Avatar billede barin998dk Nybegynder
03. marts 2008 - 20:07 Der er 14 kommentarer

Harddisk steget af

Jeg har en Maxtor DiamondMax Pus 9 120 GB ATA Harddisk som desværre er steget af...
Når jeg tænder (den sidder for øjeblikket i en USB-ekstern enhed), kan jeg høre den spinder rundt. Windows XP kvitterer med den sædvanlige "USB-enhed fundet"-lyd, men der kommer ingenting frem - heller ikke i "Administrer"/Disk-enheder...

Jeg har faktisk to identiske harddiske og jeg har forsøgt at bytte printpladerne - uden held, men derved fået bevist at begge printplader fungerer som de skal...

Er der nogen som har nogen idé om, hvad jeg kan gøre, da jeg virkelig godt kunne bruge de data som ligger på omtalte harddisk... Det er mange års arbejde! Og jo der findes en backup men den er meget svært tilgængelig, så alt andet vil næsten være nemmere...
Avatar billede matcho Nybegynder
03. marts 2008 - 20:56 #1
Det er ikke sådan du kan sætte den i en anden maskine som slave og prøve om den kan læses der,
Avatar billede barin998dk Nybegynder
03. marts 2008 - 21:04 #2
Har allerede prøvet. Har også prøvet at sætte den som intern hdd i stedet for i den eksterne boks... Desværre intet resultat. (Har også prøvet de forskellige jumper-settings.)
Har vel efterhånden prøvet 4 eller 5 computere og de giver alle det samme resultat...
Avatar billede matcho Nybegynder
03. marts 2008 - 21:12 #3
Ja så tror jeg desværre den er død.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. marts 2008 - 23:47 #4
"Administrer"/Disk-enheder..." mener du diskhåndtering? Fungere andre enheder på USB?
Avatar billede Jensen DK Novice
04. marts 2008 - 07:09 #5
Hvad med at lave en live cd?  http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2008 - 12:54 #6
Og herefter køre PHOTOREC - guide på http://www.helgec.dk/datarecovery.html
Avatar billede venturer Nybegynder
04. marts 2008 - 12:57 #7
Hvis du monterer den i din maskine (altså uden USB), dukker den så op i BIOS?
Hvis den gør det, vil en LiveCD være en muligløsning. Ellers kan du prøve med andre gendannelsesværktøjer som GetDataBack.
Avatar billede barin998dk Nybegynder
07. marts 2008 - 16:08 #8
Hej - undskyld den lange svartid... Arbejdet I ved...

jorn asveg: Ja, jeg mener "diskhåndtering". Og ja... USB-porten fungerer fint ellers...

venturer: Nej, den ses ikke i BIOS'en

Alle: Jeg prøver lige de forskellige links og vender tilbage!
Avatar billede venturer Nybegynder
08. marts 2008 - 09:56 #9
Den vil selvfølgelig ikke komme frem i BIOS hvis den er sat til med USB. Jeg mente at hvis du sætter disken til på almindelig vis (via IDE eller SATA), bliver den så vist i BIOS?
Hvis ikke, så vil div. Live CD'er sandsynligvis heller ikke kunne finde den :(
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2008 - 08:05 #10
Lidt respons ??
Avatar billede barin998dk Nybegynder
11. maj 2008 - 07:14 #11
Respons... Tjo: Jeg har installeret livecd (og har så vidt vides gjort det efter instrukserne), men jeg kan stadig ikke finde disken.

Jeg er bange for at venturer har ret i, at der nok ikke er noget at gøre.

Som sagt findes der en svært tilgængelig backup, så det er nok den jeg skal finde. Det andet havde dog været uendelig meget nemmere, hvis det bare havde virket...

Da jeg kan høre at selve disken drejer rundt, har jeg stadig et spinkelt håb om at den en dag kommer til at virke.

Har nogen en god idé, er jeg stadig interesseret.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2008 - 08:07 #12
Det er svært at holde gejsten vedlige ved så lange respons tider
Avatar billede Jensen DK Novice
11. maj 2008 - 13:28 #13
Glem det den er død.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 13:45 #14
off-line har i 2010 lukket sin profil på Eksperten. Så der burde stå "Slettet bruger"