Avatar billede vagabondus Nybegynder
30. juli 2008 - 13:27 Der er 3 kommentarer

Kartoteket siger ej betalt, men under kunden er der betalt?

Jeg har lavet en faktura til en kunde som er blevet betalt. men i kartoteket står den som om beløbet ikke er betalt, i debitor saldoen. men dobbelt klikker jeg på navnet, så kan jeg se at kunden har betalt og saldoen er i nul.

Hvad er der sket, og kan jeg gøre noget for at få debitor saldoen i nul?
Avatar billede ottobp Novice
01. august 2008 - 08:48 #1
du har i Kassekladden  noteret  at  penge er gået ind  - og du  har noteret  den på  kunden  Derfor står  han i nul

MEN  du  har ikke i denne forbindelse fået  indbetalingen  "hægtet" op  på  den konkrete faktura

Du går i KASSEKLADDE  på ny
1. vælger datoen hvor betalingen skete - vælger IKKE  en afstemningskonto -  går udtil fakturakolonnen  og  vælger den  berørte faktura  NU bliver den afskrevet på samlekontoen for debitorer
2.  du kopierer linien til en ny linie - og sletter fakturanr. ude i fakturakolonnen - og  ændrer fortegn på beløbet  så den nu modposteres  på  samlekonto for debitorer.
Det er altså en nul-sumspostering  Du  får jo ikke penge ind i systemet.

Alene drejer det sig om at få  lukket den faktura  så  den  får status af Betalt faktura.  Du  bogfører nu de to linier
-  og så er dit problem løst

mvh
Otto B Petersen  certificeret forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk  tlf  283 44 283
Avatar billede vagabondus Nybegynder
01. august 2008 - 09:14 #2
Fakturaen er blevet udlignet, under bilag er saldoen i 0 men under Kartoteket står saldoen stadig som ubetalt?

Så tror ikke dette er løsningen?
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 11:11 #3
lyder lidt mystisk  Kan du lave  et par skærmdumps  der viser  hvad du mener????

eller send en sikkerhedskopi  (2 stk filer  summa.id  og summa.bck)  Så vil jeg godt  kigge på  problemet

mail:  ottobp@gmail.com

mvh  Otto bp