Avatar billede klk Nybegynder
19. juni 2008 - 13:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kun 65536 rækker i Excel ark - Hvordan Pivot i Access

Kan man indstille Excel til at have flere end 65536 rækker i et ark?

Det oprindelige problem er som følger. Vi har lavet en tonnage statistik for et lager i Excel. Vi trækker data fra flere systemer i operationen. Det giver en hel del kolonner. I yderligere et antal kolonner mellemregner og regner vi på disse data. Vi opsplitter strenge, omregner tider og trækker dem fra hindanden med meget mere.

Vi kan nu i en Pivot tabel svare på snart hvad som helst. For eksempel hvor meget en kunde har haft igennem, eller hvor meget en kunde har haft igennem af ét eller flere varenumre og så videre. Datoer er lagt ud i flere kolonner, så vi kan svare for bestemte ugedage, en uge eller en bestemt måned.

Forskellige spørgsmål kan lynhurtigt besvares ved blot at trække felter ind og ud af pivot tabellen. Og så kan det vises grafisk, hvis man ønsker det!!

Vi er fra starten klar over, at data burde ligge i en database. Men hvis vi skal lave det samme i Access, får vi en 2 kilometer bred forespørgsel, som er komplet umulig at overskue. Det virker heller ikke nær så brugervenligt og simpelt at trække felter ind og ud af pivot tabellen.

Har vi misforstået den måde man laver pivot tabeller i Access på?
Avatar billede jkrons Professor
19. juni 2008 - 15:50 #1
I kan ikke få flere ræjkker i Excel, med mindre i opfgraderes til 2007 versionen. Så opgraderes rækkeantrallet til omkring 1 million.

Jeg bruger ikke pivto i Access særligt ofte, så jeg tør ikek sige, om i har misforstået det.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2008 - 14:24 #2
Det må være et meget langsomt regneark i har gang i med så mange data.....

Hvordan trækker i data ind i Excel? Hvis i bruger knappen Microsoft Query kan i herinde klikke på knappen SQL og se koden for jeres forespørgsel. Denne kode burde umiddelbart kunne kopieres og indsættes i en access-forespørgsel. Her er der ingen begrænsinger på antallet af poster og det er hurtigere at søge i data end i sådan et stort regneark. Bruge af pivot i Access er ikke helt så dynamisk som Excel, men det er absolut brugbart.
Avatar billede klk Nybegynder
28. juni 2008 - 12:54 #3
Læg svar jkrons og Chrisengholm
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2008 - 13:44 #4
Svar...