Avatar billede fjumseren Nybegynder
03. juli 2008 - 14:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

WindowsXP og Linux på samme maskine.

Hej.

Simpelt spørgsmål. Jeg har kun en gang (for laaaaaannnnnnggggg tid siden) arbejdet med at installerere Linux på en computer, og den gang var det på en dedikeret computer der alene var afsat til linux.

Nu er mit spørgsmål således: Hvis jeg skal køre et Linux Operativ system som sækundært OS på en WindowsXP Maskine hvordan gør jeg så det? Og hvilket OS skal jeg vælge (tag i betragtning at jeg har andre familiemedlemmer der også skal anvende den.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2008 - 14:30 #1
Den klassiske:
- to diske eller to partitioner på en disk
- installer først XP på den ene
- installer derefter Linux på den anden

Det kan stort set ikke gå galt.

For distro tror jeg du skal vælge Ubuntu eller Fedora Core. Det er sådan let tilgængelige
mainstream distroer som er tilpas udbredte til at det er nemt at få hjælp til dem.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2008 - 14:55 #2
Du kunne jo også overveje OpenSuse 11
Avatar billede fjumseren Nybegynder
03. juli 2008 - 15:48 #3
Ok... hvordan kommer boot så til at virke? får jeg en menu som hvis du eksempelvis installerer WinXp først og så 2000 bagefter eller funker det lige som ved Mac hvor man skal holde en (eller flere) knapper nede for at vælge under pre-boot?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2008 - 15:50 #4
Du får en boot menu.
Avatar billede fjumseren Nybegynder
03. juli 2008 - 15:54 #5
Godt så. Sidste spørgsmål: Hvad vil i anbefale i partions størrelse til en Linux Installation (Kun OS + The Gimp, Inkscape og et eller andet OpenSource Office produkt (bliver nok Open office hvis det funker under Linux))...

Nå ja... kan Linux læse NTFS partioner (altså på andre partioner en OS drevet)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2008 - 16:07 #6
Linux er "hjemmebane" for OpenOffice !

Linux kan læse NTFS.

Partitions størrelse afhænger af hvor meget skrammel du vil have smidt ind. Alt under 25 GB vil
jeg synes er synd. Men det kan lade sig gøre at installere på meget mindre.
Avatar billede fjumseren Nybegynder
03. juli 2008 - 17:09 #7
Ok. Så har jeg hvad jeg skal bruge.

Pt ser det ud som om mit MMD øje helst vil have den grafisk pæne "Fedora Core". De andre ser ok ud men jeg tror at jeg bliver meget hurtigt træt af det visuelle ved dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2008 - 22:40 #8
jeg smider et svar
Avatar billede fjumseren Nybegynder
28. juli 2008 - 17:03 #9
Super... tak for det.