Avatar billede klk Nybegynder
27. februar 2008 - 20:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Knoppix v5.1.1 move kommando virker ikke

Jeg har downloadet:
KNOPPIX_V5.1.1CD-2007-01-04-EN.iso
fra
http://ftp.uni-kl.de/pub/linux/knoppix/

Brænding af image og boot på den brændte boot-cd virker fint fint. Det er en bærbar med Windows XP Home installeret jeg booter op på cd'en.

Af en eller anden årsag er drevet automatisk mountet efter startup. I Konqueror kan /mnt/hda1 og dens indhold ses.

Hvis jeg udfører en copy i Konqueror (windows-like ”stifinder”) får jeg følgende fejl:
Could not write to /mnt/hda1/Privat/support/hjemme/Traktor.wmv

Og en simpel move kommando "mv" i en prompt giver også en fejl. Vigtigt: Med INSERT Security virker den samme mv kommando fint!

Jeg kan heller ikke oprette en ny mappe uden at fejlen kommer.

Det skulle vist nok være den eneste Linux version, hvor man kan kopiere på samme måde som i en Windows Stifinder, og det er det jeg ønsker at bruge til et andet formål (ovenstående er bare en test kopiring for at lære miljøet at kende).

Jeg har prøvet at downloade iso filen igen trådet op direkte på min internet forbindelse. Filen er komplet identisk med den første. Min imagefil er altså intakt.

Hvad kan man gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. februar 2008 - 20:35 #1
Det er måske mounted readonly. Du kan prøve at lave en read/write mount.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2008 - 20:56 #2
Det er sgu ikke engang løgn, den skive jeg har liggende og som blev downloadet straks efter udgivelsen af 5.1 skal der ikke ændres på rettighederne, den jeg lige har downloadet og stadig 5.1 skal rettighederne ændres på, forstå det hvem der kan
Højreklik på den ønskede device og ændre r/w rettighederne
Avatar billede klk Nybegynder
27. februar 2008 - 21:04 #3
Tusind tak Erik og Helge!!

Jeg prøver det så snart jeg kan, jeg er på arbejde lige nu. Så skal jeg nok skrive tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2008 - 21:16 #4
Og derefter højreklik på den ønskede device -> properties -> device -> fjern x i "read only"
Avatar billede klk Nybegynder
28. februar 2008 - 19:04 #5
Jeg bliver nød til at stille uddybende spørgsmål, for at kunne gøre dette
Avatar billede klk Nybegynder
28. februar 2008 - 19:06 #6
Men først 2 korte informationer:

Når jeg startet konqueror starter den automatisk i:
/media/hda1

Når jeg lukker linux siger styresystemet:
Syncing/unmounting filesystems:
/media/hda1 /UNIONFS /ramdisk
Avatar billede klk Nybegynder
28. februar 2008 - 19:13 #7
Og så spørgsmålet.

I konqueror går jeg i roden og ind i /mnt og højreklikker på hda1  og så Properties;faneblad permissions. Der står
This file is a link and does not have permissions.
Owner: Link
Group: Link
Others: Link

Jeg går så i en prompt og skriver i roden:
ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/hda1
fusermount: mount point is not empty
.......
Failed to create fuse mount point: No such file or directory

Er det så i den situation jeg skal skrive:
fusermount -u /mnt/hda1
ntfs-3g /dev/hda1
?
Avatar billede klk Nybegynder
28. februar 2008 - 20:52 #8
Nå, det står i knoppix-faq-en.txt.

Så det jeg gjorde var at:
Højreklikke på Harddisk[HDA1] og sætte read/write på Group og Others (Det var forøvrigt også det der stod at jeg skulle gøre). Desuden kryds i execute.

Derefter i en terminal prompt at skrive:
mount -o remount,rw /mnt/hda1

Og det virker.

Nu ville jeg så starte den computer som jeg skal kopiere 10Gb imellem 2 kataloger på. Den starter på cd´en og kommer til:
Looking for CD in: /dev/hdc.

Så nu ved jeg ikke rigtig mere. CD-rom drevet må jo være halvt i stykker.
Avatar billede klk Nybegynder
28. februar 2008 - 20:56 #9
eller der er ikke lige en driver til det DVD/RW drev der sidder i den.
Avatar billede klk Nybegynder
28. februar 2008 - 21:00 #10
Endnu engang starter den fint op på INSERT.
Avatar billede klk Nybegynder
29. februar 2008 - 08:13 #11
Jeg har brændt mit image af Knoppix på test maskinen. Jeg har derfor prøvet at brænde et image fra den maskine jeg egentlig skulle flytte data på, men den process dør også (programmet Sonic genkender ellers godtnok iso-filen).

Er der flere forslag?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. februar 2008 - 09:27 #12
Jeg har ikke nogen bud på hvorfor din CD ikke virker på den maskine.
Avatar billede klk Nybegynder
29. februar 2008 - 09:52 #13
Ok, jeg tror der må være en hardware defekt indblandet. Det virker jo forrygende på testmaskinen.

Under alle omstændigheder har jeg nu et geniealt stykke værktøj til at få fat i data på en XP maskine med. Og jeg har lært det at kende, så det kan bruges næste gang.

Tak endnu engang. Jeg lukker denne tråd. Læg et svar Helge og Erik.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. februar 2008 - 10:04 #14
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2008 - 15:11 #15
Ditto her
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. marts 2008 - 15:15 #16
Hvilket betyder at klk kan lægge et svar, og acceptere det.
Avatar billede klk Nybegynder
02. marts 2008 - 21:07 #17
ok