Avatar billede 2c Nybegynder
30. maj 2008 - 13:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver google så hurtige opslag

Ahrgh, lang dag på kontoret, og så sidder man jo og tænker.

Hvordan laver google så hurtige opslag på søgninger? Altså, hvilken teknologi bruger de?

Det kan da ikke være almindelige relationelle databaser?

Nogen link vil også være fint.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
30. maj 2008 - 13:40 #1
Nogle gode søgealgoritmer, og rå computerpower. Google har ret mange computere/centre rundt omkring
Avatar billede 2c Nybegynder
30. maj 2008 - 13:48 #2
Hvad kunne en god søgealgoritme være?
Avatar billede pgroen Nybegynder
30. maj 2008 - 14:03 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2008 - 15:17 #4
Google ret hemmelighedsfulde omkring hvordan de leverer varen.

Jeg antager at du ikke er saa interesseret i logikken bag Google (hvordan de finder sider
og hvordan de udvaelger resultater) men mere i teknikken bag det.

Baseret paa rygter (!!!!) saa skulle det vaere:

- Google har nogle kaempe server farme formentligt i 200000 servere klassen, billige
  saml selv x86 maskiner som koerer Linux med billige IDE harddiske og paent med RAM
- langt det meste data er i memory (200000 x 1 GB er jo 200 TB RAM) hvilket
  giver meget hurtig opslag men selvfoelgelig et udfordring at faa requesten
  hen til en af de maskiner som har den oplysning der skal bruges
- diskene er organiseret med deres eget fil system / database system
- de bruger deres egen web server
- crawler er lavet i Python

d.v.s. at det er en totalt skraeddersyet loesning Google bruger. Det giver
naturligvis bedre performance end en standard loesning (som f.eks. Lucene
oven paa en standard database). Det koster ogsaa i udvikling og vedligehold,
men Google har raad til det.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2008 - 04:39 #5
2c ?
Avatar billede 2c Nybegynder
08. juni 2008 - 23:24 #6
Ja, giv mig lige 2 dage mere til at dykke ned i det. Er lige midt i en flytning, så kom lige væk fra dette.
Avatar billede 2c Nybegynder
09. juni 2008 - 14:36 #7
Jeg siger mange tak.
Gode svar :-)
I kan alle smide et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 15:09 #8
svar