Avatar billede lklingenberg Nybegynder
18. maj 2008 - 02:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Performanceforøgelse med flere harddiske?

Hi E,

Jeg er ved at sætte nogle komponenter sammen til en webserver, og vil naturligvis gerne have en så stor performance for brugerne som muligt. I den forbindelse presser der sig et par spørgsmål på:

Hvad er typisk den hastighedsbegrænsende faktor? Jeg sidder på en 2GB/2GB ADSL forbindelse, der deles af flere brugere (og derfor også bruges til alm. internetbrug). Websiderne afvikles i ASP mod en MS SQL Server database, der hele tiden øges i omfang. OS er Windows Server 2003 Standard. Ville jeg fx vinde noget i performance ved at sætte to harddiske i (uden RAID) og lade den ene køre selve webdelen og den den anden håndtere SQL Server databasen, eller giver det ikke noget i hastighed? Eller er der andre trin, der er mere begrænsende?

/Lars

Points fordeles mellem kvalificerede svarere.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2008 - 02:39 #1
2 Gbit/2 Gbit ADSL ????

Hvis du har en 2 Gbit/2 Gbit fiber, så vil en disk mere (hvor du deler
Windows, pagefile, IIS og SQLServer ud) godt kunne givet noget. Det er dog svært
at sige hvor meget uden langt mere info.

Selv med en 2 Mbit/2 Mbit ADSL, så vil en disk mere sandsynligvis give noget - ganske
vist er den ene disk langt hurtigere end net forbindelsen, men ofte vil man skulle
søge igennem mange data i databasen for at sende forholdvis få data til client.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
18. maj 2008 - 02:46 #2
Bzzz... 20GB/2GB ADSL på papiret (fullrate), men reelt ca. 10GB/1,7GB - men stadig en pæn upload hastighed, hvilket vel er det primære i webserver sammenhæng...
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2008 - 03:31 #3
Jeg tror altså stadig mere på Mbit end Gbit.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
18. maj 2008 - 08:41 #4
Nåh ja, ok - det var også ved at blive sent ;-) Gb... Mb... det er jo ikke til at se forskel så sent om natten... Jeg beklager, jeg har skabt lidt forvirring om mit eget spørgsmål.

Og så skal jeg vist tidligt i seng i aften ;-)
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
08. juni 2009 - 11:05 #5
Lukker - ikke længere relevant.