Avatar billede x-pander Nybegynder
11. februar 2008 - 11:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

E-mail og portene

Hej.

Jeg er ved at lave en hjemmeside i asp.net 2.0, som skal kunne sende mails direkte fra siden af, så jeg benytter system.net.mail, der skal have en smtp-server at arbejde med.
Problemet ligger ikke i serveren, men jeg er usikker på om det kommer til at virke hos kunden. For det lyder til at der er store problemer med port 25 da den er lukket hos mange udbydere.

Betyder det at folk der bruger hjemmesiden som befinder sig ved en udbyder der ikke tillader trafik gennem port 25 ikke kan benytte systemet på hjemmesiden? I så fald, hvad gør jeg så?

På forhånd tak. XP.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 11:30 #1
De mails du sender vi serveren og system.net.mail kommer aldrig i nærheden af en besøgendes PC og ADSL linie.

Du kan selvfølgelig få problemer, hvis det skal installeres på en anden server, men det er jo nemt at teste.
Avatar billede x-pander Nybegynder
11. februar 2008 - 11:55 #2
Okay, ja for al kommunikation fra brugeren til hjemmeside-hosten, foregår vel gennem standardporten 80?

Men bare i ren og skær nysgerrighed, hvos ligger problemet så, ang. port 25?

Som Azero f.eks. skriver om problemet:
Bemærk at du kun kan sende via Azeros mailserver via adressen smtp.dit-domæne.dk, hvis din internetudbyder tillader adgang via port 25. Se skemaet med udbydere for at se om din udbyder giver adgang til SMTP hos Azero.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 12:05 #3
Problemet er at almindelige menneskers PC-ere inficeres med diverse malware, der bl.a. bruges til udsendelse af spam. Ved at blokere port 25 ud mod verden på almindelige ADSL-forbindelser, reduceres det problem.
Avatar billede x-pander Nybegynder
11. februar 2008 - 14:34 #4
Arh, god nok idé. Men så bruger malware'en vel bare andre porte? Det må være outdated helt vildt.

Any whoooo... Jeg takker for svaret. Du ligger bare et svar. ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 15:17 #5
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede x-pander Nybegynder
12. februar 2008 - 11:25 #6
Hehe, okay. Jamen så tager jeg dem da bare retur. Endnu engang, tark ;)