Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
02. marts 2008 - 23:50 Der er 25 kommentarer

Hvilken lov er gældende?

Hvis jeg nu har en server beliggende i frankrig, men med et dansk registreret domæne f.eks andersandeby.dk, hvis lov er så gældende for sitet?
Ville dette være Fransk lovgivning p.g.a den fysiske beliggenheden?
Eller Dansk Lovgivning p.g.a adressen?

Hvis der er nogle der har link til præcis lov-formulering af dette emne vil jeg gerne se dette også.

-U6E
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2008 - 23:57 #1
Jeg mener bestemt at det er fransk lov p.g.a. serverens placering.

Jeg kender ikke en god kilde men:
  - nogle domæner er som f.eks. COM er ikke knyttet til et bestemt land
  - domæner fra forskellige lande kan pege på samme site
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 00:04 #2
Tak for svaret.
Det eneste problem er bare at jeg SKAL være sikker på at det er lovgivningen for den fysiske placering der er gældende og ikke den danske lovgivning.
(Det er angående et .dk domæne med en server placeret i et andet land(EU))
Avatar billede it-dk Nybegynder
03. marts 2008 - 08:43 #3
Jeg er tildels enig med arne_v men jeg er meget sikker på det kommer an på hvad det hele omhandler. Sælger du f.eks. produkter og du er en dansk person/virksomhed er det dansk lov som gælder. Har du indhold på side som kunne krænke andre f.eks. religion er det nok det pågældende land hvor serveren er.
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 08:55 #4
Hvis vi siger at jeg har et fransk firma som sælger ydelser på siden, f.eks til et spil eller forum.
Er de ydelser så under den danske lovgivning fordi at de ligger på et .dk domæne?
Eller er det den franske lovgivning eftersom at firmaet er fransk, serveren ligger i fransk, og det de betaler for ikke ligger i danmark?
Avatar billede it-dk Nybegynder
03. marts 2008 - 09:20 #5
Hvis det er et fransk firma som fakturere for servicen (til spil / forum) og ligger på serveren i Frankrig er det fransk lov. Det er jeg meget sikker på. Andre udenlandkse virksomheder kan eje f.eks. dk domæner.
Avatar billede jokkejensen Novice
03. marts 2008 - 09:28 #6
ja, det er hvor dit firma er registreret.

Jeg kan ikke købe et .nepal domæne og sælge viagra og sovepiller til danmark..

Taler vi p2p eller lignende ulovligt web materiale, skal du nok lige forhøre dig hos agp.dk

/JJ
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 11:00 #7
JJ-> Det er almindelig regler, vilkår og betingelser som jeg tænker på.
F.eks hvis en bruger skal acceptere vilkår og betingelser godkendt i frankrig, at disse så også er gældende i danmark, selvom at de ville være i modstrid med en enkelt regl(små regl differancer mellem landene)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. marts 2008 - 11:10 #8
Så mener jeg det er dansk lovgivning hvis du som dansk firma sælger varer til danskere fra en server i frankrig, eller afganistan.

Har du et fransk firma, som du kører fra danmark - er det fransk lovgivning..

Ellers ville mange med fordel kunne skubbe deres foretagende til andre lande, for at slippe for de stramme danske forbruger regler. Mener også der er nogle specielle regler for toldvarer, ex hardware osv, noget med nogle oplysning til skat.dk.

Men har du den mindste tvivl er det helt gratis at ringe til skat.dk de er uden pis flinke til at svare på alle typer spørgsmål.

Hertil skal siges at jeg intet kender om lovgivning for området, kun regler for e-handel osv.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
03. marts 2008 - 11:12 #9
underforstået.. har du et fransk firma og hoster i danmark, er det stadig franske regler..

Du får ikke noget ud af hoste andre steder... Noget andet er at danske grønne net handlere ofte vil foretrække en dansk leverandør. Men jeg kender ikke til produktet/ydelsen.
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 11:22 #10
JJ -> Jeg tror at du har misforstået spørgsmålet lidt.
Firmaet er fransk, serveren ligger i frankrig, domænet er .dk og det vil det vedblive med.
Dog er der danske kunder blandt de besøgende...
Som kunde set, hvilken lov er gældende for dem?(også almindelig lovgivning og ikke kun penge relateret)
P.s alt der bliver solgt er fiktivt/virtuelt og ligger på serveren(det er jo kun et spil/forum)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. marts 2008 - 11:39 #11
så er det klart franske regler der gælder.

Ellers ville mange sider være ulovlige :)

/JJ
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 12:06 #12
Tak for svaret.
Har du evt. nogle online dokumenter til at underbygge dit svar?(+10 point)
Du kan bare smide et svar ind.

Arne_v, hvis du vil kan jeg også give dig 15 points, da du jo kom med svaret først. But let me know :)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. marts 2008 - 12:20 #13
Du vil have et dokument der retfærdiggør at et fransk firma sælger til en dansk forbruger med franske handelsebetingerlser?

Så rå er jeg desværre ikke til fransk, men det kan da være deres "skat.dk" side også er på engelsk..

Undersøger..

/JJ
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 12:24 #14
Nej tænkte på en bestemmelse der siger at det er f.eks fransk lov der gælder på et dansk domæne hvis visse betingelser er gældende eller omvendt.
Avatar billede jokkejensen Novice
03. marts 2008 - 12:29 #15
du bliver altså nød til at forstå at .dk domæner intet har med skat eller staten at gøre.. De kan købes af alle i alle lande (der er undtagelser som .no osv), og har intet med handelslovgivning at gøre.

