Avatar billede Trine Nybegynder
17. april 2008 - 20:34 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Dele harddisk op i flere partitioner

Hej, jeg har en ny-indkøbt lækker HP stationær. Den har 500 GB disc. Jeg ønsker at dele den op sådan:
C: 100 GB (ca)
D: 50 GB (ca)
E: 50 GB (ca)
F: 300 GB (ca)

Jeg har fundet følgende vejledning:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/f2e9a502-e63c-413d-8804-87326ef4f4cc1030.mspx

Det vil også sagtens kunne lade sig gøre, men når jeg kommer til, at formindske C:, siger den følgende:
Samlet størrelse før formindskelse (MB): 468786
Plads der kan formindskes (MB): 231398
Angiv hvor meget der skal formindskes med (MB): 231398
Samlet størrelse efter formindskelse (MB): 237458

Hvordan bærer jeg mig ad? Har prøvet at skrive 380000
Men så står den samlede størrelse på 0. Øøøhm...HJÆÆÆÆÆLP!

200 p. til problemknuseren ;-)
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2008 - 20:42 #1
Med "gparted" kan du formindske til præcis den størrelse du ønsker, 231398 MB er et helt uacceptabelt højt tal se www.helgec.dk/gparted.html og læs guiden på www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede Trine Nybegynder
17. april 2008 - 20:55 #2
Beklager, det kan jeg vist ikke finde ud af.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2008 - 21:20 #3
"Beklager, det kan jeg vist ikke finde ud af." At højreklikke forekommer vel ikke ligefrem speciel vanskelig, eller???
Avatar billede Trine Nybegynder
17. april 2008 - 21:20 #4
Hvis jeg sætter den til nettet, vil én eller anden så kunne hjælpe via fjernsupport eller noget?
Avatar billede Trine Nybegynder
17. april 2008 - 21:22 #5
Installation af det program forekommer svært for mig...Filen jeg hentede hedder: "gparted-0.3.6.tar.tar" Den kan ikke åbnes ved hjælp af dobbeltklik, heller ikke ved at udpakke...
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2008 - 21:29 #6
Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html) og følg så guiden Hvis du foretrækker Vista`s forslag sætter du blot coursen i feltet med den foreslåede værdi og klikker med musen og herefter vælger du "Formindsk"
Avatar billede Trine Nybegynder
17. april 2008 - 22:36 #7
Den er fyldt med mærklige mapper, og jeg kan personligt ikke finde en fil der hedder Terminal Session eller Aterm Super User. Vræææææææl!
Avatar billede Trine Nybegynder
17. april 2008 - 22:53 #8
Har lige prøvet med Partition Magic...Den dutter ikke til Vista. Øv.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 07:00 #9
"og jeg kan personligt ikke finde en fil der hedder Terminal Session eller Aterm Super"
Det skyldes sikkert at du overhovedet ikke læser hvad jeg linker til så vi prøver en gang til

Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html) Boot op på INSERT-> højreklik med musen på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser -> i Terminalen skriver du gparted -> enter -> du får nu en grafisk skærmog og følg så guiden.
Hvis du ikke kan finde ud af det vil jeg anbefale dig at få hjælp til projektet
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 09:41 #10
Hej igen...
Hvad mener du med, at Boot op på INSERT?
Når jeg har disken i, og genstarter computeren, kommer der en blå skærm frem, hvor man nederst kan skrive noget ved BOOT: Jeg har både prøvet at skrive gparted og INSERT. Det kan den ikke finde. Så går den videre, og finder USB+firewire porte, som er OK. Så skriver den: "Can't find INSERT filesystem, sorry". Og den kommer ikke videre. Måske jeg har brændt CD'en forkert?? Brændte den i Nero som Image-fil, hvilket jeg synes virkede som det rigtige læst ud fra guiden.
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 12:56 #11
Kan jeg sætte en Win XP CD i, starte op på den, formatere disken, dele op, og så tage XP CD ud igen, og sætte mine redningsdiske i til HP Vista igen? Vil det fungere??
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 13:14 #12
"Hvad mener du med, at Boot op på INSERT?" Man fristes næsten til at spørge om du har drukket kuk-kuk-vand, at boote på en cd det troede jeg i min naivitet ikke kunne misforståes
Hvad er det for redningsdiske du har til din computer, er det recoery du taler om??
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 13:19 #13
Du skal ind og lave en live cd først Jeg havde samme problem og troede også først jeg skulle boote op på min xp-cd

http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 13:23 #14
Boote på den og følge vejledningerne fra helgec`s guide.
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 13:24 #15
Det var ordet INSERT jeg ikke fortod i sammenhæng med at boote op på CD'en. Når jeg sætter CDen i sker der, som jeg skriver ovenover...Den kommer ligesom ikke videre. "Can't find INSERT filesystem, sorry" Så der er enten ét eller andet gal med den CD jeg lavede et image af eller med computeren.

