Avatar billede webname Nybegynder
07. juli 2008 - 17:26 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Dovecot på debian. Pop3 og IMAP virker kun localhost

Hej Eksperter,

Jeg har sat en mail server op med Postfix og Dovecot. Jeg vil nu kunne tilgå dovecot, pop3 og imap fra alle destinationer.

Er der nogle der ved hvordan man får den til det?

Jeg har sat "Listen = *" men det virker heller ikke..

Håber der er nogle der har tid og lyst til at svare på dette..
Fortsat god aften

Hilsen Jannik
Avatar billede mfalck Praktikant
07. juli 2008 - 22:10 #1
har du nogen firewall-regler som kan blokere for portene (110 og 143)?
Avatar billede webname Nybegynder
08. juli 2008 - 05:24 #2
Ja, jeg har firewall, men de er åbnet til public.. Når jeg tilslutter min Outlook eller thunderbird på pop3/imap - så ber den ganske rigtigt om et login men login't virker bare ikke.
Jeg logger ind med test@domæne.dk som brugernavn.. Jeg har en webmail, på apache serveren, hvor jeg fint kan logge ind. Webmailen bruger IMAP teknologi.

Har du en anelse om hvad det kan være?
Mange tak for dit svar og på forhånd tak for din tid :)
Avatar billede mfalck Praktikant
08. juli 2008 - 07:53 #3
hej igen

Prøv bare at logge ind med "test" altså uden @domæne.dk
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. juli 2008 - 08:33 #4
Prøv at kigge i /var/log/mail.log og/eller /var/log/auth.log når du prøver at logge ind. Så kan du se om den æder det brugernavn du skriver ind. Jeg har set før at den fjerner alt efter @, så brugernavnet ikke er korrekt. Som regel kan dette rettes med et parameter i en config fil.

Jeg kender dog ikke lige dovecot.
Avatar billede webname Nybegynder
08. juli 2008 - 11:47 #5
Øhh, ups.

Den sagde:
Jul  8 11:06:54 b-srv dovecot: POP3(test@domaene.dk): pop3_uidl_format setting is missing from config file
Jul  8 11:06:54 b-srv dovecot: child 412 (pop3) returned error 89
Jul  8 11:06:54 b-srv dovecot: pop3-login: Login: user=<test@domaene.dk>, method=PLAIN, rip=min.ip.adsl.ip, lip=192.168.201.106
Jul  8 11:08:11 b-srv dovecot: pop3-login: Login: user=<test@domaene.dk>, method=PLAIN, rip=min.ip.adsl.ip, lip=192.168.201.106
Jul  8 11:08:11 b-srv dovecot: POP3(test@domaene.dk): pop3_uidl_format setting is missing from config file
Jul  8 11:08:11 b-srv dovecot: child 435 (pop3) returned error 89
Jul  8 11:09:26 b-srv dovecot: pop3-login: Login: user=<test@domaene.dk>, method=PLAIN, rip=min.ip.adsl.ip, lip=192.168.201.106
Jul  8 11:09:26 b-srv dovecot: POP3(test@domaene.dk): pop3_uidl_format setting is missing from config file
Jul  8 11:09:26 b-srv dovecot: child 448 (pop3) returned error 89

Den mest pinlige fejl var så at pop3 ikke var aktiveret i dovecot. Som så gøres sådan her:

##
## POP3 specific settings
##

protocol pop3 {
  # Login executable location.
  login_executable = /usr/libexec/dovecot/pop3-login

  # POP3 executable location
  mail_executable = /usr/libexec/dovecot/pop3

  # Don't try to set mails non-recent or seen with POP3 sessions. This is
  # mostly intended to reduce disk I/O. With maildir it doesn't move files
  # from new/ to cur/, with mbox it doesn't write Status-header.
  #pop3_no_flag_updates = no

  # Support LAST command which exists in old POP3 specs, but has been removed
  # from new ones. Some clients still wish to use this though. Enabling this
  # makes RSET command clear all \Seen flags from messages.
  #pop3_enable_last = no

  # POP3 UIDL format to use. You can use following variables:
  #
  #  %v - Mailbox UIDVALIDITY
  #  %u - Mail UID
  #  %m - MD5 sum of the mailbox headers in hex (mbox only)
  #  %f - filename (maildir only)
  #
  # If you want UIDL compatibility with other POP3 servers, use:
  #  UW's ipop3d        : %08Xv%08Xu
  #  Courier version 0  : %f
  #  Courier version 1  : %u
  #  Courier version 2  : %v-%u
  #  Cyrus (<= 2.1.3)    : %u
  #  Cyrus (>= 2.1.4)    : %v.%u
  #  Older Dovecots      : %v.%u
  #
  # Note that Outlook 2003 seems to have problems with %v.%u format which was

Smid et svar så får i point ;-) Taaak
Avatar billede mfalck Praktikant
08. juli 2008 - 12:24 #6
ok :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. juli 2008 - 12:50 #7
Kanon. Godt det spiller!
Avatar billede webname Nybegynder
08. juli 2008 - 12:57 #8
Ja, det er kanon.. Tusind tak for hjælpen ;-)