Dog må du ikke oprette et thepiratebay.dk .. Men det er ikke landes internationale handelsbetingelser der fortæller det, men mere en moderne it lov.

Skal du finde et sådan dokument, ville jeg kigge på www.dk-hostmaster.dk og ikke hos skat.dk

/JJ
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 12:41 #16
Det er det jeg har spurgt efter siden første linje.
Har kigget på dk-hostmaster.dk men kunne ikke finde det jeg ledte efter derinde, hvilket var årsagen til at jeg spurgte her.
Men du har allerede besvaret emnet, point eller ej?
Avatar billede double-g Juniormester
03. marts 2008 - 13:05 #18
Prøv at tjekke http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/koeb-og-salg-over-graenserne/koeb-i-udlandet-for-forbrugere-der-handler-over-graenserne/

Der står bla. :

Hvilket lands lovgivning gælder?

Sælgeren kan nemlig ikke fratage dig de minimumsrettigheder, du har ifølge dansk lovgivning. Det vil bl.a. sige, at du har de samme klagemuligheder, hvis der er noget galt med varen og den samme ret til at fortryde købet inden for de første 14 dage.

Det er dog en betingelse, at sælgeren har fremsat et særligt tilbud eller reklameret for varen i Danmark, og du skal have afgivet din bestilling eller accept af aftalen fra Danmark.

Er varen købt på en hjemmeside, der ikke specielt henvender sig til danske forbrugere, vil det normalt være den lovgivning, som I har aftalt skal gælde, der gælder. Har I ikke aftalt noget, vil det være lovgivningen i sælgerens land, der gælder.
Avatar billede it-dk Nybegynder
03. marts 2008 - 13:13 #19
Hvis du "sælger" produkter til andre lande hvor dit firma ikke har adresse / registeret skal man stadig overholde de lands love man sælger til. At alle virksomheder ikke gør dette normalt er en anden sag.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
03. marts 2008 - 13:18 #20
Jeg tror ikke i kan opgøre de lovgivningsmæssige konsekvenser helt så entydigt som der her lægges op til.
Der er så vidt jeg ved ingen tvivl om at frobrugerrettigheder og indhold relaterer til lovgivningen i det land dit firma er registreret i. Du kommer dog ikke uden om at indholdet også vil være omfattet af lovgivningen i det land domænet er oprettet iog at indholdet på din server også vil være underlagt lovgivningen i det land hvor serveren fysisk står.
I relation til det sidste så er det jo reelt kun hvis du selv fysisk hoster serveren at du er helt sikker på hvilket land serveren står i!
Eksempel:
Mit webhotel er købt ved en dansk udbyder, der er et datterselskab af et engelsk firma og jeg kan se at den server der hoster mit domæne fysisk er i USA.
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 13:50 #21
JJ -> Det var desværre ikke det jeg ledte efter(domænet er jo allerede oprettet)

hastek22 -> Serveren er fysisk hostet i frankrig, med ejer og firma i frankrig(jeg spørger kun på vejne af det)
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 13:54 #22
Fandt det meste af hvad jeg skal bruge her:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/koeb-og-salg-over-graenserne/koeb-i-udlandet-for-forbrugere-der-handler-over-graenserne/handel-inden-for-eu/hvilket-lands-lovgivning-gaelder/

Det fremgår nemlig af vilkår og betingelser for oprettelse og brug at der per den og den gældende lov ikke eksisterer købsfortrydelse specielt for siden.
Men hvis man ikke kan stilles dårligere end minimums kravene, så er den regl vel ugyldig? Eller er den 'speciel'?
Avatar billede double-g Juniormester
03. marts 2008 - 14:59 #23
Det med de danske minimumskravene gælder *kun* hvis sælgeren har fremsat tilbud eller reklameret for varen i Danmark.

Men med oprettelse af et .dk domæne, så er det vist svært at komme udenom at tilbuddet er specielt rettet mod danskere.
Avatar billede u6e96b22 Nybegynder
03. marts 2008 - 16:24 #24
Det vil jeg nu ikke sige, for som nævnt tidligere så kan alle oprette et .dk domæne(vel at mærke hvis de accepterer betingelserne og reglerne for et .dk domæne), og hvis der ikke er ristriktioner på det, så vil jeg mene at det ikke udelukkende er henvendt til danskere..
Avatar billede freekyzone Nybegynder
03. marts 2008 - 21:00 #25
Det er 100% sikkert fransk lov der er gældende for indholdet på serveren i landet - det vil sige, selv indholdet.
Men du har et ansvar som ejer, hvilket betyder, at du i nogle tilfælde vil kunne blive straffet efter dansk lov.
Til sidst er der de almindelige regler omkring dk-domæner - naturligvis.

Det vil sige, at er det tilladt at have MP3 liggende på en server i Frankrig efter deres lov, så kan Danmark ikke gøre ret meget, medmindre du har distibueret filerne til serveren. Så har du lagt filerne på serveren, så kan du straffes efter danske regler.

Men jeg vil ikke undlade at sige, at når du spørger, så er du i en gråzone. Europæiske regler og love er ikke væsentlig forskellige.
Men hvis det er fordi du bevidst prøver at snyde/undrage dransk lovgivning, så skal du passe på - det slipper man alligevel sjældent godt fra.