Avatar billede twistedup Nybegynder
21. marts 2008 - 19:29 Der er 8 kommentarer

Kategorisering i SQL

Hej Eksperter,

Jeg sidder og forsøger at hente data fra en Access-database og har store problemer med at kategorisere min data. Jeg skal lave en liste over skoler fra forskellige lande. Mit mål er at kategoriesere skolerne i lande.
Mit problem nu er at der er flere skoler fra samme land, således at landet gentages, hver gang.
Vil hellere have landet stående som en slags overskift (kategori)

Hvordan kategoriserer jeg data med SQL?
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. marts 2008 - 23:31 #1
Ikke for at lyde sur, men hvad har dette spørgsmål med MySQL at gøre ???
Tror du er havnet i den forkerte kategori. Det lyder som om du skal over i kategorien for access database.
http://www.eksperten.dk/spm/Databaser/Access/
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 01:21 #2
Uanset hvilken database vil jeg tro at løsningen er den samme.

Lade SQL'en returnere landet for hver række og lade applikationen kun vise
landet når det skifter.

(Access Report kan vist gøre det nemt)
Avatar billede twistedup Nybegynder
22. marts 2008 - 11:02 #3
dkfire -->

Jeg er ikke særlig erfaren med databasearbejde, men det er vel ligegyldigt om det er en Access database? Jeg henter mine data med SQL jo..!?
Avatar billede twistedup Nybegynder
22. marts 2008 - 11:03 #4
arne_v -->

Det lyder fornuftigt synes jeg. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal skrive det. Har prøvet med Group by, men det er kun tal, så vidt jeg har fundet frem til ikk?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 22:41 #5
GROUP BY er ikke kun tal, men GROUP BY laver noget andet end det du vil.

Den logik jeg foreslår er:

udfør SELECT kategori,andet FROM tabel
for hver række {
    hvis kategori <> sidste kategori så udskriv kategori
    udskriv andet
}
Avatar billede twistedup Nybegynder
23. marts 2008 - 11:53 #6
ok, det lyder rimeligt, men jeg er nød til at have et eksempel, hvis jeg skal kunne bruge det
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2008 - 11:59 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2008 - 16:13 #8
Et eksempel i hvad ?

ASP ? VB.NET ? ELler ?