Jeg ER totalt newbee inden for Vista osv...Så bær over med mig. Det var noget nemmere med en kineser-sammensat computer, med windows XP, det har man jo trods alt valgmuligheden ved opstart af computeren med XP cd i, at slette/oprette partitionerne. Men HP (mærkevare producent) virker jo helt anderledes, med deres egne skærmbilleder mv.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 13:25 #16
Jo men hvad er status lige nu??
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 13:27 #17
Hvis du har mere end en computer så prøv at boote op med INSERT på en anden computer for at vi kan udelukke evt. fejlbrænding. Du skal blot boot op og intet foretage dig
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 13:30 #18
Ok det prøver jeg
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 21:14 #19
Hej. CD'en virkede på min gamle stationære PC med WinXP Home. Hvordan kan det være den ikke virker på min nye?
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 21:22 #20
Man må jo sige at du har lidt lang responstid, du skrev tidligere om at du havde bemærket at der stod "boot" nede i venstre hjørne, når du ser det "boot" så tast F2 og her skriver du så
insert failsafe -> enter
måske det hjælper
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 22:06 #21
Det er hermed afprøvet...Samme resultat som tidligere beskrevet. Den skriver:
Scanning for USB/Firewire devices...Done
Allowing slow USB-device some more time to register...Ok
Can't find INSERT filesystem, sorry.
Dropping you to a (very limited) shell.
Press reset button to quit.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 22:14 #22
Det må være noget med det skide 64 bit, du er nr. 2 der fremfører det, men jeg har desværre aldrig selv oplevet det og har derfor ikke et bud
Kan du i denne "very limited" shell få lov til at skrive "gparted" uden ""
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 22:17 #23
Hvis du bruger dine såkaldte "Redningsdiske" får du så en menu a.la figur 6 på http://www.helgec.dk/vista-install.html
Avatar billede Trine Nybegynder
18. april 2008 - 22:36 #24
Nej fra fig. 5 og nedad kommer jeg slet ikke til. Desværre. Nå der er ikke andet at gøre, end at bruge Vistas egen crap, og lave et C-drev på 237458 MB. Det var bare en NOGET større C end jeg havde regnet med...Havde regnet med mellem 60-100GB :-S
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2008 - 06:53 #25
Der er noget helt forkert, vi taler om 2 forskellige ISO filer med 2 forskellige Linux distroer Prøv at se http://www.eksperten.dk/spm/828286
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2008 - 06:56 #26
Prøv evt. at kigge på http://www.helgec.dk/bootit.html
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2008 - 09:02 #27
Jeg har søgt lidt på nettet ang. den famøse besked og selv om de fleste link er døde er der noget der tyder på at problemet ligger i grafikkortet.
Prøv at boote op på cdèn når du ser "boot" nede til venstre så tast F2 og her skriver du så
insert no  -> enter
Herved eliminerer vi "næsten" alt hardware detection og hjælper det ikke er jeg tom for ideèr
Avatar billede Trine Nybegynder
19. april 2008 - 13:53 #28
Helgec din Computer-Redningsmand!!!! Du er sørme en sand skat. Det var simpelthen http://www.helgec.dk/bootit.html der var læsningen. Først gik der kuk i det, men det var så åbenbart fordi, man kun kan have 4 partitioner...Det resulterede i, at jeg slettede den partition der var fra fabrikken, den der hed noget med "Fabrikations...". Jeg går ud fra, den kun havde med at gøre med, at jeg skulle have brændt den gendannelses CD...Ellers er det bare too bad :-)

Smid et svar! Og jeg giver dig dine 200 p
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2008 - 15:32 #29
Ja det er faktisk en naturlov at man kun kan ha 4 primære partitioner på en disk
Avatar billede Trine Nybegynder
19. april 2008 - 20:21 #30
Ja ok :-) Så ved jeg det. Men tusind tak for din tålmodighed i hvert fald.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2008 - 18:29 #31
Helgec--->Ja det er faktisk en naturlov at man kun kan ha 4 primære partitioner på en disk:  Bare for at forstå. Hvorfor er det det?
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2008 - 09:59 #32
http://www.eksperten.dk/spm/828733

Har nu fået svar her, så du behøver ikke svare