Avatar billede birnum Nybegynder
23. februar 2008 - 17:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Zalman 7900 CPU køler blæser ALT for meget

hej eksperter.

min Zalman 9700 LED CPU køler larmer MEGET - dvs blæser overdrevent meget i min nye computer.

hva skal jeg gøre for at den kun blæser det den har brug for?

jeg var inde i BIOS og kigge - der står Q-fan control "disabled" og CPU fan speed er 2800 RPM
CPU tp 25 grader
er det noget af dét jeg skal pille ved eller?!?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. februar 2008 - 18:03 #1
Den skal gerne have en medfølgende fan controller, hvorpå du kan justere hastigheden på blæseren helt ned til 1200 RPM.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. februar 2008 - 18:10 #2
Hvis du kobler køleren direkte til bundkortet, så skal du aktivere Q-fan i BIOS, for så vil den selv regulere hastigheden på blæseren alt efter behov.
Avatar billede birnum Nybegynder
23. februar 2008 - 18:15 #3
det er butikken som har samlet computeren, så mon ikke køleren er koblet rigtigt til...
så tror du ikke bare at jeg skal prøve at aktivere "Q-fan control" i BIOS?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
23. februar 2008 - 20:34 #4
Aktiver du roligt Q-Fan. Det eneste der kan ske er at et overvågningsprogram som f. eks. Asus Probe alarmerer om for lave omdrejninger på blæseren. Hvis du ikke allerede har installeret dette kan du roligt lade være.
Avatar billede birnum Nybegynder
24. februar 2008 - 01:47 #5
jeps - jeg aktiverede Q-fasn og med detr samme var fanspeed nede på ca 1100 rpm - og larmen forsvandt... hurraaaa
Avatar billede birnum Nybegynder
24. februar 2008 - 01:47 #6
smider du et svarså du kan få point
Avatar billede hottadpole Nybegynder
24. februar 2008 - 10:39 #7
Du bliver nødt til at specificere hvem der skal lægge et svar. dragonknight har jo også hjulpet til og det er tilladt at dele de udlovede points ud til flere involverede.
Avatar billede birnum Nybegynder
24. februar 2008 - 12:38 #8
ok - men bare smid et svar begge to så skal jeg nok dele point mellem jer
Avatar billede hottadpole Nybegynder
24. februar 2008 - 13:01 #9
Kommer her.
Avatar billede birnum Nybegynder
24. februar 2008 - 17:56 #10
nu får du bare points - da dragonknight ikke har været forbi - men TUSIND TAK for hjælpen, det er ikke altid lige let med alt det her computerhalløjsa og har sku respekt for BIOS :o)
Avatar billede birnum Nybegynder
24. februar 2008 - 17:57 #11
(og det er selvf tak for hjælpen til jer begge)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
24. februar 2008 - 18:34 #12
dragonknight Hvis du føler dig forbigået deler jeg gerne.
birnum bios skal ganske rigtigt omgås med respekt. der kan ske de særeste ting.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. februar 2008 - 19:36 #13
Jeg overlever :-)
Avatar billede birnum Nybegynder
25. februar 2008 - 10:20 #14
:o)