Avatar billede ripley Nybegynder
26. marts 2008 - 09:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

God webshop med "selvkontrol" :o)

Jeg er på udkig efter en god webshop.
Når jeg siger god, mener jeg at den selvf. skal fungere rigtig godt og have alle de gængse funktioner uden at kóste en bondegård :o)

Min nabo driver en webshop hun har købt hos Scannet, men da jeg skulle hjælpe hende med søgeoptimering forleden opdagede jeg, at hun ikke selv har adgang til filerne.

Sådan ønsker jeg ikke, at min webshop skal fungere - mere som et modul jeg måske køber og uploader til webhotel, så jeg selv har fuld kontrol over den og kan gøre, hvad jeg vil med design, meta-tags osv.

Håber I har nogle gode idéer, for hold da k*** hvor er der mange at vælge mellem!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
26. marts 2008 - 09:08 #1
Scannet er da bestemt heller ikke billig.
Uden at jeg kender svaret på sp. men lytter da gerne med.
Jeg bruger selv Webhosting.dk men uden shopelementet
Avatar billede olemadsen82 Nybegynder
26. marts 2008 - 09:45 #2
oscommerce er rigtig god
Avatar billede ripley Nybegynder
26. marts 2008 - 09:55 #3
Hvad er godt ved den?
Avatar billede ripley Nybegynder
26. marts 2008 - 10:00 #4
Jeg var lige inde for at kigge og kan se at det er noget open source noget.
Er det til at gå i gang med?
Jeg skal ret hurtigt have bygget en webshop op - det kræver vel så et webhotel og så følge anvisningerne, men er der mange trin i processen eller hvordan?
Hvad med dankort-betaling - følger det med?
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2008 - 10:17 #5
hvis du skal hurtigst muligt i gang skal du have en færdig løsning som fx hos dandomain (her kan du få SEO-moduler med (det kan du formentlig også hos scannet)) og så evt have fat i en designer der kender til den pågældende shop. Ellers kan det let tage en del tid at få sat sit eget op - specielt hvis man ikke har lidt styr på programmering og database.

For at få dankort skal du, foruden at shoppen skal understøtte det, have en aftale med PBS og foruden at det koster lidt til en bankgaranti så kan de have en god lang ventetid på det. quickpay og fribetaling har vistnok færdige moduler til oscommerce.

Der er rigtig mange muligheder at vælge imellem så det bedste du nok kan gøre er at afprøve de forskellige muligheder til du finder det helt rigtige. På amino.dk kan du læse en masse indlæg omkring valg af løsning.
Avatar billede ripley Nybegynder
26. marts 2008 - 10:21 #6
Tusind tak, keysersoze - det var et rigtig godt *svar*.

Jeg har rimelig godt styr på programmering/databaser, men helt ærligt så fedtede jeg rundt med oscommerce.dk et stykke tid og havde svært ved lige at se hvordan man kommer i gang - det virkede lidt rodet, synes jeg.

Men DanDomain virker rigtig god - bare dyr, suk ... men man får jo som regel, hvad man betaler for.

Læg et svar, så accepterer jeg lige.
Avatar billede venturer Nybegynder
26. marts 2008 - 10:21 #7
Jeg kender intet til det, men ved bare de steder jeg handler som bruger DIBS, virker godt.
http://www.dibspayment.com/products/dibs-internet/

Så måske dét skal med i mulighederne.
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2008 - 12:17 #8
Både scannet.dk og dandomain.dk er altså i den billige ende af shopløsninger.

Hvis du synes de virker dyre tror jeg ikke helt du har gennemtænkt dit koncept. Det kan lyde hårdt men hvis du ikke regner med at kunne tjene 500 kroner i måneden så er der nok slet ikke behov for en webshop på det marked.

Hvis du ikke er programmør/designer kan det ikke betale sig at kaste sig over et open source system, du ender med 99% sikkerhed ud med en løsning der ikke er brugervenlig og så vælger dine kunder en konkurrent frem for dig.

Sæt dig ned og lav nogle budgetter, husk marekdsføring. Med en webbutik har du ikke samme synlighed som du ville have med en fysisk butik i en gågade. Derfor kræver det også et højere markedsføringsbudget. Kunderne kommer desværer ikke af sig selv.
Avatar billede ripley Nybegynder
26. marts 2008 - 13:07 #9
triple-x
Tja, du har jo nok ret. Jeg har surfet rundt som en gal og jeg slipper ikke under de der 400kr./md.
Og det er OK at lyde hård - så længe man har noget at have det i, og det virker du jo til at have :o)
Tak for input - jeg tror altså, jeg ender med dandomain, der er noget ved dem jeg godt kan lide - og de virker prof.
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2008 - 13:14 #10
Både scannet og dandomain er nogle af de ældste og største på det danske marked, og har begge nogle tusinde kunder på deres løsning.

Jeg synes dog at www.easyflow.dk fortjener at blive nævnt, en lidt mindre spiller på markedet men har i mine øjne et dejligt overskueligt system som er lige til at gå til.

Held og lykke med din kommende shop - Husk både scannet, dandomain og easyflow har mulighed for gratis prøveversioner. Prøv dem af og leg med dem, så er du sikker på at finde en der passer bedst til dit behov.

Derduover kan jeg ligesom Keyersoze anbefale amino.dk ikke kun til valg af shopleverandør men til alle de spørgsmål der måtte komme omkring det at være selvstændig og drive en webshop.
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2008 - 13:23 #11
svar :)
Avatar billede kelderkold Nybegynder
26. marts 2008 - 18:27 #12
jeg har i flere år brugt opensource program, uden problemer

http://www.oscommerce.com/

det kan sættes op på nogle timer, dertil kommer selvfølgelig hvis man vil have specielt design.

fælles for alle shops er at det koster mange timer at holde siderne ved lige, tilføje nye produkter, fjerne udgåede og rette priser.
Jeg har også haft en anden shop hos scannet og det var absolut ikke lettere, og der var så mange begrænsninger med det grafiske at den også blev ændret til oscommerce.

indtil butikken kører vil jeg nok mene at omkostninger er en essentiel ting, uanset hvad så dør de fleste ikke fordi de tjener for lidt men fordi deres omkostninger er for store, idag ville det ikke betyde en døjt om min shop kostede 3000 om måneden, men det gjorde det altså de første par år.
Husk det tager 5 år at bygge en virksomhed op.
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2008 - 18:54 #13
Oscommerce er et udmærket system hvis man har styr på programmering og design. At sætte en helt standard oscommerce op kommer man ikke særlig langt med - med mindre man virkelig har et lille nichemarked uden konkurrence.

Men har man modet på selv at bøvle med det eller hyre nogle folk til at sætte det ordenligt op og lave et ordenligt design kan en oscommerce sagtens være en rigtig god løsning. Mange store shops benytter faktisk oscommerce.

Men at sige man i starten ikke kan overleve 300 i måneden er i mine øjne allerede at spille falit inden man er gået igang. de 300 eller 500 i måneden penauts af hvad man har af udgifter til varelager og markedsføring, og de burde hverken rykke den ene eller anden vej på budgettet. Heller ikke ved en nyopstartet butik.

Sidst men ikke mindst er det noget pjat at sige en virksomhed tager 5 år at bygge op. Nogle bygger en virksomhed op over 40 år andre bruger 3 måneder - det er vidt forskelligt fra branche til branche og hvad det er man laver.