Avatar billede penta50 Nybegynder
28. april 2008 - 16:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Købsfaktura bogført 2 gange - Hvad gør jeg

Som overskriften siger, er jeg kommet til at bogføre en købsfaktura 2 gange , hvordan retter jeg dette ????

mvh
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. april 2008 - 19:57 #1
Du laver en modpostering der ophæver den ene bogføring.
Avatar billede penta50 Nybegynder
29. april 2008 - 14:26 #2
OK.. bare så enkelt ???
Avatar billede penta50 Nybegynder
29. april 2008 - 14:27 #3
dragonknight:
Avatar billede penta50 Nybegynder
29. april 2008 - 14:28 #4
dragonknight:lav lige et svar, så du kan få point
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. april 2008 - 19:14 #5
Ja så let er det :-)
Avatar billede penta50 Nybegynder
29. april 2008 - 19:43 #6
Skrev godt nok så enkelt ...men er kørt fast.. kan du forklare nærmere, gerne meget udførligt.

mvh
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. april 2008 - 00:35 #7
Først laver du en sikkerhedskopi, således du kan gendanne og prøve igen, skulle du lave en fejl.

under Bilag > Kreditorbilag > fakturaer finder du din faktura. Den som er for meget, noterer du faktura nummer og dato. Dette anvender du til at finde posteringen i posteringsjournalen. Der kan du se hvilke konti der er anvendt til posteringen.

Hvis du anvender mellemregning kreditor, er det lidt kompliceret. Der vil være debiteret en udgiftskonto, og krediteret en kreditorkonto på mellemregningskontoen. Du skal nu lave det modsatte i kassekladden, og derfor krediterer du udgiftskontoen, og debiterer mellemregningskontoen. Husk dog på, at der under Konto nr., ikke skal stå kontonummeret for mellemregningskontoen, men kreditor kontonummeret. Det finder du ved at højreklikke i Konto nr. og vælge kreditorkonti, og der vælger du den kreditor som det drejer sig om. Når du bogfører dette ophæver du den ene købsfaktura.

Hvis du ikke anvender mellemregningskonto, er det lidt enklere. Her er det en udgiftskonto der er debiteret, og en kassebeholdning/bankkonto der er krediteret. Du gør det modsatte i kassekladen, og når du bogfører dette ophæver du den ene købsfaktura.

I begge tilfælde kan du få en advarsel om at du krediterer en udgiftskonto, men det er helt i orden, for det er jo netop dette du skal for at ophæve din fejlfaktura.
Avatar billede penta50 Nybegynder
30. april 2008 - 18:31 #8
Tak for dit indlæg, men jeg kan stadig ikke komme videre. Er IKKE så regnskabskyndig så jeg kan beskrive hvad der sker når jeg følger din anvisning, så vidt jeg kan se bliver det skyldige beløb til leverandøren blot større. ( købsfakturaren er bogført men ikke betalt )

mvh
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. april 2008 - 21:04 #9
Ok så har du en mellemregningskonto.

Når du laver en købsfaktura, så vil beløbet debiteres en udgiftskonto, og beløbet krediteres leverandørens konto på melemregningskontoen.

For at ophæve dette, skal du kreditere samme beløb på den samme udgiftskonto, og debitere samme beløb på samme leverandør konto på mellemregningskontoen.

Det ophæver kobsfakturaen, og når du har verificeret dette, kan du slette fakturaen under bilag.
Avatar billede penta50 Nybegynder
01. maj 2008 - 10:36 #10
Hurra.... så faldt på plads.. Tusind tak for din hjælp. har accepteret og givet point.

mvh
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. maj 2008 - 11:11 #11
velbekomme. :-)