Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 12:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

XP vil ikke starte efter spyware-fjernelse

Hey!

Jeg har brugt de sidste 4-5 timer på at gennemgå guiden i denne artikel: http://www.eksperten.dk/artikler/954

Har kørt det meste af guiden i fejlsikret tilstand, men når jeg nu booter op i normal tilstand, så vil XP ikke starte! Jeg kommer til den blå skærm, hvor der står "Velkommen", der går så lige 5-10 sekunder, og så genstarter computeren, hvorefter den igen genstarter, når den når til "Velkommen"-skærmbilledet ...

Gode forslag?!
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:17 #1
Du kunne prøve at boote på XP cd'en, og gå ind i genoprettelses konsollen, og køre kommandoen Sfc /Scannow
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 12:32 #2
Problemet er blot, at jeg sidder på jobbet, og XP cd'en ligger derhjemme ...

Faktisk er det lidt kritisk, da det er receptionscomputeren i et fitnesscenter, hvorpå der ligger medlemskartotek osv. ... lige nu er her ikke så mange mennesker, men det kommer der senere ... :-S

Jeg har dog også en laptop med brænder, som jeg skriver fra her - er der evt. noget software på nettet, som jeg kan hente, brænde på en cd og køre på computeren som ikke vil starte?!

Når jeg trykker F8 på receptionscomputeren, som ikke vil starte, så er der jo en del forskellige muligheder - er der nogen af dem der er værd at teste af? Jeg har prøvet "Sidst kendte fungerende konfiguration", men det ændrede ikke på noget - der er også noget der hedder "Fejlsøgningstilstand" og "Katalogtjenestens gendannelsestilstand", som jeg ikke har afprøvet endnu.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:43 #3
Er der et menupunkt der hedder noget med "deaktiver automatisk genstart ved systemfejl" kunne du prøve denne. Så vil den ikke genstarte, men komme med en fejlmeddelse, som beskriver hvorfor den er sur.

Jeg har en formodning om, at fjernelse af spyware har medført en fejl i en eller anden fil, og det var derfor jeg foreslog SFC kommandoen. Den genopretter systemfilerne. Til gængæld vil deaktivering af automatisk genstart give et fingerpeg om hvilken fil der er synderen.
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 12:50 #4
Det menupunkt har jeg ikke, når jeg trykker F8 ... ved ikke om det er fordi det er en ældre version af XP ...?

Er der andre muligheder?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:55 #5
Prøv at starte den i fejlsikker tilstand.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. februar 2008 - 13:04 #6
Du bør nok sætte harddisken med medlemskartoteket til en anden computer, enten
som slave eller i en USB box, og hive de nødvendige data ud.
Derefter kan du geninstallere windows, med en "Repair" uden at miste dine data.
Men alt kan gå galt, derfor forslaget med at hive data ud først.
"Repair"

Boot op med Windows CD. Ved valget mellem at trykke på "R" for
for at gå i konsollen, og at "Trykkke på Enter" for installation,
trykkes der på "Enter".
Ved installationen vil Windows fortælle, at der allerede er et
styresystem installeret, og man bliver spurgt, om man vil forsøge,
at reparere, eller om man vil foretage en nyinstallation.
Denne gang skal man så vælge "R" for reparation. Windows vil så
installere et nyt styresystem, uden at slette de eksisterende data.

Hvis den Windows CD man benytter kræver nøgle, så hav den parat.
Hvis man foretager en "Repair"for at bruge Windows på et nyt bundkort,
skal man huske, når Windows starter op, at installere den CD, som
fulgte med bundkortet, og som indeholder alle bundkorts driverne.
Hvis det er et helt andet bundkort, dvs. med et andet chipset, skal
man ikke forsøge at starte windows, men bare boote op på winCDén.

Da den Windows som bliver installeret er ny, har den ingen
opdateringer. D.vs. Man er nød til at tage en tur rundt om Microsoft,
for at hente dem alle igen.

