Avatar billede hien Nybegynder
29. april 2008 - 23:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bærbar til grafisk arbejde

Hej eksperter!

Jeg har en veninde der pt. står og skal købe en bærbar workstation til grafisk arbejde. Primært DTP-programmer, såsom Adobe Photoshop, Indesign, Illustrator mm. - og ikke deciderede 3d-programmer som 3ds max.

Er det korrekt forstået at CPU, RAM og HDD er det vigtigste? mens grafikkortet i denne sammenhæng ikke spiller den store rolle?

Hun har overvejende kigget på en Dell Precision M4300 med følgende specs:

Original Windows® XP Professional, SP2 (NTFS)
Intel® Core™ 2 Duo T9300 (2.5GHz,6MB,800MHz) with FX360M Graphics (256MB dedicated memory)
4 GB 667 MHz DDR2 SDRAM-hukommelse (2 x 2048)
160GB SATA (7,200 rpm) Hard Drive (Free fall sensor)
15,4" WSXGA+ (1680 x 1050) Dell UltraSharp-skærm i bredformat med TrueLife

Hvad siger i ovenstående konfiguration?
- Jeg ved udemærket at FX360M ikke er det kraftigste gfx-kort, men kan den ikke klare mosten?
- Er 4GB ram og WinXP 32-bit en god kombi? Skal man op i Vista 64bit for at udnytte 4GB ram og  grafikkortet optimalt?

Kan I evt. anbefale andre maskiner?

På forhånd tak!
Avatar billede mash Mester
30. april 2008 - 01:00 #1
Det er korrekt at cpu ram hdd er vigtigtere end grafikkort til det brug du nævner.

Det er noget med at ram over 3gb ikke giver det store i xp(ved ikke så meget lige om den del)

Er kun i vista at man bruger dx10(så vidt jeg ved), så hvis det er et dx10 grafikkort giver det noget hvis man køre direct3d(ikke nogle af de programmer du nævner der gør)

Da cpu køre 800mghz FSB, burde det så ikke være 800mghz ram(eller har jeg misforstået noget)
Avatar billede fluse Nybegynder
30. april 2008 - 23:37 #2
Zepto Znote 3415W

De giver 5500kr rabat på den lige nu, så:

Konfiguration:
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Kun Til Vista)
4096MB (2x2048) DDR2 667/PC5300 SODIMM "Kræver Vista 64bit for fuld udnyttelse"
320GB 5400rpm SATA Harddisk
Zepto Zpro2 N-Standard (wireless 300mbit)
SAMSUNG DVD-RW DL Brænder
15,4" WXGA 1280x800
NVIDIA® Geforce 8600M GT
Bluetooth 2.0 EDR
Intel® Turbo Memory 1GB (en fordel til DTP arbejde efter min megning.)

lige under 8000kr. og hvis man kan nøjes med vista home basic og dropper turbo memory kan den komme ned på omkring 7400kr.
Avatar billede fluse Nybegynder
30. april 2008 - 23:41 #3
skal den værre endnu hurtigere og med bedere skærm, giver de også små 5k rabat på 6625wd. det er værd lige at tage et kig på ;)

Og ellers kunne en MacBook pro også være et bud, når nu det er til DTP. der kan man slippe afsted med en for omkring 14000kr.
Avatar billede hien Nybegynder
07. maj 2008 - 00:51 #4
Tak for svarene. Hun besluttede sig for at købe Dell'en fordi hun kunne få noget rabat. I kan lige smide et svar begge to :)
Avatar billede mash Mester
07. maj 2008 - 16:40 #5
:-)
Avatar billede hien Nybegynder
10. maj 2008 - 01:53 #6
smider du ikke også lige et svar fluse?