Avatar billede lklo Nybegynder
30. april 2008 - 08:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

harddisk problem

Hej

Jeg har en Dell dimension 9150.
Vil nu gerne formatere og geninstallere ( ikke recovery ).

Men når jeg når der til, hvor jeg skal vælge hvilke partition jeg vil installere på,
går det galt.

I stedet for at der kommer en oversigt over tilgængelige drev eller fri diskplads,
kommer der 4 bokse hvor der står "ukendt enhed" inden i hver af dem.

Hvis jeg prøver at bruge piletasterne eller trykker "R" crasher den bare.Hvergang!!

Jeg har prøvet at køre programmet "Killdisk",men lige lidt hjælper det.

Måske en her der har et bud ?

Lkl
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 08:36 #1
Blev din killdisk kørt helt færdig og du så den blå skærm, med kun hvide nuller på. ?
Avatar billede lklo Nybegynder
30. april 2008 - 08:49 #2
hej

ja , har prøvet 2 gange, men synes ikke lige jeg kan huske det du omtaler der
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 08:56 #3
http://www.helgec.dk/killdisk.html

Er du klar til at få slettet alt på din harddisk og begynde forfra kan du bruge helgec` s guide til killdisk. Så bliver din harddisk helt ren.  Særdeles effektiv og ikke så vanskelig at finde ud af

Så kan du installere xp bagefter, hvis din computer er stillet til at boote i bios

Her er en god vejledning. Efter en killdisk er der ikke partioner tilbage, kun eksterne drev. Den fjerner alt
Avatar billede lklo Nybegynder
30. april 2008 - 09:16 #4
hej , ja jeg har gjort sådan som beskrevet.
Dog har jeg ikke prøvet med Ctrl S  bagefter .
Men ellers som beskrevet af Helge C.

( Men der er jo heller ikke nogen partition,når jeg prøver at installere XP,
men jeg forventer jo der kommer en oversigt over fri diskplads.
Men der kommer kun 4 bokse hvor der står "ukendt enhed" inden i hver af dem )

lkl
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 09:28 #5
Dog har jeg ikke prøvet med Ctrl S  bagefter :  Det syntes jeg ellers er så flot et syn :o) Vi må vente, til der kommer nogle mere forstand på dette end jeg har.
Avatar billede lklo Nybegynder
30. april 2008 - 09:30 #6
ja , jeg glemte lige at skrive, der er ingen problemer,
hvis jeg prøver at installere Vista.

Vil bare hellerer have XP på.

I Vista under enhedshåndtering er der godt nok de 4 ekstra drev,
Det er jo nok dem der står som "ukendte enheder",
når jeg prøver at installerer XP.

Måske en hjælp ??

lkl
Avatar billede thov Forsker
30. april 2008 - 14:13 #7
Vista (og Linux) piller ved MBR (Master Boot Record), og det giver problemer for XP.

Før du installerer XP, skal du en tur forbi 'Recovery console', og stikke disken en FIXMBR.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 15:04 #8
Jeg fik engang denne vejledning fra Helgec og det gik smertefrit

Du skriver en ny MBR således
Sæt din computer til at boote fra cd / dvd – boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)

I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter

Herefter skriver du

fixmbr    -> enter
bekræft  -> enter
exit      -> enter
Fjern cd-en og se om computeren vil starte - hvis du bruger sata disk skal du indlæse driverne
Avatar billede lklo Nybegynder
30. april 2008 - 15:22 #9
Tror ikke det er problemet.
Inden der kom vista på første gang,
var der jo den samme problemstiling.
Avatar billede thov Forsker
30. april 2008 - 15:32 #10
Måske - men det hverken koster noget, eller skader, at prøve :-)

Og booter du på UltimateBootCD http://ultimatebootcd.com/ og kører 'Ranish Partition Manager', så ser du hvad der er på harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2008 - 07:55 #11
http://eu.acronis.com/homecomputing/products/?source=eu_google&ad=acronis&s_scid=acronis|947440314&gclid=CLn_0tSWkZMCFQ5MQgodxCkhfwJeg vil anbefale Acronis Image Home som jeg har rigtig gode erfaringer med. Det laver et image (en klioning af dit c drev) som du så kan gendanne senere hvis du får burg for det. Den kan gøre det automatiskl og det kan også være dig der gør det. Jeg har altid gjort det selv med reegeelmæsige mellemrum, da du skla hente opdateringer og ændringer bagefter. Hvis Winddows helt kikser med at starte op kan du gøre med et cd og genskabe drevet