Avatar billede birgerdk Nybegynder
08. april 2008 - 16:02 Der er 11 kommentarer

Sata + blå skærm ?

Jeg ville høre om der var nogle der havde en ide til hvad jeg gør forkert...

Når jeg tilslutter en seagate 160 bg sata harddisk til mit asus motherboard P5N-E SLI og installere windows får jeg hele tiden en blå skærm lige efter windos opstarts logoet. men hvis jeg sætter en harddisk på strømpebånd hvor windows er installert i for vejen er der ikke nået galt...

Er der nået jeg ikke har instillet i bios eller på mb ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. april 2008 - 16:18 #1
Det er sikkert pga SATA driverne laver problemer.
Prøv i bios at sætte SATA controlleren til at køre i IDE mode, eller SATA Native som disablet. Det er lidt forskelligt hvad det bliver kaldt.

Herefter kan du opdatere driverne til SATA controlleren i windows, genstarte computeren og ændre det tilbage igen.
Avatar billede birgerdk Nybegynder
08. april 2008 - 16:53 #2
Jeg har været ind og kigge lidt i bios, kunne ikke rigtigt finde nået SATA controlleren...

fandte nået "extended IDE drive" som står til auto. har prøvet at være ind på seagate hjemme side og hente SeaToolsDOS207EURO-DC ned men det kunne man ikke rigtigt bruge til nået...
Avatar billede nva Praktikant
08. april 2008 - 16:57 #3
Det kan være det i bios hedder AHCI.
Avatar billede birgerdk Nybegynder
08. april 2008 - 17:08 #4
har kigget lidt og syntes heller ikke der er nået der hedder det. hvis jeg går ind i "Advanced" og vælger "Onboard Device Configuration" kan jeg vælge "Ide Function Setup" og der har jeg nogle valg muligeheder ang SATA. nu roder jeg normalt ikke så meget i bios men syntes jeg har kigget det hele igennem...
Avatar billede hottadpole Nybegynder
08. april 2008 - 18:54 #5
Hvor meget ram har du i? Mine oplevelser med samme bundkort var nøjagtig det samme som det du beskriver hvis jeg havde mere end 3 GB i maskinen. Heldigvis findes der en opdateret driver på Windows Update. Der er mere info her http://support.microsoft.com/kb/929777
Avatar billede birgerdk Nybegynder
08. april 2008 - 19:26 #6
der sidder 1 blok DDR2 2GB ram klodsaf mærket R-DATA, det er en pc jeg prøver at lave for min far og har bedt ham tage en anden klods med imorgen for at se om det er det der er galt...

hvordan skal jeg opdatere via winddows update når jeg ikke kan få startet windows op ?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
08. april 2008 - 20:02 #7
Det spørgsmål stillede jeg også mig selv, hvor efter jeg købte et P35 Platinum fra MSI. Du kan hente den nødvendige driver på det link jeg angav og installere den når/hvis Windows accepterer at starte op.
Avatar billede birgerdk Nybegynder
08. april 2008 - 21:03 #8
okay jeg lader tråden stå til imorgen og vender tilbage med et svar når jeg har prøvet med en anden ram klods... men tak for hjælpen indtil videre :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. april 2008 - 13:01 #9
Hvis det P35 er et bundkort, så er det nok ikke rammene der er problemet. I det du skifter bundkort skifter du jo også chipsættet, og dermed skal der nogen andre drivere til.

Du kan måske prøve i fejlsikret, eller bede den om at stoppe ved den blå skærm så du kan udlæse fejlen. Tryk F8 lige inden windows starter.
Avatar billede birgerdk Nybegynder
10. april 2008 - 11:23 #10
Jeg fik min far til at køre xp ind på en anden sata harddisk og satte den til også var der ingen problemer..
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 11:21 #11
Husk at lukke hvis du er kommet videre.