Avatar billede smirnoff Nybegynder
01. marts 2008 - 12:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opslag af hostname

Hej

Jeg kører med et mindre internt netværk med en blanding af windows og linux klienter. Har en DNS(bind9) server kørende .. det virker sådan set fint, men synes ikke jeg kan finde ud af at lave et opslag i DNS (med dig) på et enkelt hostname .. altså uden angivelse af domain

f.eks

mit domain hedder "intern"

- har i min zone-fil angivet

linux1        A          192.168.0.200

alt virker glimrende med "dig linux1.intern", og jeg får svaret 192.168.0.200

Det jeg gerne vil kunne er blot at skrive "dig linux1", men her ryger den ud på ROOT-serverne. Ville ellers mene at det skulle kunne lade sig gøre ved i resolv.conf at angive :

search intern
nameserver 192.168.0.200

... eller hvad ?

ville jo gerne at alle maskiner kunne slå hostnames op uden angivelse af hele domain'et
Avatar billede skau Nybegynder
04. marts 2008 - 12:12 #1
Prøv i din resolv.conf at indsætte:

domain intern
search intern
nameserver 192.168.0.200

Beskrivelse af domain:
> domain        Local  domain  name.  Most queries for names within
>              this domain can use short  names  relative  to  the
>              local  domain.  If no domain entry is present, the
>              domain is  determined  from  the  local  host  name
>              returned by gethostname(); the domain part is taken
>              to be everything after the first `.'.  Finally,  if
>              the  host  name does not contain a domain part, the
>              root domain is assumed.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:21 #2
Hvis det ikke dreier seg om så mange klienter så kan man jo bare editere dette inn i klientens host fil. Både Linux og Windows klienter har en slik host fil som vil overstyre de alminnelige dns oppslagene. Her kan man editere inn så mange alias og slike ting som man måtte øsnke.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:24 #3
Tror hosts filene ligger her:
Linux: /etc/hosts
Windows XP: C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:27 #4
Eksempel:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

127.0.0.1      localhost
10.0.0.2        olsen olsens.pc www.olsens.pc
Avatar billede smirnoff Nybegynder
27. marts 2008 - 10:27 #5
Hej - du har ret langbein.. men fik det faktisk til at virke med resolv.conf og ved at sætte "intern" som DNS-suffix i windows ... ! .. tak for jeres kommentarer, men skau: du tjener pointene hvis du lige ligger et svar
Avatar billede skau Nybegynder
29. marts 2008 - 15:11 #6
mkay