Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 14:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar, men hvad er egentlig bedst?

Ja nu sidder jeg jo og leder efter ny bærbar

Jeg har en rimelig god fornemmelse på hvad jeg vil ha!

Dog støder jeg på et par ting jeg ikke ved hvor jeg skal prioritere mest.

Fx så har den ene GDDR3 512mb ram, mens den anden har 512 HyperMemory med Hukommelses Allokations Teknologi:  HyperMemory op til 1280MB.

En anden har ATI Mobility Radeon HD 2600 mens en anden har ATI Mobility Radeon X2600 ?

I får lige links:

Acer:
Acer TravelMate
5720G-602G25Mi
(Danmark)(Microsoft Windows Vista Home Premium)
http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=400293

Acer TravelMate
5720G-602G25Mn
(Danmark)(Microsoft Windows Vista Home Premium)
http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=392829

Asus:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=405339

Abook:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=406926

Personligt hælder jeg mest til Asus.
Men fx ved Acer står der bare 512mb ram? Er det GDDR3 eller Hyper eller noget andet? og hvad vil i mene er bedst?

Eller mere har i bedre forslag til en anden bærbar?
Den skal have ca. samme specs som jeg har fundet der.

Mvh en meget fortvivlet fyr
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. februar 2008 - 14:43 #1
Den du får mest ud af, og dermed også den dyreste, er klart ABook'en.

Den har større skærmopløsning, flere ram, hurtigere harddisk.

GDDR3 er typen af hukommelse hvor 3 er det nyeste.
HyperMemory er vist blot et salgsnavn for "delt hukommelse" hvilket vil sige at grafikkortet kan bruge X MB af rammene i computeren. Det kan gøre performance dårligere, da der er langsommere dataoverførsel. Du skal ikke kigge efter fx HyperMemory, men i stedet efter GDDR - og altså dedikeret ram.

De 512 ved Acer er højst sandsynligt dedikerede ram. Hvorvidt det er GDDR2 eller GDDR3 er vist svært at svare på.
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 14:55 #2
Ja abook er bare noget dyr:)

Dvs den asus der ikke er så god? og at aceren vilvære at fortrække i stedet?
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 14:58 #3
og hvad er turbocache?
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 15:03 #4
ATI Mobility™ Radeon® X2500 with up to 1024 MB of HyperMemory™ (256 MB of dedicated GDDR2 VRAM, up to 768 MB of shared system memory) supporting Microsoft® DirectX® 9 and PCI Express®, or

Der står dette inde på deres side, så det må være GDDR2
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 15:10 #5
så har de også deres egen model ?
Mobile Intel® GM965 Express chipset with integrated 3D graphics, featuring Intel® Graphics Media Accelerator (GMA) X3100 with up to 358 MB of Intel® Dynamic Video Memory Technology 4.0 (8 MB of dedicated system memory, up to 350 MB of shared system memory), supporting Microsoft® DirectX® 9 and DirectX® 10

Er den god?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. februar 2008 - 15:34 #6
Turbocache er bare et andet navn for delt hukommelse, igen skal du ikke søge efter det.

Jeg må indrømme at ATI grafikkort ikke er min stærke side.
Jeg kan dog sige at det Intel X3100 er en bundskraber hvis computeren skal bruges til at spille på.
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 15:59 #7
Okay så Hypermemory stjæler ens ram..

Men er der såstor forskel?

Eller ville det være meget dumt at tage en med hypermemory?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. februar 2008 - 16:04 #8
At den er det er egentlig ligemeget,
men den skal også have dedikerede ram.
Det er de dedikerede du skal gå efter.
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 16:07 #9
Altså de alm?

Hvis jeg forstår dig rigtigt? De har begge 2gb ram i
Avatar billede tjmm Nybegynder
18. februar 2008 - 16:09 #10
Og hvilken en af dem ville du så vælge.. hvis vi ser bort fra Abook
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. februar 2008 - 17:48 #11
Ikke "almindelige ram" - altså de typisk 2 GB
Jeg snakker om de 512 MB der står ved videohukommelse. (DEDIKERET)
Udover dem er der så de har hypermemory osv.

Hvis 14" er nok til dig, så ville jeg gå efter ASUS'en.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. februar 2008 - 17:50 #12
Jeg har desuden lige hurtigt set hvad andre siger om ATI X2600, og den ligger på linje med 8600M GT sådan umiddelbart. Så det er ikke at klage over i en bærbar.. ;)
Avatar billede tjmm Nybegynder
23. marts 2008 - 12:33 #13
lig du bare et svar:D endte med at købe en zepto 6324W power
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. marts 2008 - 14:30 #14
Svar...

Håber du bliver tilfreds med den :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. marts 2008 - 14:31 #15
Tag du bare størstedelen selv, du valgte jo en anden maskine ;)