Avatar billede drys Nybegynder
02. marts 2008 - 16:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer er helt død - grøn knap blinker

Efter en uges ferie, hvor jeg havde slukket helt for strømmen til min stationære PC, kan jeg ikke få den til at starte igen. Der sker simpelthen ingen ting, når jeg trykker på start knappen, bortset fra at de grønne strømknap blinker. Jeg har prøvet at fjene strømtilførelsen til harddisk, cd-rom, dvd, motherboard mm, og så virkede strømmen normalt (den grønne strømknap lyste normalt). Jeg formoder, at problemet er processeren eller motherboard'et (har jeg læst mig frem til på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bph06788&lc=en&cc=dk&lang=da&product=391861&dlc=da). Spørgsmålet er nu: hvordan finder jeg ud af, hvad problemet virkelig er, og hvordan kan jeg løse det?
Avatar billede mash Mester
02. marts 2008 - 16:41 #1
det kan være det lille bios batteri der skal skiftes ,prøv at tage det ud og stik tungen på det ,evt. brug et voltmeter ,hvis det smager af "strøm" er det nok ikke det...
Avatar billede drys Nybegynder
02. marts 2008 - 16:47 #2
er det det lille 3 volts lithium batteri (cr2032)? Hvis ja, så virker det OK - det viser ihvertfald 3 volt DCV på multimeteret
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 17:18 #3
Det lille batteri er kun til uret. Prøv at vende stærkstrømsstikket til
strømforsyningen.
Avatar billede drys Nybegynder
02. marts 2008 - 17:28 #4
Du må hjælpe mig lidt - hvad mener du med at vende stærkstrømsstikket til strømforsyningen? Der er kun 1 kabel, og den kan kun vende på een måde....
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 17:34 #5
Ok jeg mente bare det stik, som sidder i stikdåsen på væggen.
Avatar billede drys Nybegynder
02. marts 2008 - 17:55 #6
Det er et 3-pols-stik, så det kan også kun vende på een måde......
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 18:31 #7
Så prøv, bare for et øjeblik, at sætte en stikkasse imellem. Altså en ledning
med en aflang kasse til f.eks. 4-6 stik, til 3 ben.
Avatar billede drys Nybegynder
02. marts 2008 - 19:37 #8
desværre - det har ingen betydning. Problemet er stadigvæk det samme.
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 21:08 #9
Nu da det er en stationær pc, har du den mulighed, at prøve med en anden strømforsyning?  Jeg formoder du har prøver med bundkort og ram alene?
Kan det køre, så prøv, at gå ind i bios, og tryk på "Defaults"
Avatar billede mash Mester
02. marts 2008 - 21:12 #10
lige en kommentar til jorn ,det er bla. til uret ,hvis jeg som eks. tager mit batteri ud slår strømmen fra venter en nat´s tid sætter batteri i igen så kan jeg ikke starte op ,det skyldes at min config i bios er væk og den prøver at boote et ide drev(der er ingen).
en hurtig setup og alt køre igen så længe der er strøm på eller bundkorts batteri er ok.
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 21:30 #11
Bios kan da ikke slettes. Når der er kosk i bios, bruger man jo netop, at tage
batteriet og strømmen fra i x minutter. Så går bios tilbage til den tilstand
det er købt med. Når man så starter op, vil chipsettet skabe kontakt til alle
enheder, herunder bootsektoren. Men under alle omstændigheder kan det ikke være
problemet her, når batteriet er i orden.
Avatar billede drys Nybegynder
02. marts 2008 - 22:02 #12
Har prøvet med en anden strømforsyning - stadig intet resultat... Den grønne "power"-knap blinker bare stadigvæk. Det er som sagt kun når jeg kobler alle ting fra (bundkort, diskdrev mm.) at den grønne "power"-knap lyser normalt som den skal.
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 22:14 #13
Underligt. Prøv at tage strømmen fra og batteriet ud i 10 minutter, så går
bios til defaults.
Avatar billede drys Nybegynder
04. marts 2008 - 22:12 #14
Jeg har nu testet en anden strømforsyning. Det er her fejlen ligger. Den gamle er simpelthen stået af..... Bare mærkeligt, at den grønne lampe blinker, når strømforsyningen ikke virker, og at den lyser helt normalt, når alle ting hægtes af.... Nå, men tak for hjælpen med gode råd til alle alligevel.