Avatar billede trax Nybegynder
26. marts 2008 - 11:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udskriv linieskift fra database

Jeg har lavet et lille simple script hvor jeg kan skrive beskeder, lidt ala en gæstebog.

Jeg bruger en <textarea> til at skrive i.

Hvis jeg laver linieskift, bliver de fint gemt i databasen, men når jeg henter fra databasen, bliver alt skrevet i en linie.

Hvad gør jeg for at "beholde" disse linieskift, så beskeden bliver udskrevet som den blev skrevet?
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2008 - 11:23 #1
Avatar billede trax Nybegynder
26. marts 2008 - 11:38 #2
Jeg bruger dette til at sætte data ind med:

$sql="INSERT INTO beskeder (navn, besked)
VALUES ('$_POST[navn]','$_POST[besked]')";
Avatar billede rax Praktikant
26. marts 2008 - 12:31 #3
Brug funktionen nl2br(). Den modtager en streng som argument, og udskifter alle forekomster af new-line (\n) med html udgaven (<br />).. så har du dine linieskift med :)
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2008 - 13:21 #4
men brug den først når du hiver data ud fra databasen og ikke ved insert.
Avatar billede trax Nybegynder
26. marts 2008 - 18:22 #5
Ok..

Her henter jeg besked ud:
<?php echo $row["besked"]; ?>

Er lidt i tvivl hvordan jeg skal placere nl2br() i det stykke
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2008 - 18:25 #6
som foreslået på mit link - hvad har du forsøgt?
Avatar billede trax Nybegynder
26. marts 2008 - 19:38 #7
Jeg har bl.a. prøvet dette:
<?php nl2br($row["besked"]) ?>

Får ingen fejl ved det, den udskriver bare ikke $row["besked"]
Avatar billede trax Nybegynder
26. marts 2008 - 19:39 #8
Hov, jeg havde glemt en omgang "echo" ..

<?php echo nl2br($row["besked"]) ?>

Tak for hjælpen.
Avatar billede rax Praktikant
27. marts 2008 - 09:26 #9
hehe, ja det skal lige med, ellers udskriver du ikke noget ;)