Avatar billede jara06 Nybegynder
28. marts 2008 - 17:22 Der er 5 kommentarer

Hent først billeder ved visning

Hej

Ved nogen om man kan gøre noget så billeder først bliver hentet når de skal vises?

Hvis man fx har en laaaang blog, at billederne så først bliver hentet når man scroller ned til dem...
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2008 - 18:43 #1
<ole>

Så er problemet vel ikke billederne - men længden af siden. Heldigvis består Politiken ikke af én side på 12 meter i højden  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede kalp Novice
28. marts 2008 - 18:48 #2
så vidt jeg ved... så er folk mere til, at skulle klikke end scrolle.
Avatar billede jara06 Nybegynder
28. marts 2008 - 20:19 #3
Kunne ikke være mere enig.  :-)

Men stadig.. kan man løse problemet og evt. hvordan?
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2008 - 21:08 #4
Tja, man kunne jo godt lave en bøvlet JS-løsning, hvor man på onload bladrer hele siden igennem og ved hvert billede instantierer man et object, som lytter på window objektets scroll-event. Samtidig  sættes en top-property på objektet, som svarer til billedets vertikal position i dokumentet.

Når scroll-event'en udløses, beregner objektet, dets billedes position plus dokument objektets scrollTop - i forhold til viewport'ens højde. Er objektets billede ved at være i nærheden af viewport'ens bund, kan billedet loades.

Det er en dårlig og kluntet løsning til at afhjælpe problemer med en dårlig løsning. Det har jeg ikke lyst til at bruge tid på, så selve koden må du selv skrive  :)
Avatar billede jara06 Nybegynder
28. marts 2008 - 21:50 #5
Det ligner ret meget de tanker jeg har gjort mig på forhånd. Ville blot vide om der fandtes en løsning i forvejen jeg måske havde overset.

Smid svar og pointene er dine.

Tak for hjælpen. :-)