Avatar billede Jegvan Praktikant
08. marts 2008 - 13:40 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke installere Vista Ultimate OEM

Hej Eksperter,

Jeg har sat et nyt bundkort i min pc, ASUS M2N-SLI, med en AMD 64 Athlon X2 4200+ Socket AM2 processor og 4 GB DDR2 GEIL Ram og skærmkort ASUS EN7200GS. I pc´en sidder der 2 hd, en 80 GB WD og en 8 GB unknown. Den store harddisk var delt op i 2 partitioner en på 35 GB til Windows og resten til øvrige data. På C- dreven var installeret Vista Ultimate, men med alt det nye hardware, gik det ikke at starte op med det allerede installede Vista. Jeg slettede så begge partitioner, men jeg kan ikke installere Vista, den stoppe på det sted jeg skal vælge hvilke partition jeg skal bruge, med beskeden; "Windows is unable to find a system volume that meets its criteria for installation" og at systemet muligvis ikke kan starte fra denne volume, og jeg skal kontrollere at de rigtige drivere er installeret og sat op i BIOS (oversat fra spansk, jeg bor i Madrdid!). Jeg har prøvet at installere driverne både fra bundkort cd´en og fra Vista DVD´en. Vista er helt nyt, købt i går, så det er en lovlig version. Jeg har prøvet at anvende Diskpart som siger at de 2 volumer på HD´en er version RAW, kan det være problemet? Jeg har også prøvet at anvende convert til at ændre det til NFTS, men det virker ikke. Er der nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen

Jegvan
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. marts 2008 - 14:47 #1
Avatar billede Jegvan Praktikant
08. marts 2008 - 16:27 #2
Jeg har stort set prøvet alt fra ovenstående link. Jeg har en mistanke om at det er driverne der mangler, som nævnt har jeg prøvet at installere både fra Vista og fra bundkortet, men jeg er også lidt i tvivl om hvilke drivere jeg skal vælge, processoren er jo 64 bit mens Vista er 32, er der nogle der kan fortælle mig præcis hvilke drivere jeg skal bruge og hvor findes de?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. marts 2008 - 17:43 #3
Du skal bruge 32 bit drivers. Det er ikke CPU'en der bestemmer dette, men operativsystemet.

Vista vil dog dectete SATA diske.

Hvis du nu starter maskinen med Vista CD'en, og går ind i genoprettelse, så du ender op med et command vindue, så kan du der formatere den til NTFS. Når den er formateret, genstarter du maskinen, og installerer.
Avatar billede Jegvan Praktikant
09. marts 2008 - 00:51 #4
Jeg har gjort ovenstående, den siger det samme, den vil ikke starte med at installere Vista, der er kontakt til HD i diskpart og når jeg installere driverne i reparations delen, men når jeg så skal vælge hvilke sted Vista skal installeres vil den ikke gå videre. Nogen forslag til at prøve noget andet?
Avatar billede heltfin Nybegynder
09. marts 2008 - 08:37 #5
(men når jeg så skal vælge hvilke sted Vista skal installeres vil den ikke gå videre)
kan du ikke prøve at trykke på brugedefineret og så format drev ??
Avatar billede heltfin Nybegynder
09. marts 2008 - 08:46 #6
prøv at tage ledningen fra den ene hardisk (kun køre med en)
Avatar billede Jegvan Praktikant
09. marts 2008 - 11:35 #7
Har prøvet Heltfins forslag, stadig uden succes. Nu har jeg dog fået formateret disken, så den er NTFS. Jeg har også prøvet at geninstallere Bootmanager, men heller ikke det hjalp!

Jeg overvejer at købe en ny HD, vil det løse problemet?

Kan en SATA HD køre som Master, men en ATA HD som slave?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2008 - 12:43 #8
SATA skal ikke defineres som Master eller Slave, og på en ATA kanal, skal der være en Master, før der kan defineres en Slave.

Når jeg tænker tilbage på den gang jeg installerede Vista, så måtte jeg købe en ny Sata disk, da Vista ikke ville installere på min ATA disk, så en ny disk vil helt sikkert løse dit problem.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2008 - 12:51 #9
Vista Ultimate vil kun acceptere at lade sig installere på den 1. partition i det mindste hos mig. Jeg ville downloade og brænde www.helgec.dk/unik.iso (skal brændes som bootimage) boot op på cdèn og kør KILLDISK (www.helgec.dk/killdisk.html) herefter tror jeg ikke at du får problemer med at installere Vista Ultimate
Avatar billede heltfin Nybegynder
09. marts 2008 - 15:50 #10
Har du opdateret bio.s med nyeste 1404 kan også prøves
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M2N-SLI%20Deluxe
Avatar billede Jegvan Praktikant
09. marts 2008 - 15:51 #11
Så lykkedes det endelig at få installeret Vista. Jeg gik linket som dragonknight foreslog fra windows igennem igen, meget grundigt og til forskel fra før, så genstartede jeg pc´en efter at havde brugt clean all kommandoen. Så ville den gerne installere Vista.

Smid lige et svar alle 3, så fordeler jeg pointenen således;
Dragonknight 150
Heltfin 30
Helgec 20.

Er I alle tilfreds med den fordeling?

Mange tak skal I have for jeres indsats.
Avatar billede heltfin Nybegynder
09. marts 2008 - 15:53 #12
ok
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2008 - 16:02 #13
Det var lækkert at høre :-)