Avatar billede macromedianoob Nybegynder
29. marts 2008 - 11:28 Der er 2 kommentarer

Hvilken dedikeret server kræver dette site?

God dag :-)

Vi skal bruge en dedikeret server til at hoste en asp.net 2.0 løsning. Men jeg har ingen ide om, hvor kraftig at serveren skal være.

Sitet består at flere dele, men det som reelt køre igennem denne server er forholdsvis begrænset.

Man kan logge ind på siden, der findes to bruger niveauer.
Alt kommunikation med vores MS SQL 2005 database foregår via stored procedures.

Den største SQL statement er heller ikke noget vildt..max 5 inner-joins i et select statement, en where clause og ordre by - thats it.

Den meste komm. med databasen, trickers stort set kun ud fra brugernes handlinger. Fx. når de opdaterer deres data, uploader billeder, logger ind osv...

Der bliver brugt en del java script og ajax på sitet.

Derudover er der et forholdvis kræver flash-topbanner på forsiden, men dette vises dog også KUN på forsiden. På alle andre sider, vises et statisk flash billede.

Der er en del flash app. på sitet såsom videochat, optag og afspil video mv. dog er det KUN selve flash app'erne som kører på denne server, de store data mænger af billede og lyd kører IKKE igennem denne server.

Til sidst kan jeg sige, at der vil komme til at være en del samtidige brugere af systemet. Det vil selvfølgelig svinge en del, men 500 til at starte med og efter lidt, måske 1000 eller mere. Det er lidt svært at sige på forhånd, men noget i den duer.

Jeg ved ikke om der er nogle fakta jeg også kan fortælle, som kan hjælpe jer - til at forstå vores behov...?

Men mit spørgmål er nu, hvilket typer for dedikeret server kræver sådan et site? Og er der et bestemt hosting selvskab som I har erfaring med og kan anbefale? Det er et seriøst site, så kvalitet kommer selvfølgelig over pris, men det skal selvfølgelig heller ikke være overkill - you know what I mean ;)

Er der noget vi selv kan gøre for at finde ud af hvor krævende sitet reelt er? Teste det på en eller anden måde?

Alle gode råd og tips er meget velkomne!

Mvh.
MN
Avatar billede pimanx Nybegynder
29. marts 2008 - 13:28 #1
Det afhænger af mange ting, og kan være lidt svært at rådgive om. Men her er et par spørgsmål:

Hvilke løsning, drejer det sig om? Et kendt CMS eller noget hjemmebrgget?
Du skriver 500 SAMTIDIGE brugere.. Er du sikker, og er det i såfald peak, eller niveauet over længere tid? Og hvor mange daglige besøgende snakker vi om?
Hvor meget trafik vil du anslå, der vil være om dagen/måneden?
Skal der være RDP adgang (Remote Desktop)
Skal der både være IIS og MSSQL?
Hvor lang tids backup skal der være?
Hvor meget support skal der være tilgængelig?
Står i selv for vedligeholdelse af server, eller skal det være inkluderet?

Og ikke mindst: Hvor meget må serveren koste?
Avatar billede macromedianoob Nybegynder
01. april 2008 - 10:42 #2
Det er en custom made video chat site...men den reele trafik kører igennem en anden server...dvs. det er kun mindre db kald og download af selve sidens elementer: billeder, flash app. mv. som denne server reelt skal stå for...

500 samtidige brugere i mange timer hver dag...fx. 5 timer om dagen...
Trafik >> max. 10gb.
besøgnede >> fx. 5000 per dag.
RDP >> ikke nødvendigvis
DB >> nej MS SQL er fint!
Backup >> daglig
Support >> Tlf support
Vedligeholdelse >> inkl.

Pris>>Så billigt så muligt - men så ovenstående bliver opfyldt :)

Har kigget på scannets dedikerede servere...hvad siger du til dem...??

http://www.scannet.dk/dk/produkter/outsourcing/serverhosting/

Enten en virtuel eller en rigtig dedikeret server...?

/MN