Avatar billede 8718 Juniormester
22. april 2008 - 21:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp - jeg skal formatere min computer

Mit trådløse netkort virker ikke. Dell har været her og skiftet bundkort mv. - men kunne ikke finde fejlen.

Jeg har nu fået at vide, at jeg skal formatere min computer om, og at det ikke er godt nok "bare" at lave en sikkerhedskopi af hele computeren, da jeg så vil få fejlen med.

Jeg har derfor brug for hjælp til om jeg har overset noget i mine forberedelser:

1) Jeg har taget en fuld backup af computeren (bare for en sikkerheds skyld)
2) jeg har taget backup af filer
begge backups er foretaget med windows sikkerheds- og gendannelsescenter.
3) Jeg har et dos navision program, der ligger i c:\navision. Jeg har kopiet mappen til en ekstern harddisk

Udover Navision arbejder jeg med officepakken, scanningsprogrammet:Captura Software (Kodak)og har adgang til flere netbanker. Alle mine officefiler ligger under dokumenter, så de er vel med i backup'en med filer, ikk?

Men hvad med mails, excel-makroer og diverse indstillinger. Skal jeg være opmærksom på noget med dem? F.eks. var det (for mig) ret svært at tilrette Capture Software - men også mine mange excel-makroer.

Jeg har alle de oprindelige CD'ere der fulgte med computeren samt officepakken. Navision-disketterne har jeg mistet, men mener, at det må være godt nok, at have kopieret mappen. Bør jeg også tage backup af de enkelte regnskaber?

Mine billeder ligger i mappen: Billeder - og er vel også med i backup'en af filer, ikk?

Jeg ved godt, at mine spørgsmål sikkert lyder tåbelige, men det er virkelig en "udfordring" for mig.

Øv - at Dell skulle give op...

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede j3ppah Novice
22. april 2008 - 23:40 #1
dell har lorte support.. sådan har det altid været...
men Mr. hør her... et godt foreslag ville jo være, simpelthend bare at prøve at få fat i en anden harddisk, sæt den til. og check om lortet virker... hvis den ikke gør er det jo slet ikke nødvendigt at formatere din egen, hvis den gør, kan du konstatere det er din HDD der er noget galt med...

men det ville da klart være nemmest, og finde ud af det ikke er din harddisk der fejler noget, og så smide den på dell's skuldre igen ;)
(hvis den er under 2 år skal du huske at få alt vedr. rep. på mails, eller anden form for skrift!... for hvis du sender den til rep inde for 2 år, og de bliver ved med at sende den tilbage "som om den var færdig lavet" har du INGEN garanti mere, hvis det er efter 2 år, og du ikke kan bevise du sendte den ind, INDEN de 2 år var gået OG at den stadig ikke virker...)

:) sorry for stavefejl og lignende... er mega smadret..
Avatar billede starknight_is Nybegynder
23. april 2008 - 00:28 #2
For det første.. no dizz or pun intended j3ppah
Dell har faktisk en ret solid og god support .. De har bare et mega problem med at uddanne deres agenter til Vista .. som så mange andre, i might add! (Dette INKLUDERER HP, Toshiba, Acer og mange andre)

j3ppah har ret, hvis de danser rundt med dig er du lost mht. garanti .. de vil helst give dig 2 dages garanti og blankt nægte alt bagefter.

Det hjælper nok ikke det store at ringe til MS .. men sørg for at du har hentet alle drivere fra computer producenten først og så installeret .. hvis de giver dig BS stadigt, så få navnet på den supporter fra din producent! og årsag til han giver op, og ring til MS .. vi gør dog intet (normalt) for kunder som har OEM licens (det System der følger med din pc ved køb) det er systembyggerne der har ansvaret, og jeg kan give et direkte link til hvor dette står .. dette har været standard længere tid end jeg har været ansat, tro det eller ej.

Hvad du skal være opmærksom på er at en restore fjerner sådan ca ALT .. tag derfor backup af alt før du prøver noget som helst vi nørder tillader os at anbefale

Talen: Kun en rigtig mand tager ikke backup er kun henvist til idioter!
Jeg støder nok mange med at sige det .. men føler man sig stødt er man ramt .. så fuck dem

Husk nu, siger Dell nej til support, få navn og alt .. ring til MS på 44 89 01 01 og sig du også bruger makroer og navision .. personal support håndterer ikke den slags ..
Jeg håber at lidt af det kan bruges m8!
Avatar billede 8718 Juniormester
23. april 2008 - 02:09 #3
Har nu brugt resten af aftenen (og natten) til at kopiere alt fra C til en ekstern harddisk. Har dog måtte springe en del filer over, fordi den kom og sagde, at filen var i brug. (Det handlede kun om filnavne som jeg ikke kender - sikkert programmer til windows?).

