Avatar billede cleveland Nybegynder
20. februar 2008 - 12:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Program internationalt.

Jeg er blevet sat til at få gjort det muligt at bruge et program på Norsk. Programmet er udvikler i flere omgange på Dansk, og skal nu også kunne bruges af Nordmænd.
Mit spørgsmål er så, hvad der vil være den bedste måde at få programmet opdateret sprogmæssigt på?
Der er en del ppReports, et datamodul, nogle forsk. SQL connections, og en god blanding af danske tekststrenge rundt omkring i kildekoden.
Jeg er igang med at oversætte ppReports, men jeg ved ikke hvordan jeg kommer det sidste stykke.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede a_nor Nybegynder
20. februar 2008 - 12:51 #1
Har ikke erfaring med vedligeholdelse af sw til flere sprog, men du kan samle alle tekster i en unit, som indeholder

RessourceString
  rcTest = 'Test';
  rcTest2= 'test2';

Herefter skal du blot gentage denne unit pr. sprog.

Se iøvrigt dette:
http://www.delphi-forum.de/topic_Wie+arbeite+ich+mit+Ressourcestring_42694.html&sid=a9eced68c5645b4731b33150cc14eab5

eller det der henvises til:

http://dybdahl.dk/dxgettext/
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 13:59 #2
Avatar billede falster Ekspert
20. februar 2008 - 14:30 #3
Jeg har engang brugt TjanLanguage - men det er længe siden:

http://www.koders.com/delphi/fid11B99143B5D1C37FCB729154EDD6EFC16D3B28B2.aspx
Avatar billede hrc Mester
20. februar 2008 - 16:20 #4
Du kan oversætte dit program så den genererer en fil indeholdende alle ressourcestrings. Med dem kan du hooke ind på den den rutine der læser dem og oversætte on-the-fly. Har gjort noget tidligere og det smarte var at teksterne lå i en tabel; men det er lang tid siden og det var ikke let at få til at virke. Skal gerne prøve at grave i de støvede områder i min hukommelse. Alternativt kan I købe Multilizer som jeg synes fungerer ganske fint.

Hvilken Delphi bruger du? Der er noget indbygget oversættelse i nogle af versionerne.
Avatar billede cleveland Nybegynder
20. februar 2008 - 18:25 #5
--> hrc

Jeg bruger delphi enterprise 6. Jeg er ikke en haj til Delphi, men det kan være at jeg bliver nødt til at være det for at kunne løse den her.

//*************************************************************

--> Sherlock og Falster

Har også haft kigget på dem, men de er kun gode hvis man bruger dem fra starten af udviklingen..... Jeg er kastet ind i det på programmets 3. år.

//*************************************************************

--> a nor

Mener du i bund og grund ikke det samme som hrc??
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 22:14 #6
Jeg brugte Tsi for en del år siden og allerede da, kunne det bruges på eksisterende programmer.
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 22:16 #7
Citat:
"Such essential tools as TsiLang™ Expert and Resource Strings Wizard, which are included in the suite, help you to manage the translation process of you projects in a simple and convenient fashion. So, a large project might be prepared for globalization literally in a few minutes. The TsiLang™ Expert adds TsiLang components to the project's forms and data modules, adjusts their properties, and scans the project files for "hard-coded" strings. The Resource Strings Wizard allows you to extract and add to translation data the resource strings of your project even if they are hidden somewhere in a .dcu (.obj) file without the source code. "
Avatar billede hrc Mester
21. februar 2008 - 08:02 #8
Damn! Firefox 3 åd lige dette faneblad og de bevingede ord jeg havde skrevet ned! Klikkede på fanebladet (ramte ikke krydset) men skidtet lukkede alligevel.

Kig hvad Multilizer kan tilbyde:
  http://www.multilizer.com/dev/vcl/resourcestring.html

Eller se hvad Zarko har at sige:
  http://delphi.about.com/od/objectpascalide/l/aa020502a.htm

Det er også hvad a_nor foreslår, men for en god ordens skyld vil jeg lige causere lidt mere i den min kollega og jeg nåede frem til. Grundprincippet er beskrevet her:

  http://www.swissdelphicenter.ch/torry/showcode.php?id=946

Hver gang programmet efterspurgte en ressourcestring sørgede vi for strengen i det rigtige sprog blev returneret.
Avatar billede cleveland Nybegynder
22. februar 2008 - 12:08 #9
First of all......
Nice C-V action ;) Easy expertise.....

At få rettet det hele til Resourcestrings vil tage rigtig lang tid, og denne løsning vil kun løse halvdelen af problemet.... resten vil jeg kigge på når dét ringer på døren. Ikke desto mindre vil jeg forsøge mig med jeres løsninger..... Det kunne være i skulle holde øje med forummet for senere ramaskrig for hjælp, når jeg har fået lavet ged i det hele. :)

Smider i nogle svar så jeg kan tildele nogle golden globes eller hvad de nu hedder de der pokaler man får for curling.....

THX
Avatar billede cleveland Nybegynder
07. marts 2008 - 11:20 #10
Fair nok.... No reply = no points.....

Tråd Lukket.