og jeg har endnu ikke hørt om en alvorlig fejl i Ubuntu Server, som ikke også var i Debian. Tag SSH-key buggen som eksempel.

@petert, Jeg har heller ikke lige nogen, jeg direkte kan anbefale. Men en google søgning giver masser af resultater for Linux konsulenter i Københavnområdet.
Men måske det bare var nemmere og billigere, og få dig en lille virtuel Linux installation et sted, i stedet for at sætte to fysiske maskiner op, som også koster i strøm?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 19:22 #8
At den "baserer" sig paa Debian garanterer ikke stabilitet.

Stabiliteten ligger i kombinationen af de versioner der bruges.

Og Ubuntu Server og Debian Stable bruger ikke samme versioner.

Sammenlign selv:

http://packages.debian.org/stable/allpackages
http://packages.ubuntu.com/hardy/allpackages

Ja. Ubuntu er nemt. Og det er vigtigt ved desktop distroer hvor hr. og fru Jensen
skal overtales til at gaa paa Linux. Men til server brug taeller det ikke meget.

Og jeg ser ikke Ubuntu Server som nogen spiller i Enterprise markedfet overhovedet.

Hvilke af de store HW levarendorer saelger servere med Ubuntu Server ?

Hvilke af de klassiske benchmarks er foretaget paa Ubuntu Server ?

De bruger som oftest RHEL eller SLES.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2008 - 02:31 #9
petert>

Tid at få afsluttet dette spørgsmål ?
Avatar billede petert Forsker
23. september 2008 - 15:58 #10
mange tak læg et svar så vi kan jeg kan lukke dette
Mvh
Petert
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2008 - 17:07 #11
svar
Avatar billede petert Forsker
24. september 2008 - 09:29 #12
Mange tak for hjælpen
Petert