Avatar billede bootlab Nybegynder
26. juni 2008 - 23:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Poster UTF tegn i min mysql DB

Heysa!

Jeg håber en har et hurtigt svar på hvorfor min æøå'er bliver konverteret til UTF tegn når de bliver sat ind i min DB og når de bliver sendt videre?

Jeg vil gerne beholde dem som almindelige æøå'er :)

DBH
Avatar billede bootlab Nybegynder
26. juni 2008 - 23:26 #1
Det kommer fra en POST
Avatar billede kjeldsted Novice
26. juni 2008 - 23:41 #2
Står alle tegnsæt i DB'en til UTF-8?
Avatar billede kjeldsted Novice
26. juni 2008 - 23:45 #3
Desuden, hvad mener du med at de bliver konverteret til UTF tegn. I teorien er æøå og UTF tegn. Men hvis jeg forstår dig det skulle du prøve at kigge i det forrige forum, det ligner det samme spørgsmål. Måske kan du få lidt råd dér. Og her tænker jeg på http://www.eksperten.dk/spm/836399.
Avatar billede bootlab Nybegynder
27. juni 2008 - 00:20 #4
De felter som jeg skal have alm. æøå er af Kollation : latin1_danish_ci
Det er hele tabellen også...
Nu har jeg prøvet at ændre dem til UTF-8. Desuden har jeg prøvet med en : header('Content-type: text/html; charset=utf-8');
på den side som modtager POST requesten.... Det virker ikke!
Mit problem er også at jeg sender POSTEN direkte videre på samme side med en curl og det ser ud til at modtageren der også har fået det lavet om til æ, ø og Ã¥
Avatar billede olebole Juniormester
27. juni 2008 - 02:40 #5
<ole>

iso-8859-1 har jo defacto været deprecated en del år, så utf-8 er et rigtig godt valg, hvis du vil undgå tegnproblemer. Du skal bare sørge for, alle led i kæden bruger det tegnsæt  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede bootlab Nybegynder
27. juni 2008 - 11:57 #6
Tak for jeres kommentare!
Jeg har fået løst problemet meget simpelt, ved at putte min data ind i en utf8_decode() funktion :)
Læg et svar så i kan dele pointene.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2008 - 12:23 #7
Så lidt da :-)