Avatar billede kusken Nybegynder
03. maj 2008 - 08:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tilpasse billede i sidehoved med sidekant

Hej.

Jeg er ved at færdiggøre mit hovedprojekt som markedsføringsøkonom.

Jeg vil gerne have et billede i sidehovedet til at passe sammen med sidekanten i dokumentet, men jeg kan ikke få det til at passe helt præcist. Jeg kan kun komme i "nærheden" af sidekanten - og det ser ikke helt ud, som jeg ønsker det.

Jeg har uploadet et eksempel her:
http://www.myupload.dk/showfile/46906ced78.doc/

Jeg har prøvet at "trække" i billedet, men det rykker bare ud mod højre side.

Håber der er nogen, som kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. maj 2008 - 09:43 #1
Det er lettere at få tingene til at passe, hvis du prøver at regne i en bestemt enhed. Sidekantens afstand er målt i pkt, mens de øvrige sidemål er i cm.

Hvis du laver følgende finjusteringer, kan du få det til at passe:

Tilret afstand for sidekant:
Vælg Formater > Kanter og skygge > fanen Sidekant. Klik på Indstillinger og tast 0,8cm i hvert af de 4 felter. Det giver en afstand på 23 pkt fra kanten i stedet for 24 pkt.

Din venstre margin er 2,5 cm. Træk sidekantens afstand fra, dvs. 2,5 cm – 0,8 cm = 1,7 cm. Vælg billedet i sidehovedet, vælg Formater > Afsnit > fanen Indrykning og afstand og sæt venstre indryk til 1,7 cm.

Nu mangler du at tilrette bredden på billedet. Vælg billedet. Vælg Formater billede > fanen billede. Ret bredden af billedet til 19,4 cm (= 21 cm – 2 x 0,8 cm). Sørg for, at "Lås højde-bredde-forhold" er slået til. Klik OK.

Så skulle det være OK.
Avatar billede kusken Nybegynder
03. maj 2008 - 10:32 #2
Super! Mange tak for det hurtige svar. Det er virkelig påskønnet.

Jeg skulle lige finde de forskellige afsnit i Word 2007, men det gik.

Smid et svar, så kan du få point.
Avatar billede gjoertsvang Nybegynder
03. maj 2008 - 11:06 #3
Eller kan du bare trykke på formater billede, og derfra vælge layoutet til at være firkantet. Så kan du flytte det lige som du har lyst til. Prøvede det lige på dit upload og billedet sad perfekt :D
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. maj 2008 - 11:23 #4
Svaret kommer her.

Som gjoertsvang skriver, er der jo andre metoder. Jeg foretrækker selv at beholde elementerne i et dokument "På linje med tekst", hvis det er muligt.