Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 14:45 Der er 28 kommentarer

Problemer med $_post

Jeg har lavet en side, hvor folk skal kunne tilmelde sig en "børneklub".

Jeg har lavet en alm. form, som har add_medlem.php som action.

i add_medlem.php har jeg følgende som tilføjer i databasen:

$sql="INSERT INTO tabelnavn (navn, adresse, postnummer, city, telefonnummer, alder, foedselsdag, email) VALUES ('$_POST[navn]','$_POST[adresse]','$_POST[postnummer]','$_POST[city]','$_POST[telefonnummer]','$_POST[alder]','$_POST[foedselsdag]','$_POST[email]')";

Dette virker som det skal.

Dertil har jeg lavet et simpelt mail function.

Som modtager har jeg lavet dette:

$modtager = $_POST['mail'];

og til sidst selve mail:
mail($modtager, $to, $subject, $message, $headers);

Jeg har også forsøgt:
$modtager = "Nyt medlem <$_POST['mail']>";

$modtager = echo $_POST['mail'];

Uden held.

Hvor går det galt ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. marts 2008 - 15:21 #1
Du skal vel bare

$modtager = $_POST['mail'];

mail($modtager, $subject, $message, $headers);
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. marts 2008 - 15:21 #2
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 15:28 #3
Det er jo netop det jeg har gjort - uden resultat.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. marts 2008 - 15:29 #4
Jeg har fjernet en parameter, der ikke skal være der.
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 15:38 #5
Altså $to virker godt nok, den mail får jeg - men $modtager (som bliver indtastet i formen) bliver ikke modtaget
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 15:39 #6
$modtager = $_POST['mail'];

er nu ens for mig ?
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 16:13 #7
Men den måde du benytter mail() på er ikke rigtig, du har ALT for mange paramtre med.
erikjacobsen viser dig hvordan brugen af mail() skal se ud. Hvis du er i tvivl, så se det link som er vist.
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 16:45 #8
Jeg kan ikke se hvorfor jeg har for mange parametere ? jeg har bare lavet dem som arrays ?

Her er min samlede mail kode:

<?php
    $modtager = $_POST['mail'];

    $to = "Nyt medlem <min@email.dk>";

    $from = "From: navn <min@email.dk>";

    $subject = "Tilmelding til klubben";

    $message = "Test";

    $headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";

    $headers .= "$from\r\n";

    mail($modtager, $to, $from, $subject, $message, $headers);
?>
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 16:46 #9
Den virker jo fint, bortset fra $modtager = $_POST['mail'];
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 16:55 #10
Det er nu meget simpelt, mail() tager max 4 parametre, og du giver 6 parametre.

mail($modtager(1), $to(2), $from(3), $subject(4), $message(5), $headers(6));
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. marts 2008 - 16:56 #11
Og trax, du synes sikker også at disse to er ens ;)

mail($modtager, $to, $from, $subject, $message, $headers);
mail($modtager, $subject, $message, $headers);
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 17:44 #12
NU har jeg kortet det ned til dette:

<?php
    $modtager = $_POST['mail'];

    $modtager = "Nyt medlem <min@email.dk>";

    $from = "From: navn <min@email.dk>";

    $subject = "Tilmelding til klubben";

    $message = "Test";

    $headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";

    $headers .= "$from\r\n";

    mail($modtager, $subject, $message, $headers);
?>

Jeg modtager stadigt kun på $modtager = "Nyt medlem <min@email.dk>"; og ikke: $modtager = $_POST['mail'];
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 18:08 #13
Nej og hvorfor tror du så du ikke gør det ??

$modtager = $_POST['mail'];  //Her tildeler du $modtager en værdi.

$modtager = "Nyt medlem <min@email.dk>"; //Her tildeler du $modtager en anden værdi.

Du må selv gætte hvilken værdi $modtager har når du bruger den i mail().
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 18:09 #14
Og lidt bedre formuleret:
$modtager = "Nyt medlem <min@email.dk>"; //Her tildeler du $modtager en ny værdi.
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 20:34 #15
hvis man laver flere $headers (som også er i tilfældet) plejer det da at virke.

