Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 11:50 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

iertutil.dll fejl.

Jeg kigger lige pt på en maskine med et træls problem. Når man starter maskinen op kommer den med en fejl: Dette program kunne ikke starte, fordi iertutil.dll ikke blev fundet. Problemet kan muligvis løses ved at installere programmet igen.
Skrivebordet kommer ikke frem og jeg kan kun komme rundt i maskinen gennem task manager. Jeg ved ikke så meget om hvad der har været installeret med fandt lidt rester af IE7 og IE8. IE7 kunne jeg ikke geninstallere. Men fik installeret IE8. Også uden held. Jeg har prøvet at kopiere en ny fil ind også uden held.

Det er en xp mediecenter edition og jeg har ikke cden til den. Har dog muligvis anskaffet en anden skive.

Gode bud på hvad jeg kan gøre vil være velkomne.
27. april 2008 - 12:10 #1
http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=1007267&SiteID=1

og/eller

Hent Dial-a-fix på dette link, og gem det på skrivebordet.

Direkte link
http://djlizard.net/software/Dial-a-fix-v0.60.0.24.zip

Brug kun nr. to link, hvis det første ikke virker.

Du får da lige et andet link hvis det ikke lykkedes med det første:
http://djlizard.net/Dial-a-fix-2006-09-19.exe

Sæt flueben i følgende, og klik herefter på "GO". Genstart og check om det har hjulpet:
Explorer/IE/OE/shell/WMP

(Eller nogle af de andre trix med dette program?)
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 12:25 #2
Kan man få en udgave der ikke er zippet. Jeg har hentet den, men da den er zippet kan jeg ikke åbne den. Jeg kan åbenbart ikke hente noget til at unzippe med.
27. april 2008 - 12:38 #3
Din XP bør dog kunne åbne/udpakke den alligevel ?

Ellers www.winzip.com ...
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 12:47 #4
Jeg får ikke mulighed for at åbne den. Og lige pt ser det ud som om firefox ikke vil åbne nogle sider, så kan ikke få winzip ned. Det er jo skønt. USB-enheder er i øvrigt udelukket, da den ikke kan finde nye enheder. Jeg prøver lige at se om jeg kan få hentet noget og unzippet filen. Og så melder jeg lige tilbage.
Avatar billede hcma Novice
27. april 2008 - 12:50 #5
Dial-a-fix plejer da at være selvudpakkende
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 13:00 #6
Jeg har fået en zippet fil ned på skrivebordet. Men kan ikke åbne den. Får heller ikke nogle muligheder frem, ved at højreklikke på den. Lige pt er download fra nettet udelukket, så skal lige have manden til at skaffe et par skiver og få det over på cd fra min anden pc.
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 13:28 #7
Så lykkedes det at få winrar ned og udpakket filen. Jeg har forsøgt din vejledning og den kommer ud med følgende fejl:
Error 126 (The specified module could not be found) was encountered while calling LoadLibrary(C:\windows\system32\datime.dll). This is usually caused by a missing or corrupt dependency not present in the PATH or the current folder (which is: C:\windows\system32)

Ser det helt håbløst ud?
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 13:30 #8
Fik ikke trykket på ok, på den før jeg skrev. Men når jeg klikker på ok til fejlmeddelelsen fortsætter programmet men der kommer en række lignende fejl.
27. april 2008 - 13:57 #9
Prøv denne kommando for at rette fejlen:

Indsæt din WindowsXP Cd i drevet
Luk det vindue som popper op.

Gå i start - kør - skriv: sfc /scannow
Tast enter
Windows Cd skal ligge i drevet under denne kommando.
Du vil ikke få en tilbagemelding om noget er rettet.
Det mellemrum mellem sfc / skal være der.
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 14:29 #10
Jeg har ikke en cd der passer til denne version. Det er så vidt jeg har forstået en preinstall, men kan ikke helt lure om det er en dansk eller engelsk version, da det ser lidt blandet ud... Manden er hos en kammerat som har en engelsk version. Tror I jeg kan bruge den?
Avatar billede hcma Novice
27. april 2008 - 15:08 #11
har du prøvet følgende:
1: gå ind på www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?iertutil og download ietutil.dll.
2: Unzip filen
3: sæt/kopier iertutil.dll ind i c/WINDOWS/system32
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 15:38 #12
Det har jeg prøvet, men prøvede da igen. Så ender jeg ud med en fejl der siger: Ordinalen 56 blev ikke fundet i DLL-biblioteket iertutil.dll

Det er en fejl jeg startede ud med, og den blev skiftet ud med den anden da jeg lavede en tom iertutil.dll-fil. (den tidligere blev omdøbt til old_iertutil.dll)

