Avatar billede poulerikholm Nybegynder
06. juni 2008 - 16:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

forbind til trådløs router med dell inspiron 1150

Jeg har installeret opensuse 10.3 på min bærbar som er en DELL INSPIRON 1150. Det trådløse kort er et Dell trådløst 1350 WLAN Mini-PCI-kort. I følge opensuse 10.3 er det trådløse kort installeret, i forhold til hvad jeg kan se. Da jeg installerede opensuse 10.3  viste den det trådløse kort efter installationen.
Mit problem er at opensuse fejler når den skal forbinde til det trådløse netværk. Den kan komme op på 28% i forbindelses processen. Det skal siges at jeg skal oprette netværk informationerne for opensuse da den ikke selv kan finde netværket selv om det er sat til at være syndeligt.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre?
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
06. juni 2008 - 16:11 #1
Det skal siges at jeg gør brug af WPA.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2008 - 16:16 #2
Kan du få forbindelse hvis du slår krypteringen fra?
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
06. juni 2008 - 17:01 #3
Nej, det kan jeg desværre ikke. Ikke med opensuse.
Det mærkelige for mig er at jeg kan få forbindelse med windows xp.
Jeg har begge systemer på min bærbar.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2008 - 17:27 #4
Det lyder som om at det er den forkerte driver der er blevet installeret!
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2008 - 17:31 #5
Får du overhovedet tildelt en IP-adresse ??
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
06. juni 2008 - 17:53 #6
Jeg får intet tildelt.
Den når, ifølge popup boxen, kun at få udført 28% af forbindelses processen uden at få tildelt noget, som om at processen fejler når selve processen forsørger at oprette selve forbindelsen til netværket.
Derefter får jeg en meddelse om at forbindelsen ikke kunne skabes.

Undskyld den lange forklaring, jeg vil bare prøve at være bare en smule forstålig i min forklaring.
:-)
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
06. juni 2008 - 17:54 #7
Driveren jeg bruger er den som følger med opensuse 10.3 og den bliver installeret automatisk når jeg installere systemet.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2008 - 19:19 #8
Prøv at gå ind i YAST og se om kortet overhovedet er genkendt og configureret
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
07. juni 2008 - 17:05 #9
kortet er genkendt og configureret. :-)
Opensuse kan desværre stadigvæk ikke få forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2008 - 18:14 #10
HVis kortet er genkendt og configureret så vil du jo også få tildelt en IP-adresse - prøv i konsollen at skrive
rcnetwork restart  -> enter
herefter skriver du
ifconfig  -> enter
og prøv så at paste outputtet her i tråden
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2008 - 08:47 #11
På Ubuntu havde jeg et lignende problem med mit Linksys WMP54 kort. Løsningen var at blackliste den driver Ubuntu valgte som standart og istedet benytte en anden driver der lå på systemet.

Den løsning ligger her: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4447111&postcount=5
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2008 - 09:00 #12
http://www.willamowius.de/linux-inspiron-1150.html

Truemobile 1300 WLAN Card
There is no native Linux driver for this card, but you can use NdisWrapper 1.0rc2 to use the Windows driver under Linux (0.10 supplied with SuSE 9.2 didn't work for me).

For WPA encryption you also need wpa_supplicant (version 0.2.4 included with SuSE 9.2 was ok).

For a WPA-PSK installation you need to run these commands:

modprobe ndiswrapper
iwconfig wlan0 mode Managed
iwconfig wlan0 essid YourEssId
ifconfig wlan0 1.2.3.4 up
wpa_supplicant -Dndiswrapper -iwlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf -Bw
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
10. juni 2008 - 22:29 #13
Outputtet i konsolen er følgende:

linux-9rky:~ # rcnetwork restart
Shutting down the NetworkManager                                    done
Shutting down the DHCP DBUS Daemon                                  done
Shutting down the NetworkManagerDispatcher                          done
Starting the DHCP DBUS Daemon                                        done
Starting the NetworkManagerDispatcher                                done
Starting the NetworkManager                                          done
linux-9rky:~ # ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  Hwaddr “N/A”
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:7

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:42 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:42 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:2708 (2.6 Kb)  TX bytes:2708 (2.6 Kb)

:-)
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
10. juni 2008 - 22:31 #14
Undskyld det sene svar.
Jeg har rimlig travlt i øjeblikket. :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 20:44 #15
Der er da ikke tildelt ip-adresse - se linket fra 08/06-2008 09:00:21 guide på http://suse.linuxin.dk
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
18. juni 2008 - 19:45 #16
Jeg skrev jo i det første indlæg at det trådløse netkort ikke kan forbinde til mit trådløse netværk.
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
02. juli 2008 - 10:49 #17
Undskyld den lange vente tid.
Jeg har prøvet at følge guiden, selv at omformatere maskinen og derefter følge guiden igen. Det hjalp desværre ikke.
Jeg har dog prøvet at installere opensuse 11.0 og derefter virkede det trådløse og kunne forbinde til min trådløse router. Uden brug af guiden.
:-)