Egentlig syn's jeg, at servicen fra Dell er okay. Da jeg ringede, fik jeg at vide, at jeg har et pro-et eller andet - og det betød, at jeg havde krav på at få en tekniker ud inden 24 timer. Han kom allerede næste morgen, og han gjorde virkelig et forsøg. Som jeg skrev tidligere, så skiftede han en hel masse. Men han måtte give op, og mente, at det måtte være en softwarefejl. (Comp. beder om nogle drivere). Samme eftermiddag ringede de selv fra Dell, og fortalte mig, at jeg skulle tage backup, og formatere disken om. Når jeg var klar til det, så kunne jeg bare ringe og blive guidet igennem. Så hvad det angår, så føler jeg, at de er okay. Problemet er jo bare, at jeg ikke er stiv i alt det tekniske, og er frygtelig bange for at miste noget.

Så mit spørgsmål er nu, om jeg har forberedt mig godt nok, til at ringe tilbage til Dell og sige, at jeg er klar til at formatere.

Jeg har nu læst begge jeres kommentarer (rigtig mange gange). Men der er så mange forkortelser med, som slet ikke siger mig noget. MS må være MicroSoft. Men hvad er BS - og selvom du forklarer hvad OEM er, så siger det mig altså heller ikke noget. Hvergang jeg køber en ny computer (iøvrigt fra Dell helt tilbage fra 1996), så har jeg også købt nye licenser til officepakken - blot for at undgå, at jeg selv skal installere noget. Har haft bøvl med at flytte Navision hvergang, men det er gået okay med almindelig filer. Har dog mistet excel-makroer og diverse instillinger i øvrige programmer. Det er det, jeg gerne vil undgå denne gang.

Tror I, at jeg har sikret mig godt nok, med det jeg har foretaget mig?

PS. Fejlen har vist nok noget at gøre med bluetooth. Det bruger jeg ikke, men jeg kan som sagt heller ikke komme på nettet trådløst, og det er jo ærgerligt.
Avatar billede 8718 Juniormester
23. april 2008 - 02:12 #4
PS. Min søn har en Dell XPS og den har der været (selvskabte) problemer med mange gange. Lige fra Cola i tastaturet, lynnedslag og tab af computer. Hvergang har Dell stillet med en tekniker dagen efter vi har ringet. Så min erfaring med Dell er nu helt fin.
Avatar billede j3ppah Novice
23. april 2008 - 08:37 #5
1. HDD = harddisk.

2. de har go support, fordi du betaler for det (pro support).

3. Men sådan en dell XPS er da sød ;)

4. det jeg mente var. FÅ fat / lån en anden harddisk, hvor der fx. er XP eller vista på som kører. sæt den i din computer, og tag den gamle fra...
prøv at starte computeren...
hvis den stadig ikke virker vil en formatering IKKE hjælpe... derfor kan du ringe til dem igen og sige det ikke er harddisken der fejler noget, og med dit PRO "et eller ander" ;) er de tvunget til at sende en mand ud igen... hvis de ikke kan få det til at virke må de jo give dig en ny computer ;)
Avatar billede 8718 Juniormester
23. april 2008 - 09:32 #6
Min computer er bærbar, så jeg kan vel ikke sådan bare lige prøve en anden harddisk, vel? Teknikeren der var her tog et skærmprint af alle filer i enhedshåndtering og sendte til Dell. Ifølge teknikeren så det underligt ud, og det var udfra denne liste, at det blev vurderet at den skal formateres om. Hvis du fortæller mig, hvordan jeg kopier "enhedshåndteringen", så jeg kan sætte den ind her, så kunne det jo være, at den sagde dig noget...
Avatar billede j3ppah Novice
23. april 2008 - 09:43 #7
jo .. der sidder 3 skruer du skal fjerne eller sådan noget... så kan du bare tage din gamle ud og smide en anden til...

vi får nok ikke så meget ud af du smider enhedshåndteringen her ind.. med mindre du mangler nogle drivere...
altså det de prøver på i sådan en situation, er højst sandsynligt bare at give dig indtryk af "vi ved hvad vi laver, der er noget der ikke ser ud som det skal"
selvom alt kan se ud som om det virker...
Avatar billede 8718 Juniormester
23. april 2008 - 10:23 #8
Som jeg har forstået det, så er det lige netop nogle drivere der mangler, men som de ikke kan finde ud af at "putte ind". Ifølge teknikeren havde han aldrig set de fejl, som fremgik af enhedslisten.
Det der med skruerne, er vist ikke lige mig. Men når jeg nu har taget en fuld backup af alt, så kan jeg vel altid komme tilbage til begyndelse - altså med de fejl der nu engang er - men med alle mine data osv. - eller har jeg overset noget?
Avatar billede 8718 Juniormester
31. januar 2009 - 16:14 #9
det er vist ved at være lukketid! Læg svar, så jeg kan fordele pointene.
Avatar billede 8718 Juniormester
03. marts 2009 - 23:07 #10
Jeg lukker nu