Jeg har prøvet at køre dial-a-fik igen og nu får den bare en række fejl med en anden fejlbeskrivelse.
Avatar billede vibs1310 Novice
27. april 2008 - 16:15 #13
Sfc /scannow er nu kørt uden held.
*Suk*
Avatar billede hcma Novice
27. april 2008 - 16:38 #14
hvilken version af IE er din pc født med ?
hvis den er født med IE6 og siden opdateret til IE7/IE8 skal du prøve (igen) at rulle tilbage til IE6 og så siden opdatere til IE7  (hvis du da ikke allerede har prøvet det)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2008 - 16:41 #15
Der er åbentbar forskel på iertutil.dll
Jeg har en liggende i C:\windows\system 32 på 263kb, men har også en liggende på
en backup på 245kb. Hvis du vil have en anden end den du har, så bare sig til.
Avatar billede vibs1310 Novice
28. april 2008 - 09:19 #16
hcma: Jeg tænker den er født med en IE6. Hvordan kan jeg komme til at rulle den tilbage? Systemgendannelse fungerer ikke og jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal finde tilføj/fjern programmer.

jasveg: Jeg har to versioner. En på 245 kb (den nye tror jeg) og en på 261 kb. Jeg vil rigtig gerne have en ny version af den på 261/263 kb.
Avatar billede vibs1310 Novice
28. april 2008 - 09:56 #17
Så langt så godt. Hvis andre skulle læse med her fandt jeg tilføj/fjern programmer i C:\windows\system32\
Herfra kunne jeg fjerne IE7. (opdateringerne ville ikke fjernes i første omgang). Efter en genstart fungerede explorer igen:)

Nu vil jeg lige vurdere om maskinen er helt ok før jeg låser tråden.
Ved første kig ser det dog godt ud. Og der ligger stadig IE8 på. Mon man trygt kan fjerne den???
Avatar billede vibs1310 Novice
28. april 2008 - 10:05 #18
Glemte lige den fulde sti til tilføj/fjern programmer:

C:\windows\system32\appwiz.cpl

Efter at have prøvet pcen lidt virker den faktisk til at være ok. Jeg undrer mig dog lidt over at IE7 stadig er at finde i tilføj/fjern programmer. IE8 er dog ikke lige at finde... Microsoft gør ikke alting ligetil:)
28. april 2008 - 11:33 #19
MS Windows Installer CleanUp Utility ->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;290301
Kan sansynligvis rydde op i "Tilføj/Fjern programmer" listen mm.

og/eller

Registreringsdatabase oprydning ->
RegCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm (Specielt punktet [Register]...)
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller NEJ til den.

(Opret evt. et Systemgendannelsespunkt først ?)
Avatar billede vibs1310 Novice
28. april 2008 - 12:27 #20
Da IE7 drillede lidt efter jeg fjernede en opdatering fjernede jeg den endnu en gang. Så nu er der kun IE6 på den.
Jeg vil da helt bestemt lige få ryddet op i registreringsdatabasen.
Hvis I vil ligge et svar vil jeg tildele point. Selvom I ikke kom til den fuldendte løsning har al hjælp været et skridt i den rigtige retning:)
Avatar billede off-line Nybegynder
28. april 2008 - 12:41 #21
Jeg er usikker på, om du ville have iertutil.dll 263kb fra mig, men den ligger
i alt fald her. Stien er C:\windows\system32 og ikke længere.
http://www.sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/filer/
28. april 2008 - 12:47 #22
Ping...
(Deles med alle..)
Avatar billede vibs1310 Novice
30. april 2008 - 09:28 #23
Jasveg: Tak for buddet, men tror at jeg lader den være nu når den virker:) Lige den fil kan i hvert fald lave rod i systemet.
Hvis der er flere der vil have point må I lige smide et svar:)
Avatar billede hcma Novice
30. april 2008 - 14:31 #24
og pling her  ;o)

ps:  når du nu har fået rullet tilbage til IE6, kan du jo forsøge at opdatere igen til IE7 via Windows update (men først når du har fået renset ud i registreringsdatabasen)
30. april 2008 - 21:20 #25
... opret evt. et systemgendannelsespunkt først *S*
Avatar billede kimsoul Nybegynder
06. oktober 2010 - 16:42 #26
Hej alle sammen

Havde samme problem hvor den sagde at iertutil.dll ikke blev fundet.

Startede Task manager med CTRL+ALT+DELETE

Herfra kan de fleste programmer startes med Filer/nyt Job.

Jeg prøvede først med at afinstallere Internet Explorer 7 men det kunne jeg ikke få lov til. Der var ikke nogen afinstaller knap i appwiz.cpl.

Så prøvede jeg at søge efter filen iertutil.dll i c:\windows\ og fandt mange kopier af filen som hørte til opdateringer af IE-7. Jeg fandt den nyeste og lagde den ind i c:\windows\system32\ og så kørte det hele normalt igen.

Måske værd at prøve for andre :)