Under "Repair" som jo er en "ny" installation, bør man tage sin
internet forbindelse fra.
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 13:05 #7
Ja, fejlsikret tilstand virker bare heller ikke ... :-S

Da jeg kørte spyware-softwaren, der startede den fint op i fejlsikret tilstand, så fejlen er sket til sidst, der hvor filerne bliver sat i karantæne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 13:08 #8
Hvis den ikke starte i fejlsikker tilstand, er en af systemfiler i udu. Det kan godt være den er karantæneramt.
Du får ikke gang i maskinen uden XP CD'en.
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 13:14 #9
@jorn_asveg

Medlemskartoteket ligger på en server, så jeg burde vel bare kunne køre "repair" uden videre? Problemet er blot, at jeg ikke har en XP-cd ved hånden og computeren skal helst være funktionsdygtig om et par timer ... :-S
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 13:34 #10
Sort ... men havde på fornemmelsen det ville virke ... kørte funktionen "Katalogtjenestens Gendannelsestilstand" og VUPTI, så starte XP som om intet har været galt...!

Har aldrig været så glad for at se Skrivebordet! :-D

Tak for alle gode råd! Jeg giver gerne point til jer begge.
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 13:57 #11
... til gengæld ser det også ud til, at spyware'en er genoprettet (hvis det nogensinde har været fjernet) - der popper automatisk en reklameside op, når jeg starter IE - lader til at være spild af en hel formiddags arbejde! :-D
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 14:28 #12
Det var nok bedre at du i kategorien sikkerhed>virus oprettede et nyt spørgsmål, så du kunne få foretagen hijack gennemgang af dit system. De kan bare det skidt i den kategori.

For min skyld kan du tage dine points retur.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. februar 2008 - 14:32 #13
Ingen point til mig tak:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. februar 2008 - 20:29 #14
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 21:17 #15
@john_stigers

Ved ikke hvad du snakker om?!

Jeg oprettede nogle spørgsmål i GÅR, som ikke er afsluttet - er det ikke at tage affære?!?!
Avatar billede off-line Nybegynder
28. februar 2008 - 22:57 #16
Jeg har lige set efter. Du har faktisk 9 åbne spørgsmål, dette ikke medregnet.
Så john stigers har ret. Du bør tage affære.
Avatar billede powermand Nybegynder
29. februar 2008 - 00:31 #17
Nu må I da stoppe - har I overhovedet kigget på de forskellige spørgsmål?!?!

Så vidt jeg kan se, er der ÈT spørgsmål, fra 2003 (som vist var mit første), hvor jeg ved en fejl får givet mig selv point. Resten er enten ubesvarede eller mangler et brugbart svar på de pågældende spørgsmål - og i ingen af disse tilfælde går jeg ud fra, at der skal gives point?!
De 4 seneste er oprettet i går!! Er der en regel herinde om, at spørgsmål SKAL være afsluttet indenfor et døgn?! For så beklager jeg da MEGET, men dagen i dag er altså gået med arbejde og med at løse andre problemer (jf. denne tråd).

Jeg lister her mine oprettede spørgsmål nedefra
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=powermand&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp:

1. Intet brugbart svar
2. Intet brugbart svar
3. Intet brugbart svar
4. HÉR MANGLER POINTGIVNING (tråden fra 2003)
5. Intet svar
6. Intet svar
7., 8., 9., 10. er oprettet i går!
Avatar billede off-line Nybegynder
29. februar 2008 - 01:02 #18
OK. Hvis du ikke får noget brugbar svar inden for ca 8 dage, så har du ret til,
selv at lægge et svar, som du lukker ved at acceptere det. Og så får du selvfølgelig
dine point retur.
Hvis man ved en fejl giver sig selv point, så opretter man et spørgsmål, som kaldes
"Point til X" (X er navnet) og lægger så de point der, som X skulle have haft.
Håber du kan bruge disse info til noget:)
Avatar billede Jensen DK Novice
29. februar 2008 - 09:51 #19
Hvis du skal videre med din komputer hvad med så at køre denne vejledning.
http://www.eksperten.dk/artikler/1123 og så oprette et nyt spørgsmål under virus, det du har kørende her kan du lukke ved selv at lægge et svar og så makere det, derefter klik på accepter så er der lukket.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. februar 2008 - 20:10 #20
powermand ...
Løs dit problem selv - den tone gider jeg ikke, når man prøver at hjælpe en der har glemt sine åbne spørgsmål....
Avatar billede powermand Nybegynder
12. marts 2008 - 20:28 #21
@john_stigers Tror du skal lære lidt om skriflig kommunikation, hvis din kommentar var ment som en hjælp ...

Tråd lukkes.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2008 - 20:38 #22
Lige over kammerat!