Hvordan kan de løses ellers?
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 20:41 #16
Du laver ikke flere $headers, du lægger en værdi til $headers.
Hvis du vil have flere modtager af dine emails, så kan du gøre som følgende:

$modtager = $_POST['mail']; // Her tildeler du $modtager en streng.

$modtager .= "; Nyt medlem <min@email.dk>"; //Her lægger du yderligere en streng til $modtager
Avatar billede trax Nybegynder
27. marts 2008 - 22:23 #17
ok, et punktum foran =  gør det hele ?
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 23:35 #18
Ja, så lægger du strengværdien til din variabel.
Men når det handler om e-mails, så skal der et ; mellem hver adresse.
Avatar billede dkfire Nybegynder
27. marts 2008 - 23:44 #19
Og lidt bedre forklaring:
$variabel = "Hej";

Hvis vi vil lægge noget til vores streng i $variabel
$variabel .= " med dig";

er det samme som:

$variabel = $variabel . " med dig";

Og begge vil give med en echo af $variabel:
"Hej med dig"

Håber det gav lidt mening :-)
Avatar billede trax Nybegynder
28. marts 2008 - 18:42 #20
Det gjorde det.
Jeg har nu lavet
$modtager = $_post['mail'];
$modtager .= "; test <min@email.dk>";

og mail($modtager, ......)

Heg modtager stadigt kun $modtager .= "; test <min@email.dk>";
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. marts 2008 - 18:57 #21
Du skal ikke skrive andet end en email-adresse i det første felt.
Avatar billede trax Nybegynder
28. marts 2008 - 19:52 #22
Den skal jo hentes fra formen - det er brugerens email jo.
Avatar billede dkfire Nybegynder
29. marts 2008 - 12:02 #23
aaahh kan det måske skyldes at du skrever $_post og ikke $_POST.
Mener vist nok at der er forskel på variabler med små og store bogstaver, således at $_post ikke er det samme som $_POST.
Når det drejer sig om server variabler, så husk altid at skrive dem med stort.

$modtager = $_POST['mail'];
$modtager .= "; test <min@email.dk>";
Avatar billede trax Nybegynder
29. marts 2008 - 17:10 #24
Det er skrevet med stort i koden, jeg skrev det med lille da jeg skrev det her.

Her er hele koden:

<?php
$modtager = $_POST['mail'];

$modtager .= "; Nyt medlem <min@email.dk>";

$subject = "Tilmelding til klubben";

$from = "From: AFSENDER <min@email.dk>";

$message = "Test";

$headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";

$headers .= "$from\r\n";

mail($modtager, $subject, $message, $headers);

?>
Avatar billede dkfire Nybegynder
30. marts 2008 - 12:26 #25
Hvis det er sådan at du IKKE laver en copy/plaste af din kode til her, hvordan kan vi så være sikker på at den kode du viser også er den kode du tester ??

Du burde i bare den ene email du modtager også kunne se den anden email-adresse. Hvis du ikke kan det, så er der fejl i din $_POST.

Du kan evt lave et udprint af din $_POST med:
print_r($_POST);

Er du helt sikker på at $_POST['mail'] findes og indeholder noget ??
Lav evt et echo $modtager så du kan se om begge modtagere er på.
Avatar billede dkfire Nybegynder
30. marts 2008 - 12:29 #26
Kan egentlig også godt være der lige er noget andet som skal ændres. Ret
$modtager .= "; Nyt medlem <min@email.dk>";
til:
$modtager .= ", Nyt medlem <min@email.dk>";
Avatar billede trax Nybegynder
30. marts 2008 - 15:01 #27
Jeg har fået det til at virke nu. mit udtræk fra formen hed "email" istedet for "mail". så $_POST['mail'] skulle ændres til $_POST['email']

Det beklager jeg. en eller anden smid et svar og får nogle point.

Grunden til at jeg ikke Copy/pastede koden, var at jeg ikke sad ved den computer hvor jeg kodede på.
Avatar billede dkfire Nybegynder
31. marts 2008 - 12:42 #28
Jeg ligger da gerne et svar :-)