Avatar billede anders1213 Nybegynder
25. marts 2008 - 13:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Software til usermanagement på egen fil server?

Hej.

Jeg overvejer at lave en filserver til mig og mine venner, hvor vi kan dele og opbevare vores filer på, og til vores lans dele filer hurtigt. Serveren skal jo så stå hjemme ved en af os, og ideen var så at de andre også skulle kunne komme ind på serveren fra deres egen computer derhjemme.

Jeg vil så hører om der ikke er noget software der er hurtigt og sikkert til det formål. Ideen er at en af os skal være administrator og så skal man kunne oprette brugere til de personer man vil give adgang til serveren.

Planen indtil videre er bare at købe en stationær computer, og så måske sætte et bundkort i som er bygget til servere.

Nogen forslag?

Hilsen Anders.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2008 - 13:13 #1
Det kan styresystemet, hvis du vælger et serveroperativsystem som f.eks. Linux eller Windows server. Så er det bare at oprette brugere og sætte rettigheder på filsystemet
Avatar billede anders1213 Nybegynder
25. marts 2008 - 17:21 #2
Ok tak. Jeg tror jeg vil prøve med noget Linux og måske med noget Apache. Hvad kan man gøre for at optimerer fildelingen? Altså øge hastigheden både på netværket og over internettet? Netkort? Upload- og download hastigheder på internetforbindelsen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2008 - 19:18 #3
Du skal at du muligvis ganske uforvarende er kommet ud i lidt begrebsforvirring, idet fildeling normalt er noget man gør på LAN og ikke direkte over internettet, selvom dette også, med lidt ekstra kan lade sig gøre. Her er dine muligheder.

Du kan køre deling af filer (læg mærke til at jeg ikke kalder det fildeling) vir en web baseret løsning med up og download, styring af brugere og logon til sikkerhed. En sådan løsning vil kunne gennemføres på en linux/apache og på en windows/apache hvor du så skal have fat i en relativ simpel upload/download løsning som jeg er sikker på findes som standard i et af de mange CMS

Du kan køre deling af filer med FTP. Her kan både linux og windows med IIS opsætte en FTP server hvor du kan lave bruger styring mm. Der findes flere løsninger og linux kan dette ud af boksen.

Du kan køre fildeling via VPN. Her opsætter du en normal filserver som brugerne så tilgår via en VPN forbindelse. Filserveren kan være både windows og linux der begge kan dette ud af boksen. VPN kan opsættes f.eks. med en zywall boks eller hvis du har mod kan en linuxmaskine også konfigureres til at være VPN gateway f.eks. med freeswan der godt kan være lidt nørdet at sætte op. VPN er i denne sammenhæng til sikring af dine filserver ressourcer
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2008 - 19:19 #4
Hastigheden er rent et spørgsmål om båndbredde og serverressourcer som ram, cpu krafter og hurtige diske
Avatar billede anders1213 Nybegynder
25. marts 2008 - 19:26 #5
Ok, tak for rettelsen "deling af filer", jeg kunne godt se forvirringen. :)

Men jeg tror at planen så kunne være at installere Linux på maskinen, og så køre Apache's HTTP server, lyder det som en god plan? Den virker ihvertfald nemmest.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2008 - 21:03 #6
det vil sagtens kunne lade sig gøre, så skal du blot have fat i en html baseret løsning til upload og download af filer med en eller anden form for bruger login hvis tingene skal beskyttes. Jeg er sikker på at et af de mange velfungerende CMS'er kan dette nærmest out of the box.