Avatar billede arnepedersen Forsker
16. juli 2008 - 12:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Valuta til USA

Jeg står og skal til USA, og vil gerne vide om det kan svare sig at veksle inden jeg tager derover. Eller bør jeg veksle et mindre beløb i dollar, og herefter veksle på stedet. Hvad anbefaler I?
Avatar billede ebea Ekspert
16. juli 2008 - 14:22 #1
Hvis du tænker du på vekselgebyrer i banker, er det jo svært at sige hvem du evt. vil bruge derovre til at veksle hos, og dermed pris. Jeg bruger personligt internationalt kreditkort, og kender dermed prisen på at hæve penge, og betale med penge, og er heller ikke udsat for at miste pengene ved et tyveri.
Avatar billede arnepedersen Forsker
16. juli 2008 - 14:25 #2
Jeg betaler ikke gebyr i danmark, men tænker bl.a. på vekslingskurs.
Avatar billede ebea Ekspert
16. juli 2008 - 14:34 #3
Det var også vekselkurs jeg mente med at det er svært at sige hvad der er billigst, for i hvilken bank eller Vekselbureau vil du veksle. Da er det næsten bedst at lave en søgning hjemmefra, for at se på hvad det koste at veksle i USA hos forskellige emner. Ellers kreditkort, da kender du kursen.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
16. juli 2008 - 14:35 #4
jeg plejer at have mindre beløb kontant, og resten kører på Visa eller MasterCard. Så får man jo bare 'vekslet' nå banken trækker det og nogen gange er det til bedre kurs en hvis man havde købt valutaen. Men det kommer jo an på om man kan betale med kort der hvor i skal hen.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2008 - 16:15 #5
Under alle omstaendigheder skal du have et credit card med. Ellers vil du faa store problemer
med alt (leje bil, booke hotel etc.).

Men det er ogsaa smart at have lidt kontanter med. Man kan godt risikere at have brug for
kontanter f.eks. ved toll roads.

Om da haever i ATM i ankomst lufthavnen eller i din egen bank inden afrejse goer ikke
den store forskel. Du kommer til at betale lidt for servicen. Men det er smaapenge
sammenlignet med andre udgifter.
Avatar billede Beach Mester
17. juli 2008 - 02:12 #6
Jeg har altid på mine trips til US vekslet hvad jeg har i kontanter til US$. Så ved jeg hvad jeg har at gøre godt med, og hvor meget der er tilbage til resten af ferien:-)

Måske lidt nemt, men jeg har handlet til kurs X og ved derfor 100% hvad tingene koster hele turen igennem.

Nu går jeg måske heller ikke i de helt små sko, og hvis jeg kunne hente måske DKK 250,- ud af DKK 30.000 så må er det kun fordi jeg vælger den bank der i DK kan handle til den bedste kurs. De fleste gange har den ligget hos Forex--->
http://www.forexvaluta.dk/

Jeg tvivler på at du kan handle US$ til en meget bedre pris når du først er landet, og som sagt så er det altså småkroner der er at hente hvis de overhovedet kan matche prisen *S*

Nu ved vi jo ikke hvor meget du har i tankerne at medbringe, men inden du lander skal du på et skema skrive hvor mange kolde kontanter (uanset valuta) du tager med ind i landet. Er du under den grænse hvor de mener du kan klare dig selv i de dage du skal opholde dig i landet, så vil du muligvis blive trukket til side i tolden så de kan høre hvordan du vil "leve" uden at arbejde (fy fy).
Har du for meget med, så er den også gal, så har du måske i tankerne at lave skadelig virksomhed inde bag muren *S*

Spørgsmålet omkring at medbringe kreditkort kan jeg kun skrive under på. Du kan ikke ret meget uden at have en eller anden form for internationalt kort med. Bare det at leje et hotelværelse kræver at du kan ID dig selv med et kort de kender.

Et internationalt kørekort + et VISA var ikke nok for mig da jeg sidste år bestilte en øl til min frokost i en lille flække ude på landet langs Route66. Selv om jeg havde min far med (63 år) og jeg selv er 39, så var det ikke nok for den "kære" dame der skulle modtage bestillingen....? Til det ved du sikkert at man skal være 21 for at købe alkohol i de fleste stater:-)

Så uanset hvad, så få så meget plastic med du kan få fingerne i...

Hvor skal du hen??

