Avatar billede bjss Nybegynder
14. maj 2008 - 21:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Inkasso - under 18 år

Hej alle eksperter. :-)

Jeg ville høre om inkasso godt kan komme efter en når man er under 18 år?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. maj 2008 - 21:25 #1
Hvorfor skulle de komme efter dig?

Man kan ikke stifte gæld, når man ikke er myndig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. maj 2008 - 21:34 #2
Korrekt - så det er dine forældre der hæfter for dig.
Avatar billede bjss Nybegynder
14. maj 2008 - 21:49 #3
Har fået et brev fra inkasso om nogle penge jeg skylder. Mine forældre kender ikke til det, og kan derfor ikke hæfte?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. maj 2008 - 21:57 #4
Er det da noget du kender til?

Jeg håber da ikke, at du har løjet om din alder.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2008 - 23:18 #5
Man skal da legitimere sig når man stifter gæld, så hvis du ikke har en af dine
forældre som kautionist, er det ikke juritisk bindende. Hvis nogen har ladet dig
skrive under på et gældsbevis, når du er under 18 år, så hænger de selv på gælden,
og så kan du se bort fra den inkasso, den holder ikke i retten.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. maj 2008 - 06:45 #6
Det er ikke helt rigtig, hvad jasveg skriver.

Hvis du har løjet om din alder, er du erstatningsansvarlig overfor kreditor.

Og er det rigtig slemt, kan du blive dømt efter straffeloven.

Så hvordan hænger din sag sammen?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. maj 2008 - 11:57 #7
thesheriff - Som jeg skrev, skal man legitimere sig, når man stifter gæld, og
den som skriver gældsbeviset skal selvfølgelig sikre sig, at den som gældsætter
sig er myndig. På sygesikringskortet f.eks. står hvor gammel man er.
Man kan selvfølgelig ikke gældsætte et barn, med påstand om, at barnet sagde, det
var fyldt 18 år.
Det ville jo betyde, at man kunne lokke et barn til at stifte gæld, og derefter
kræve, at forældrene overtog gælden. Men loven skal jo netop beskytte barnet.
En sælger f.eks som ikke har sikret sig, at en person er myndig, er i såkaldt
ond tro, og har så selv begået lovbrud.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. maj 2008 - 12:27 #8
@jasveg: Du tager stadig ikke højde for, at den umyndige kan lyve om sin alder ved fx at bruge en andens ID :)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. maj 2008 - 13:12 #9
thesheriff - Det har jeg tænkt på, men jeg kan ikke se, hvordan det kan lade
sig gøre. Normalt kræves der en legitimation med billede, og på nettet skal man
enten have en bankkonto, eller personlig hente varen, og der legitimere sig.
Inkasso forretning skal jo følge loven, og sikre sig, at alt er gået lovligt til,
før der kan skrides til inkasso.
Men som du skriver til spørgeren, lad os høre hvordan sagen hænger sammen.:)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. maj 2008 - 13:31 #10
Hvis han har brugt en andens id, vil det være den anden, der får inkasso-problemet og ikke ham selv. Men jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad der er sket :-)
Avatar billede laptopfreak Nybegynder
16. maj 2008 - 09:33 #11
Du er på vildspor thesheriff
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. maj 2008 - 09:37 #12
@laptopfreak: Generelt her i livet eller blot her i tråden?
Avatar billede bjss Nybegynder
16. maj 2008 - 09:58 #13
Har brugt min egen personlige oplysninger, dog ikke føldselsdato, der har jeg lige ændre årstalet.
Kan de gøre noget?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. maj 2008 - 10:14 #14
Uha den var værre.

Ikke alene mister du dine rettigheder som umyndig person, men du får også et erstatningsansvar jf. Værgemålslovens §45 stk. 2 og 3.

Og nu til den slemme del: Du har begået dokumentfalsk, som er strafbart jf. Straffeloven.

Hvis jeg var dig, så ville jeg betale hurtigst muligt og få den sag ud af verdenen inden sagens rette sammenhæng går op for kreditor og du bliver politianmeldt.
Avatar billede bjss Nybegynder
16. maj 2008 - 11:48 #15
Det ikke grov "dokumentfalsk" jeg har jo opgivet alle oplysninger korrekte.
Det deres opgave og tjekke det, evt. be om cpr hvilken de ikke har gjordt.
Avatar billede bjss Nybegynder
16. maj 2008 - 11:52 #16
Det små beløb på 261,- kr + 400kr inkasso omkostninger og rente for et år.
De skriver jeg vil blive reg. som dårlig betaler men det må de ikke. Når det under 1000kr.

Gider ikke betaler for en mangelfuld vare.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. maj 2008 - 12:03 #17
Der er tale om dokumentfalsk jf. Straffelovens §177, idet du bevidst har afgivet urigtige oplysninger ved at ændre på årstallet på dit fødselsår.

Hvad er det du har købt og hvordan er handelen foregået?
Avatar billede bjss Nybegynder
17. januar 2013 - 00:00 #18
lukket