Avatar billede birnum Nybegynder
12. april 2008 - 10:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

computer fryser ved opstart af windows

Kære eksperter.
min computer fryser ved opstart af windows xp (pro sp2). Det sker lige efter at windows skal til at gå over til skrivebordet efter skærmen med "indlæser personlige indstillinger" (står der ca). Det hele fryser - den skifter til skrivebordsbilledet men ingen ikoner kommer frem og man kan intet gøre.
hva skal jeg gøre?

min computer har ellers kørt fint i længere tid uden problemer

- Allan
Avatar billede haverslev Novice
12. april 2008 - 11:04 #1
Du kan prøve dette:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2008 - 14:37 #2
ctrl-alt-del på skrivebord - filer - nyt job (kør...) - explorer.exe

Starter windows så op?
Avatar billede birnum Nybegynder
12. april 2008 - 15:02 #3
er der noget med at man også kan skrive sfc /scannow i fejlsikret tilstand - kan dette rette noget?

og hvad tror i der er i vejen?
Avatar billede birnum Nybegynder
12. april 2008 - 15:02 #4
(skal nok lige prøve jeres forslag når jeg kommer hjem om lidt
Avatar billede birnum Nybegynder
12. april 2008 - 16:36 #5
jeg TROR jeg har løst problemet nu - på skrivebordsbilledet fulgte jeg John Stigers råd og hurtigt efter kom mine ikoner op på skærmen - dog gik det hele MEGET langsomt med ca 3 minutters forsinkelse hvis man gjorde noget... MEN jeg kørte en "sfc /scannow" med min windows cd i og så har den umiddelbart rettet de ting som ar i vejen, for jeg har lige genstartet computeren og alt ser ud til at virke - så jeg fik slet ikke prøvet "haverslevs" ide.
Vil I smide et "svar" så I kan få point (eller i hvert fald John da det var din jeg fuldgte til at begynde med)

tusind tak for hjælp!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2008 - 16:45 #6
deler hellere end gerne med andre :)
Avatar billede birnum Nybegynder
12. april 2008 - 17:27 #7
takker igen for hjælpen... du får pointene da jeg ikke har fået et "svar" fra haverslev endnu og ikke nåede at prøve hans (håber ikke han føler sig snydt)