Avatar billede fotobob Nybegynder
28. april 2008 - 13:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Køb af Power Mac

Hej

jeg vil anskaffe mig en Apple Power Mac med Apple 23" monitor.

Jeg skal bruge til den videoredigering på hobbyniveau samt Photoshop.

Er der nogen speciel konfiguration jeg skal tage højde for.
jeg ved ikke helt hvilket grafikkort jeg skal vælge?

Og til sidst...
Hvilken forhandler kan anbefales?
Nogen der har handlet online på apple.dk?
Avatar billede fotobob Nybegynder
29. april 2008 - 10:27 #1
nogen kommentarer!
Avatar billede fluse Nybegynder
29. april 2008 - 13:12 #2
Der er ikke noget der hedder en power mac mere, Det er ved at være lidt tid siden ;)

Går ud fra du mener en Mac Pro? Hvis ja, så syntes jeg du skulle tænke grundigt over hvor meget du vil ofre på en hobby... ved hurtig hovedregning slipper du ikke væk med sådan en + skærm for under 25 kilo.

http://www.humac.dk/ er en god forhandler, med en del fysiske butikker rundt omkring i landet. Priserne er de samme som hvis du handler direkte hos apple (give or take.)
Avatar billede fotobob Nybegynder
29. april 2008 - 13:28 #3
fluse-->
Ja det er rigtigt. Den hedder selvfølgelig Mac Pro.

jeg har sat ca. 30000 kr. af til projektet da jeg også skal have Photoshop cs3.

Hvis man handler direkte med Apple, får man så varerne rimeligt hurtigt?
Avatar billede fluse Nybegynder
30. april 2008 - 14:22 #4
Mac pro med 23" koster DKK 26.198,00 inc. moms... dertil kommer at du skal have flere ram, hvis det er til video redigering. (2gb er for lidt, 4gb minimum!)

dertil kommer photoshop CS3 som koster 8,350.00 inc. moms hvis ikke du har noget at opgradere fra. 2,312.50 inc. moms hvis du har en version at opgradere fra. (ergo, hvis du ikke har en at opgradere fra, så se om du kan finde en brugt til salg!)

Apple.com kan ikke levere lige så hurtigt som humac, de sender nemlig computeren fra USA. Jeg har bestilt en (til der hvor jeg arbejder) for 10 dage siden, og den er ikke afsendt fra dem endnu.

Mvh Fluse
Avatar billede fotobob Nybegynder
30. april 2008 - 14:52 #5
fluse --> Proshop er billigere og hurtigere at handle med.
Tjek deres apple priser. http://www.proshop.dk/?grpid=52&catid=1

Phoshop skal være engelsk og koster ca. 6000 kr. inkl. moms i engelsk version.
Avatar billede fluse Nybegynder
30. april 2008 - 22:43 #6
Jeg ville stadig gå ned i humac... hardwere til den pris, så vil jeg ha et sted hvor jeg kan gå ind i butikken og råbe af dem om nødvendigt. besparelsen er ca. 6%, det er ikke nok til at handle på nettet frem for en fysisk butik. efter min egning.

Dertil kommer at proshop ikke er hurtige i den her sammenhæng... læg mærke til at der står leverings dato ikke bekræftet. Hvilket vil sige de ikke skal regne med at se den de første 2 uger ;)

Jeg ville nok igen heller ikke vælge en mac pro... 8x Xeon er overkill for at sige det mildt, med mindre du skal bruge en RIP eller renderings maskine, hvilket du nok ikke skal da det er til en hobby ;)

En imac er efter min megning et meget bedere valg...

imac 23"
2.8GHz Intel Core 2 Duo
4GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x2GB
ATI Radeon HD 2600 PRO w/256MB GDDR3
320GB Serial ATA Drive
Apple Mighty Mouse
Keyboard (Danish) & User’s Guide (Danish)
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
24-inch glossy widescreen LCD
AirPort Extreme
Bluetooth 2.1 + EDR

Subtotal: DKK 13.319,00

så i stedet for at smide 6k efter photoshop kunne man jo tage et kig på den blå avis.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54752662
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54550526
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54798592

Fluse
Avatar billede fotobob Nybegynder
05. maj 2008 - 15:41 #7
hej igen
Nu har proshop den hjemme igen. Den er tilsyneladende billigere end hos apple.dk
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=146173

23" cinema er også billigere.
http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=40349

så prismæssigt er det vel bedre at handler der.
Avatar billede fotobob Nybegynder
06. maj 2008 - 15:54 #8
point fluse?
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. maj 2008 - 09:28 #9
lukker