Avatar billede jmp.dk Nybegynder
21. juli 2008 - 11:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sub select optimering

Jeg har brug for en liste af alle klienter der har en note og i saa fald hvor mange.
Her er hvad jeg har:

SELECT NAME, (SELECT COUNT(ID) FROM NOTES n WHERE n.CLIENT_ID = c.ID ) AS NO_NOTES FROM CLIENTS c
WHERE (SELECT COUNT(ID) FROM NOTES n WHERE n.CLIENT_ID = c.ID ) > 0

Forstaar ikke helt hvorfor jeg ikke kan skrive
WHERE NO_NOTES > 0
Med den saetning jeg har skal databasen lave samme count to gange.
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. juli 2008 - 12:07 #1
with tmp as
(
  SELECT NAME, (SELECT COUNT(ID) FROM NOTES n WHERE n.CLIENT_ID = c.ID ) AS NO_NOTES
  FROM CLIENTS
)
select NAME, NO_NOTES
from tmp
where NO_NOTES > 0
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. juli 2008 - 12:18 #2
Skal lige tilføjes, at ovenstående query kun virker i Sql Server 2005/2008. Ikke i 2000 versionen.
Avatar billede jmp.dk Nybegynder
21. juli 2008 - 12:18 #3
Yes, thanks.
points er dine.
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. juli 2008 - 12:32 #4
tak :-)
Avatar billede kjulius Novice
21. juli 2008 - 19:37 #5
Jeg forstår ikke helt din løsning med en subselect. Var det ikke meget nemmere (og hurtigere) at lave det som en gemen inner join med grouping (da du kun ønsker dem med noter medtaget, ellers havde det været en left outer join):

SELECT c.NAME, COUNT(*) AS NO_NOTES
FROM CLIENTS c
INNER JOIN NOTES n ON n.CLIENT_ID = c.ID
GROUP BY c.NAME