Alle interne ? kan Arne V med garanti give et helt rigtige svar på- Er sikker på at et hint som "se hans keyboard for dig" kan hjælpe dig på vej :-)))

//Bech
Avatar billede killifish Nybegynder
17. juli 2008 - 10:04 #7
Hæv ikke små beløb i kontantautomater i udlandet. Ikke alene har de fleste amerikanske kontantautomater heftige gebyrer (op mod 30 kr. nogle steder) på kontanthævninger fra andre pengeinstitutter, men din egen bank tager med al sandsynlighed også omkring 30 kr. for hver kontanthævning.

Der er ingen gebyrer (udover de normale for dit kreditkort) når du betaler i butikker med kort.

Så tag en smule kontanter med hjemmefra og hæv store enkeltbeløb i de amerikanske kontantautomater. Du skal bruge kontanter til at betale småting med. Eks. er det god stil at betale alle drikkepenge i kontanter da de ansatte så kan regne drikkepengene som sorte penge, og det er en væsenlig forskel når du lever 100% af dine drikkepenge (tjenere får typisk en timeløn på 14-20 kr. og arbejdsgiveren kan tilbageholde en del deraf. Det er vigtigt at give gode drikkepenge i kontanter).
Avatar billede arnepedersen Forsker
20. juli 2008 - 12:58 #8
Tak for Jeres medvirken. Det ser ud til at bekræfte mine fornemmelser, netop at veksle et mindre beløb hjemmefra.
Bech jeg skal til Florida men på vest siden ved den Mexicanske golf.
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. september 2008 - 22:36 #9
Jeg vil gerne afslutte, da ferien er afholdt. Kom gerne med et svar.
Mvh. Arne
Avatar billede Beach Mester
21. september 2008 - 23:48 #10
Hey, håber du havde en rigtig god tur, skal selv af sted igen i 16 dage omkring efterårsferien 09. Turen går fra nord til syd af østkysten:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2008 - 08:51 #11
Vi havde en rigtig dejlig tur.
Mvh. Arne
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2008 - 09:07 #12
beach>

Boston-Miami af I95 ?
Avatar billede Beach Mester
23. september 2008 - 02:16 #13
Arne--->
Lander i NY og har nogle POIér ala vandfald (Niagara), Dollywood, Memphis (Elvis) og...?

Ind til nu så er jeg kun kommet til den her--->
http://www.sixflags.com/greatAdventure/rides/Kingdaka.aspx
--Som ligger i behaglig afstand fra enten slut eller start -basen NY.

Sidste år tog vi route66 fra Chicago til LA hvor vi ud over selve turen kom så langt ud på landet at folk var helt der nede hvor vi gerne ville møde dem. Ikke noget med at "sælge junk turisme" eller andet stuff.

Det er det vi prøver at efterligne på næste tur, hvor vi forsøget at navigere lidt uden om alt for meget glimmer og komme lidt ind i landet.

Vi har endnu ikke besluttet om vi vil slutte i Florida eller køre en anden rute tilbage til NY. Det sidste er nok den der rangere højest lige nu, men nu må vi se. Der er endnu et par dage til afrejse:-)

Har du nogle highlights vi må se?

//Beach
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2008 - 22:30 #14
Newport er et nydeligt sted at bruge en eftermiddag.

Men det er maaske for turistet til jer.
Avatar billede Beach Mester
22. november 2008 - 19:46 #15
arne_v--->
Lidt sent ude, men er gået i krig med at plotte nogle af vores waypoints ind i googlemaps--->
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&t=h&hl=da&msa=0&msid=115025280546135572630.00045bec044cd85dd0d82&ll=38.959409,-76.838379&spn=12.445444,28.564453&z=6

Er det Newport i South Carolina du mener?
Det kunne komme på tale at vi køre øst om Great Smoky mountains og ind over passet til Tennesee og DollyWood. Her kommer vi jo i rimelig afstand af Newport:-)

Har ikke googlet byen endnu, men nu du siger turistet. Hvad er der at de?

//Beach
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2008 - 20:16 #16
Nej. Newport i Rhode Island.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2008 - 21:07 #17
Avatar billede Beach Mester
23. november 2008 - 03:10 #18
Ups, øv... Ikke lige den vej vi skal. 2-300Km i den forkerte retning.
Men nu er dem plottet ind på ovenstående kort, så hvis vi får for meget storbyflimmer de 3 dage der er sat af til NY så kunne vi jo lige..... *S*

Takker for tippet

//Beach