Avatar billede imran Nybegynder
28. juli 2008 - 16:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

IT-support til alle, hjemme hos dem

Hej Alle Eksperter

Jeg har her de seneste dage gået og spekuleret på en idé jeg lige vil vende med jer. Ideen er såre simpel den, at man laver en virksomhed, hvis eneste formål er at hjælpe almindelige mennesker(læs:IKKE it-kyndige) med alt vedr. deres computere.

F.eks Hr. Jensen har fået virus i sin computer, han ringer til virksomheden, vi kommer hjem til ham og fikser hans PC. Eller han kan ikke komme på nettet, igen samme scenarie: Vi kommer og ringer til hans internetudbyder og hjælper ham med at komme på nettet.

Et andet eksempel kunne være at skifte netværkskort, harddisk, grafikkort osv hos private folk.

Det jeg mener er at der er et stort behov for servicering af både soft -og hardware hos private.

Man kunne evt kombinere det med en fysisk butik, hvor man solgte lidt hardware også. I butikken kunne folk også komme med deres computere og få dem repareret dér. Men den primære forretningen skal være at tage hjem til folk og hjælpe dem.

Jeg arbejdede i en periode som it-supporter og dér var der mange kunder, som meget gerne vil have besøg hvad enten det drejede sig om et defekt netværkskort eller spyware på computeren, simpelthen fordi de ikke magtede det selv og de ikke kendte nogen i deres omgangskreds, som kunne/ville hjælpe dem.

Hvad synes i? Skyder jeg helt forbi, når jeg mener at der er et stort potentiale i at tage hjem til folk og lave ders pc´er(man kunne evt. kombinere det med at folk gav virksomheden lov til at komme på deres computer via fjernskrivebord?!)??

Jeg ved godt at der allerede findes virksomheder, som laver ovenstående, men jeg tror stadig der er et potentiale. Er i enige? Alle input er velkomne.

P.S.: Til orientering: Jeg har oprettet samme "spørgsmål" på amino.dk.

På forhånd tak.
Avatar billede bacardil Nybegynder
28. juli 2008 - 16:55 #1
Til den rigtige pris og de rigtige folk er der altid potentiale. Problemet er at de bedste folk koster også en del og alm. forbrugere betaler nok ikke 700 kroner i timen for at en kommer ud.

I dag findes der også mange som har en ven, familie medlem eller fætter som mener de kan noget indenfor IT og derved hjælper lidt.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2008 - 16:55 #2
Avatar billede imran Nybegynder
28. juli 2008 - 18:08 #3
Arne v--> Præcis!! Hvad synes du, er det noget der har potentiale her i DK? Altså det findes jo også i DK, men potentialet er vel større?! Jeg syntes ikke det er så udbredt her i DK endnu.
Bardil--> Du har da sandelig ret! Men jeg har i en periode arbejdet som netop IT-supporter i et call-center, og der var en del kunder, som gerne vil betale for at få en mand ud!! Jeg mener der er et potentiale, men selvfølgelig skal man ikke kaste alt hvad man har i hænderne og satse sine spareskillinger i det med det samme. Jeg tænker mere på at starte stille og roligt med mund-til-mund metoden og få en fornemmelse af om det er noget der kan løbe rundt??
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2008 - 18:29 #4
Jeg ved ikke om det kan blive en god forretning.

Folk er nok lidt pris sensitive. Paa den anden side er der nok ogsaa en del som
har fundet ud af at selvom naboens teeenager soen selv mener at han har forstand
paa computere, saa er det ikke altid at evnerne staar maal med den gode
intentioner.

Du kunne jo proeve at starte op som "fritids arbejde" d.v.s. aften og weekend og
se hvor mange kunder du kan faa.
Avatar billede bacardil Nybegynder
28. juli 2008 - 18:54 #5
imran.. Ja, det lyder som en god ide, men mange siger en masse når der er porblemer med den, men vil de også betale når det kommer til stykket?

Men tror da at hvis man kan få kunder nok som vil betale, det ved jeg ikke om de vil, men tror bare mange kender en som tror de kan en masse - så kan det være svært, i sær hvis det er aften/weekend, der vil man (du selv) sikkert også gerne have mere for dit arbejde :)
Avatar billede imran Nybegynder
28. juli 2008 - 19:31 #6
Jeg tror i begge to(arne v og bacardil) har fat i noget. Jeg er heller ikke super optimist, men lidt optimist er jeg da:-))Hvad siger i til at kombinere med en (lille) fysisk forretning, hvor man sælger lidt hardware? Vil det hjælpe med at få bredt det "glade" budskab?! Altså bare et lille lokale, som man kan leje billigt! Har i ellers nogen gode ideer til markedsføring??
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2008 - 04:06 #7
Jeg tror at hardware salg er præget af meget hård konkurrence. Du kan ikke
konkurrere med net butikkerne på pris.

Jeg ville nok snarere foreslå at dine kunder bad dig bestille hos en net butik
på deres vegne og fik det sendt direkte til dem og så kom du og monterede
Avatar billede imran Nybegynder
31. juli 2008 - 12:24 #8
Er der ikke nogen ideer til markedsføring? Og/eller andre gode input?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2008 - 23:59 #9
Jeg er ikke god til at sælge ...

:-)
Avatar billede cybermike Nybegynder
05. august 2008 - 18:05 #10
Ja heg gar et godt input .... don't do it!

Du kommer til at fortryde det bittert!
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 18:27 #11
Hvis han beholder hans dayjob men starter op som ekstra job og ikke investerer
i nogen butik, saa er risikoen vel minimal.
Avatar billede danco Nybegynder
28. september 2008 - 10:35 #12
Jeg tror det kommer an på det geografiske område, det er jo ingen hemmelighed at der på markedet er stor konkurrence også med hensyn til prisen.
Så er det spørgsmålet hvor stor en segmenterings gruppe du kan opnå, teenagere og deres forældre er efterhånden ved at komme efter det, og hvis de ikke selv kan så kender de nogen der kan.
Ideen er fin nok, og intentionerne er gode men jeg tror desværre ikke det er tilstrækkeligt med en målgruppe med folk over 50.

Men som sagt så ville en analyse af konkurrenceforholdene i området være passende for at opnå en indsigt i hvor mange konkurrenter du har og ikke mindst hvor store de er.
Avatar billede brian0905 Nybegynder
15. januar 2009 - 13:34 #13
Der er en generel holdning til at der ikke skal betales for de småproblemer som venner, familie og naboer nu engang får når de får en masse snavs på deres maskiner. Jeg har mange gange været ude og "lave" en maskine hvor jeg udfører arbejde på 5-10 minutter og naboen siger pænt "tak" og man får måske en flaske rødvin for sin ulejlighed. Men der er stadig en barriere hos private omkring at det ikke er noget man betaler for på timebasis, "da det eneste man gør er jo at trykke på nogle knapper"...

Hvis du kunne arbejde med ovenstående og give et klart indtryk af hvordan tingene hænger sammen og en fornuftig forretningsmodel, så er det en god ide. Du kunne eventuelt tage fat i det store potentiale der er i alle byer med IT uddannelser, lav en hjemmeside hvor man som studerende eller hobby-entuatiast kan melde sig ind. Så kan folk komme til din side med et problem og du kan sende den nærmeste datalogi studerende ud til vedkommende (når han kommer hjem fra skole) og så kan i dele pengene på en eller anden måde....
Avatar billede imran Nybegynder
19. maj 2009 - 22:32 #14
Lukkes
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2009 - 01:47 #15
Det er altid så rart at se at spørgere påskønner den hjælp de får ved at uddele point!

Eller ...