Avatar billede mewm Nybegynder
23. juni 2008 - 11:44 Der er 4 kommentarer

Strømstying fra computeren

Hej hej. Dette er lidt avanceret, men jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg skal have bygget en computer ind i min bil. Mini ITX bundkort etc, og med 80w 12v strømforsyning.
Dette er dog ikke problemet.

Jeg skal have nogle katoder/leds rundt omkring inde i bilen for lidt blær osv. Og jeg skal have mulighed for at kunne tænde og slukke de katoder fra en kommandolinie/applikation (irrelevant på nuværende tidspunkt, bare fra selve computeren af).

Nogle der har en idé hvordan man kan gøre det?

Jeg har selv nogle små idéer.
Via en parralel port/serial port, burde det være muligt at trække den mændge strøm ud, som er nok til at kunne tænde/slukke en ræle, men ikke nok til at kunne styre lysene. Så kunne jeg bare trække strømmen til lysene direkte fra strømforsyningen, og koble det sammen med rælet. Kan ikke huske hvad sådan en kredsløb er.

Problemet der er så at bundkortet ikke HAR nogen seriel/parralel port. Kun den serielport til skærmen.

En anden ide er at tage det fra USB porten. Men det er lidt mere avanceret, da jeg der umiddelbart skal en form for en chip ind foran ræléet for at kunne behandle det data der bliver sendt fra USB'en.

Hvordan faaen kan jeg gøre det? Det lyder jo så nemt bare at kunne styre on/off fra computeren af :P
Avatar billede drean Nybegynder
23. juni 2008 - 12:14 #1
De fleste ITX boards jeg har haft, har haft connectors på selve boardet, til at du kan sætte flere COM/Parralel porte på.
23. juni 2008 - 12:31 #2
Lige en hurtig - kig hos http://www.danbit.dk/ for 'interface' print/boxe ...
23. juni 2008 - 12:32 #3
http://www.danbit.dk/ siden er dog ikke så go' lige nu ?!?
Avatar billede xited Praktikant
25. juli 2008 - 11:28 #4
Hvor mange LED's er der tale om?
Umiddelbart kan du sætte 8 LED's direkte på en parallelport, og så styre dem ved at sætte portens output-pins.
Prøv evt. at kigge hos http://elektronik-lavpris.dk
De har et computer-interface kort, men det er nok et overkill?
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=47910
Alternativt, så ring til dem, og spørg om de har noget det matcher dit behov.