Avatar billede spookztar Nybegynder
16. juli 2008 - 11:15 Der er 1 kommentar

Troubleshooting CPU og Bundkort

Hej med jer.

Jeg byggede mig for 3 ugers tid siden en ny PC, fint nok. Den kørte i ca. 10 dage, hvorefter den ved koldstarter, pludselig gik i loop ved at tænde og slukke sig selv konstant med ca. 2 sek. mellemrum ved hver. Når jeg så slukkedede den ned på cahssisknappen og tændte den igen, startede den fint.

Så pludselig ville den ikke starte længere. Jeg lagde mærke til følgende adfærd: Når jeg slukkede PSU'en og tændte den igen og derefter trykkede PC'ens powerknap, blinkede en række leds (der indikerer CPU load) nummereret fra 1-6 kort på selve bundkortet en enkelt, hurtig gang, og så.. ingenting. Når jeg så efterfølgende tændte og slukkede på PC'ens powerknap, skete dette til gengæld ikke. Jeg kunne så fremprovokere det igen, ved at slukke og tænde PSU'en igen inden PC'ens powerknap trykkedes (men det kan jeg så heller ikke længere nu)

Jeg har fået testet PSU'en. Den leverer endda meget stabil og korrekt strøm og alt perifært- undtagen RAM'ene, har været disconnect'et fra bundkortet for at udelukke defekter fra andre andre enheder.

Hvad gør jeg herfra? Jeg har ingen baoards- eller CPU'er liggende jeg kan teste på, så hvordan får jeg endegyldigt fastslået om det er det ene eller det andet?

Jeg tænker, hvis min spritnye CPU (core 2, Quadcore Q600) blev kvæstet under monteringen, burde maskinen så ikke have været helt død allerede fra start? Jeg mener, en CPU beskadiget ved montering må da enten være i live og ok, eller helt død, right?

Håber I kan/vil hjælpe
Avatar billede spookztar Nybegynder
17. juli 2008 - 14:17 #1
Lukket.