Avatar billede lojt Praktikant
14. april 2008 - 18:36 Der er 15 kommentarer

Gigabit netværk meget langsomt?

Jeg har lige anskaffet mig en D-Link DIR-655 gigabit router, så jeg kunne få en bedre overførselshastighed til min NSA220 gigabit NAS server. Jeg har et nvidia sli bundkort med gigabit (kan ikke lige huske modelnummeret, men kan finde det hvis det er nødvendigt).

I min netværksforbindelser på PC'en kan jeg se at jeg er tilsluttet med gigabit, og på NAS'en lyser lampen ved netstikket orange, og dette skulle betyde gigabit ifølge manualen.

Problemet er så at jeg kun får 7-9MB/s overførselshastighed når jeg overfører filer mellem PC'en og NAS'en - altså mindre end jeg burde få ved almindeligt 10/100 netværk.

Hvad kan det være galt?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 18:44 #1
har du de rigtige netkabler ?  cat5e osv...
Avatar billede lojt Praktikant
14. april 2008 - 18:49 #2
Har cat5e ja.
Avatar billede lojt Praktikant
14. april 2008 - 18:55 #3
Eller har faktisk kun cat5, men det burde da stadig kunne køre gigabit.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 19:18 #4
Avatar billede lojt Praktikant
14. april 2008 - 21:14 #5
Ok, men ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable skulle det understøtte gigabit...

Men ok, jeg må da nok hellere få fat på nogle cat6 cabler så - køber nogle i morgen og tester.
Avatar billede lojt Praktikant
16. april 2008 - 17:20 #6
Nu har jeg udskiftet kablerne med cat6, jeg får stadig samme hastighed :(
Avatar billede rexman Nybegynder
17. april 2008 - 13:43 #7
Hvad står din wan port speed til i din router under Advanced / Advanced Network ?

Det kunne muligvis være her fejlen er
Avatar billede lojt Praktikant
17. april 2008 - 17:05 #8
Den står på auto 10/100/1000. Har lige prøvet at sætte den på 1000, men det hjalp ikke.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
17. april 2008 - 21:40 #9
Skal lige forstå problemet:
Køre det hurtigere hvis du "bare" vælger 100 Mbit på din NAS og PC ?
Avatar billede bdf Mester
17. april 2008 - 21:59 #10
Kigger lige med her...

Har selv en Synology DS-207+ men jeg ligger så på 21-23MB/sek når jeg overfører mellem PC & Nas Server men kører mit optimalt eller kan jeg komme "højere" op?

Skal lige siges at min NAS & pc har fast IPer og alle kabler er Cat6 skærmet.
Avatar billede bdf Mester
17. april 2008 - 22:10 #11
Læste mig lige frem til følgende på et andet spørgsmål oprette herinde:

I teorien kam man overføre 125 MB i sekundet via Gigabit, men her skal du så være opmærksom på at computerens harddisk kommer til at være flaskehalsen

Synes jeg har langt fra 21-23MB/sek til 125MB/sek *Griner* men nu er de 125MB/sek selvfølgelig også kun teoretisk... men alligevel, jeg ligger jo kun på de 21-13MB/sek men må jo gå ud af fra det er en blanding mellem min PC og at jeg kører RAID1 på min NAS istedet for RAID0 som denne test viser: http://synology.com/enu/products/DS207+/perf.php
Avatar billede lojt Praktikant
18. april 2008 - 13:52 #12
chip: Nej, jeg mener bare at hastigheden er den samme som med almindeligt 100mbit netværk.

Mine harddiske er nyere sata diske, så de burde sagtens kunne følge med. Hvis jeg kopiere fra et sted til et andet på min disk kommer den snildt op på 30MB/s.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
18. april 2008 - 20:14 #13
Det er også noget andet at kopiere rundt på den samme disk :-)
Men hvis nu din NAS "kun" har en "diskcontroller til NIC" der kommunikere over en god gammel PCI bus .. så kommer du nok ikke op på mere end de teoretiske 133 Mbit / sec så vidt jeg husker. (33 Mhz ved 32 bit er det ikke omkring de 133 Mbit ?)
Jeg har selv en Dlink boks med to diske i.
Det sjove ved den er at jeg kopiere fint til den med fuld hastighed (100 Mbit her), men fra den kan jeg kun hente med ca. 50 Mbit.
Jeg bebrejder onboard controlleren.
Men sådan er det.
Avatar billede lojt Praktikant
19. april 2008 - 11:11 #14
Det kan jeg altså ikke tro, det er en rimelig dyr zyxel NAS - jeg har en kollega der også bruger den med jumboframes, og han får sindsyg hastighed.
Avatar billede rexman Nybegynder
19. april 2008 - 19:53 #15
Prøv at køb et krydset cat6 patch kabel.

Tilslutte det direkte mellem din pc og NSA220 server.

"Hvad bliver overførselshastighed så ?"