Avatar billede mpalle Nybegynder
18. marts 2008 - 12:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bundkort eller PSU??

Hej

Jeg har haft lidt problemer med min pc den seneste tid.
Hvi jeg starter windows (Vista) og har det kørende i noget tid og så lukker pcen ned, kan jeg ikke starte den igen. Power knappen reagerer simpelthen ikke. Hvis jeg så hiver strømstikket helt ud af PSU'en og lader det være i nogle minutter kan jeg starte den igen (nogle gange skal der gå noget længere tid?!?!).
Jeg vil umiddelbart sige det er min PSU der er på vej på de evige græsmarker, men gider ikke smide penge efter det hvis det nu ikk er det der er galt..
Hvad vurderer i? Er det noget helt andet der er galt?

/Michael
Avatar billede peet-49 Novice
18. marts 2008 - 12:55 #1
PSUèn har en defekt vil jeg holde på.
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
18. marts 2008 - 13:10 #2
jeg vil umiddelbart vurdere at det er et varmeproblem din computer lider under. har du nogle programmer der kan læse temperaturer fra bundkortet installeret så du evt. kan tjekke dette ? Vil du venligst oplyse dine specifikationer også?

/jesperhen1
Avatar billede mpalle Nybegynder
18. marts 2008 - 13:27 #3
Jeg kan sige det ikke er et heat issue. Jeg købte igår et Antec Performance One (Vildt fedt kabinet btw!) kabinet med massere af køling.
En anden grund er at pcen havde stået hele natten slukket og ville ikke starte da jeg stod op her til morgen.

Mine specs er:
Intel baseret - Asrock Conroe (billy billy :))
E6400 cpu (eller hva den nu hedder)
2 gb ram
8800 GTS 7xx mb ram
3 store harddiske.
NortQ 350 eller 400W low noise PSU
Creative XFi gamer lyd.

på forhånd tak.
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
18. marts 2008 - 13:33 #4
laver du specielt krævende ting når den slukker? (såsom gamer eller 3D grafik beregning)
Har du efterfølgende husket at sætte ekstra strøm til grafik kortet (hvis man skal dette med ovennævnte kort) (jeg skal med 8800gt) hvis ikke den har sit ekstra PCI-e strømstik i så får den ikke strøm nok og generer for meget varme til at blæseren kan styre det uden den ekstra strøm.
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
18. marts 2008 - 13:35 #5
prøv evt. at udfylde denne side for at finde ud af hvor emget strøm der er krævet for dit setup.

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Jeg ved ikke om det kan være airflow der er blevet dørligere fordi PSU ikke hiver luft ud fra oven mere.
Avatar billede mpalle Nybegynder
18. marts 2008 - 13:55 #6
Fedt link :) Den har brug for ca. 334 w så jeg burde ha nok.
Jeg har givet gfx ekstra strøm.

Kan godt være jeg ikke har været præcis nok.
Min pc går ikke ned. Jeg kan spille alt det jeg vil. Problemet opstår når jeg skal starte den op igen, f.eks. om morgenen. Så vil den ikke før strømmen har været af.
Jeg mistænker meget mit mobo siden dette er nødvendigt.
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
18. marts 2008 - 13:59 #7
har du tjekket alle strøm connectors til mobo og den til CPU'en også. jeg regnede min egen ud til 330 watt da jeg lige havde købt nyt gfx kort, men det er dog stadigvæk et stort problem hvis der ikke bliver leveret ampere nok på linjerne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 15:48 #8
Det er uden tvivl din strømforsyning der ikke kan leve strøm nok.

http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us
angiver at du skal op på 600 W, for at være sikker på at køre stabilt. Ud over det du har nævnt, har jeg regnet med et DVD drev, et par blæsere og et par USB enheder.
Avatar billede mpalle Nybegynder
19. marts 2008 - 09:36 #9
tak for svarrene. må ud og invistere på en ny psu.
Avatar billede peet-49 Novice
19. marts 2008 - 17:37 #10
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. marts 2008 - 01:48 #11
Vil du have point Peet ?

Der er ikke andre end dig der har foreslået at PSU'en er defekt, og jeg er meget sikker på at den ikke fejler noget, bortset fra at den ikke kan levere juice nok.
Avatar billede peet-49 Novice
20. marts 2008 - 11:45 #12
Ellers tak - jeg har et par på lager, der har en periodisk defekt med netop samme problem, og de skulle give "juice" nok.