Avatar billede ambolt117 Nybegynder
11. marts 2008 - 23:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

2 RAID controllere - skifte rækkefølge?

Hej - jeg kører XP PRO. Jeg bruger den on-board controller til at køre 2 SATA diske á 250 GB striped og har altså 500 GB.

Det virker imidlertid lidt usikkert og jeg har derfor installeret en PCI - RAID controller med 2 stk SATA diske á 500 GB mirrored! Disse kører jeg VISTA Business på.

Når min PC starter med alle 4 diske korrekt påmonteret finder den først de 2 diske der sidder på onboard controlleren (XP - installationen) og derefter de 2 nye (Vista - installationen). Efter at have vist disse to controllere lige i opstarten starter min XP automatisk op.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg får den til at boote op på Vista hver gang - uden først at skulle tage de to gamle diske (med XP) af PC´en? Er det f.eks. nok at slette boot.ini i xp-installationen for at få den til at gå videre? Jeg ønsker fra Vista stadig at kunne tilgå data på den gamle XP installation (på de 2 gamle striped diske).

:-? Ambolt
Avatar billede hottadpole Nybegynder
12. marts 2008 - 09:13 #1
I bios plejer der at være en såkaldt "hard drive priority" indstilling der angiver i hvilken rækkefølge drevene, her under raid opsætningen, skal komme. Det burde være enkelt nok at vælge din Vista inst. som den primære.
Avatar billede ambolt117 Nybegynder
12. marts 2008 - 23:23 #2
Så enkelt! Jeg havde ellers set efter i bios ... troede jeg. 100 (lette) points til dig! Drop lige et svar.

Takker.

:-) Ambolt
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. marts 2008 - 07:16 #3
Lette points er gode points. :)