Avatar billede udgaardslone Nybegynder
18. maj 2008 - 23:21 Der er 14 kommentarer

Bærbar går ned efter formatering

Jeg har lige fået formateret min harddisk på min bærbare (IBM thinkpad R40e) og nu slukker den hele tiden af sig selv efter 20-30 minutter. Under formateringen gik den også ned mange gange.
De sidste par uger inden jeg formaterede gik den godt nok ned 2-3 gange (den var blevet meget sløv, for det er første gang den er formateret siden jeg købte den for ca 4 år siden), men nu er det hele tiden.

Den går typisk ned når den laver noget relativt krævende (videoer, virus scanning ol.).

Jeg fik hjælp af en ven til at formatere og installere. Vi sikkerhedskopierede nogle drivere, men måske glemte vi noget? Før var der en mappe i Kontrolpanelet med diverse indstillinger til IBM thinkpad. Der mangler også et ikon på proceslinjen, der viste batteriniveau.

Windows update forsøger at hente/installere noget der hedder "IBM PM Device", men det mislykkes hver gang. Kan det have noget med det at gøre?

Mit styrestystem er Windows XP Professional. Service Pack 2.
Min bærbar har 2 Ghtz, 240MB RAM.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Spørg endelig hvis der er noget der er uklart. På forhånd tak!
18. maj 2008 - 23:27 #1
Varme problem !?!
Avatar billede udgaardslone Nybegynder
18. maj 2008 - 23:39 #2
Måske.. jeg kan desværre ikke længere se batteriets temperatur. Det kunne man hvis man højreclikkede på ikonet med batteriniveau :)..
19. maj 2008 - 00:59 #3
... det er ikke batteriets temperatur *S*, men CPU og anden indmad i kassen.
Check for blæser, nullermænd/damer, ...
Avatar billede udgaardslone Nybegynder
19. maj 2008 - 15:06 #4
jeg havde lige haft min bærbar til eftersyn 2-3 dage før jeg formaterede den. Her blev den renset for lidt støv og fik noget kølepasta på. Så man skulle ikke tro det var temperaturen den var gal med.. eller?
Avatar billede haverslev Novice
19. maj 2008 - 18:57 #5
Har I lige efter install af XP, installeret chipset driveren og derefter grafikdriveren, lyd, lan osv osv ?

Da R40e leveres med enten ATI chipset eller INTEL chipset, så skal I lige vælge den korrekte herfra:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-46024.html
Avatar billede udgaardslone Nybegynder
19. maj 2008 - 20:59 #6
Min ven mener ikke vi har installeret chipset driveren. Kan jeg bare hente den og installere?
Avatar billede haverslev Novice
19. maj 2008 - 21:12 #7
Ja, blot i er sikker på hvilken i skal installere - Ati eller Intel
Hent f.eks Everest home 2.20 og installere det, start det op, klik på motherboard, chipset og se hvilket det er: http://www.filehippo.com/download_everest_home/tech/

Ps. I skal muligvis efterfølgende geninstallere alle de installered driver igen, om ikke andet så for at gøre det i den korrekte rækkefølge og derved sikre at de er install. korrekt: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-46024.html
Avatar billede hastek22 Nybegynder
19. maj 2008 - 21:21 #8
Du kan normalt hente de IBM programmer du ikke fik sikkerhedskopieret på IBM's hjemmeside http://www.ibm.com/products/finder/us/finders?pg=ddfinder&cm_re=other-_-suprcn-_-download
Avatar billede udgaardslone Nybegynder
20. maj 2008 - 14:47 #9
Ok nu har jeg installeret chipset driveren (den var muligvis installeret i forvejen fandt jeg ud af bagefter.. filerne var i hvert fald blandt dem jeg havde sikkerhedskopieret).
Jeg har også fået instaleret en nyere version af den der "IBM PM Device" som windows update ikke kunne installere.
Men ingen af delene har gjort nogen forskel - den går stadig ned når jeg bruger den til noget krævende. æv æv.
Avatar billede haverslev Novice
20. maj 2008 - 17:02 #10
Prøv og kør en MemTest på dine RAM.
Du kan hente den enten til CD eller diskette:

Til CD:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Til diskette:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip

Sådan bruger du MemTest:

Hvis du kan bruge diskette:
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu bliver der så oprettet en diskette, som du skal boote maskinen op på og så starter programmet MemTest automatisk.

Hvis du ikke har diskette drev, men kun et CD-drev:
Pak den downloadede fil ud på HD’en.
Åbn dit brænderprogram og vælg "Brænd image" og henvis til den *.iso-fil, du lige har hentet/gemt.
Brænd CD’en og lad pc`en boote op på CD’en.
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt min. 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikk ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"
Avatar billede udgaardslone Nybegynder
24. maj 2008 - 19:12 #11
jeg har fået .iso filen ned på CD, men når jeg forsøger at boote op på CD'en starter computeren bare op som normalt. Jeg har ikke prøvet det før så måske gør jeg noget forkert..?
Det jeg gør er at afbryde den normale startup ved at trykke på min "Acces IBM" knap og vælger fra en menu at starte op via mit CD drev.

Kan man eventuelt boote op via en USB nøgle istedet?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2008 - 20:02 #12
Du kan se hvordan du brænder en ISO fil på www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede haverslev Novice
25. maj 2008 - 08:21 #13
Ja, du skal huske at brænde din ISO fil korrekt, men jeg har måske ikke formuleret det klart nok i teksten ?
Avatar billede udgaardslone Nybegynder
25. maj 2008 - 18:30 #14
ah ok, man skal åbenbart have et brænder program som kan brænde de her ISO filer korrekt. Mit CD-drev kan ikke brænde, så jeg skal lige finde én der har tid til at installere det rette program og brænde en CD til mig.. suk..