Avatar billede avest Nybegynder
24. februar 2008 - 22:02 Der er 1 kommentar

Digital arkivering og bevaring

Vi har alle en mængde digitale billeder og andre data som vi ønsker at bevare. Hvordan gør vi det ?

Hvilke medier er bedst ?
Jeg overvejer harddiske, guld-cdrom, magnetbånd ....
Jeg vil gerne have links til dokumentation.

Vi må se bort fra den teknologisk udvikling og at vores nuværende lagringsmedier ikke nødvendigvis kan læses af fremtidigt udstyr.
For at sikre dette må vi vel hele tiden opgradere arkivmedierne til nye tidssvarende medier. Eksempelvis skal vi huske at kopiere alle vores arkiverede data fra disketterne over til cd-rom inden vi smider diskettedrevet ud med den gamle pc; nye pc'er kommer sjældent med diskettedrev.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. februar 2008 - 23:53 #1
Hvis noget data er vigtigt nok, skal man kopiere disse data på samtligt slags medier der findes i dag..

Du kan ikke stole på harddiske, da de kan gå ned (bad sectors, FAT og/eller data der overskrives, osv..)..

Du kan ikke stole på "skiver" (CD, DVD, osv), da disse kan blive så ridsede at de ikke længere kan læses..

Du kan ikke stole på magnetbånd, da de vel slettes/ødelægges, hvis de kommer i nærheden af noget magnetisk..

Osv..

Og husk på, at ovenstående sagtens kan se samtidigt, eller næsten samtidigt, så du er ikke engang sikret, selvom du har backup på samtlige slags medier.. De fleste vil nok påstå at chancen er mikroskopisk.. Men hvis der er en chance, så kan det ske.. :-)

De fleste er nok enige om: Jo flere kopier af dataene, jo bedre er dataene sikret

Det ville også være klogt at følge med tiden.. der er nok ikke mange der stadig laver musik på LP'er (i forhold til CD'ere, MP3'ere osv)..